همشهری آنلاین: دادستان عمومی و انقلاب تهران سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتی درباره دادگاه روزنامه ایران، پرونده مهدی هاشمی، بازداشت چند فوتبالیست، پرونده سعادت‌آباد، ترورها، پلمپ مرکز ترجمه سریال‌های فارسی‌وان و دیگر مسائل قضایی پاسخ داد

 به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران با حضور در یک نشست خبری درباره اطلاعیه دادستانی تهران نسبت به انتشار لایحه دفاعیه مدیر مسئول روزنامه ایران، اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که انتشار خبر دادگاه‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد. در خصوص این پرونده دادگاه ساعت 13:30 به اتمام رسیده است. سایت روزنامه ایران متن لایحه را ساعت 11:40 دقیقه روی سایت قرار داده است.

 وی ادامه داد: در رابطه با این پرونده هنوز حکمی صادر نشده بود و هیات منصفه تنها بخشی از دادگاه است و رای دادگاه در این زمینه حائز اهمیت است.

 دادستان عمومی و انقلاب تهران، ماده 188 قانون آیین دادرسی و مواد 30 و 31 قانون مطبوعات را قرائت کرد و افزود: لایحه دفاعیه بخشی از پرونده است و تحقیقات نیست. انتشار لایحه دفاعیه مدیرمسوول ایران اشکال قانونی داشته است. نخست اینکه متضمن اهانت به دیگران است. به عنوان مثال آیا نمایندگان که دارای مصونیت هستند می‌توانند در نطق‌های خود به فرد یا افرادی اهانت کنند؛ نه آنها نمی‌توانند.

 لایحه دفاعیه مدیرمسئول ایران متضمن توهین به برخی افراد است

 جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه در لایحه دفاعیه‌ مدیرمسئول روزنامه ایران مطالبی وجود دارد که متضمن اهانت به دیگران است، گفت: در اعلام جرم ما، در این زمینه اقدام خواهد شد. باید توجه داشت که لایحه قبل از پایان دادگاه منتشر شده و متضمن توهین به برخی از افراد است و همچنین نسبت به برخی از مسوولان مطالبی را بیان کرده است.

 دستگاه قضایی خود مدعی "مهدی هاشمی" است

 دادستان تهران درباره‌ این موضوع که گفته می‌شود جلوگیری از انتشار متن لایحه مدیرمسئول روزنامه ایران به نوعی دفاع از مهدی هاشمی است، گفت: بارها گفته‌ایم و باز هم تاکید می‌کنیم دستگاه قضایی خود مدعی "مهدی هاشمی" است و با کسی هم تعارف ندارد. اولین کسی که در دستگاه قضایی به مهدی هاشمی هشدار داده بود، بنده بودم و زمانی که این حرف را زدیم قبل از احضار وی بود. بنابراین خلط این مبحث که جلوگیری از بیان مطالب مدیرمسوول روزنامه ایران دفاع از مهدی هاشمی بوده نادرست است.

 جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: هر فردی که اتهامی دارد، حقوقی هم دارد. مهدی هاشمی از نظر ما متهم است و احضار شده و احضار وی نیز قانونی بوده و در صورت ورود به کشور نیز به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود اما اینکه بیاییم در دادگاه مطالبی را بیان کنیم درست نیست. اظهارات کسی که در دادگاه صحبت می‌کند باید در چارچوب قانون باشد. به مدیرمسئول روزنامه ایران نیز گفته‌ایم که دفاعیات شما در چارچوب پرونده درست است اما در بخشی که نسبت به مسوولان مطالبی را بیان کرده‌اید هم جنبه شخصی و هم جنبه عمومی دارد.

 وی با تاکید بر اینکه مطبوعات باید خود را در چارچوب قوانین وفق دهند، افزود: ما از انتقاد حمایت می‌کنیم. دستوری که ما در این زمینه داده‌ایم کاملا قانونی بوده و از آن حمایت می‌کنیم و ان‌شاءالله مردم خواهند دید که اگر مهدی هاشمی به ایران بیاید محاکمه می‌شود.

 جعفری دولت‌آبادی با قدردانی از مطبوعات و رسانه‌هایی که متن کامل را منتشر نکرده‌اند، گفت: ما بیان کردیم که متن را به طور کامل چاپ نکنند. در خصوص روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که متن لایحه را کامل چاپ نکرده‌اند مدعی نیستیم ولی کسانی که متن را کامل ارائه کرده‌اند آنها را دنبال می‌کنیم.

 محکومان جریان فتنه که متن لایحه خود را منتشر کرده‌اند، تعقیب می‌کنیم

 دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفت: در اینجا اعلام می‌کنیم در خصوص کسانی از جریان فتنه که لایحه دفاعیه خود را چاپ کرده‌اند، اعلام جرم کرده‌ایم و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. دو نفر از محکومان جریان فتنه متن لایحه خود را چاپ کرده که آنها را تعقیب می‌کنیم.

 وی گفت: این اتفاق بازتاب گسترده‌ای داشت و طوری سازماندهی شده بود که فضا ایجاد شود. ما اجازه نمی‌دهیم فضای توهین و بداخلاقی در جامعه ایجاد شود. در موضوع دریافت رشوه از قضات که از سوی یکی از افراد مطرح شده بود، تاکید کردم مگر هر فردی حرفی را بزند مطبوعات باید منتشر کنند.

 دادستان تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا دادستانی وارد بحث آلودگی تهران نمی‌شود؟ گفت: نه اینکه دادستان نمی‌خواهد و نمی‌تواند، من قبلا تصریح کردم وقتی مسئولان کشور یک عزم جدی گرفته‌اند که با شیوه‌های مختلف در مورد آلودگی عمل کنند ما استقبال می‌کنیم و گفتم اجازه دهید اگر این شیوه‌ها به نتیجه نرسید ورود قضایی پیدا می‌کنیم.

  در مواردی که مسئولان غفلت کنند، دستگاه قضایی ورود می‌شود

 جعفری دولت‌آبادی افزود: ورود قضایی هم در مواردی مثل بحث کارخانه‌ها، اتومبیل‌ها و حتی فرودگاه مهرآباد قابل پیگیری است نه اینکه ما مایل نیستیم و نمی‌توانیم و جز وظایف ما نیست که وارد شویم. الان هم می‌گویند آلودگی 30 درصد کاهش یافته بنابراین در مواردی که مسوولان غفلت کنند ما ورود خواهیم کرد و ما می‌خواستیم فضا را قضایی نکنیم. مردم هم می‌توانند شکایت کنند و اگر خسارتی باشد پیگیری شود.

دلایل عدم اعطای مرخصی به زید‌آبادی،سحرخیز و باستانی

 وی در پاسخ به این سوال که چرا به افرادی مثل سحر‌خیز، زیدآبادی و باستانی هنوز مرخصی داده نشده است، گفت: از نظر ما مرخصی وقتی امکان‌پذیر است که آنها اصلاح شده باشند. اگر کسی که محکوم شده بیاید بیرون دوباره مرتکب جرایم جدید شود، مبنای منطقی ندارد. مرخصی که بعضی‌ها می‌گویند حق زندانی است به نظر ما یک امتیاز است و ما زمانی امتیاز می‌دهیم که یا در قبالش اصلاح صورت گرفته باشد یا مغایرتی با محکومیت نداشته باشد.

 جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: ما به خیلی از آقایان مرخصی دادیم، آمدند بیرون و علیه نظام بیانیه داده و خود را اسیر نظام معرفی کرده و جرم امنیتی دیگری را مرتکب شده‌اند که این بحث هم دارای اشکال است و امیدواریم مسئولان زندان فکری برای این مساله کنند. اسامی مذکور نیز به صورت مرتب ساختارشکنی می‌کنند، ما چطور به این افراد امتیاز دهیم. شیوه دادستانی هم مطابق با آیین‌نامه سازمان زندان‌هاست و اختیار مرخصی با دادستانی است.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به مصونیت قضایی برخی از نشریات معتقد هستید؟ گفت: قبلا گفته‌ام اگر می‌خواهیم موفق شویم عدالت سیاه و سفید، فقیر و غنی، دولتی و غیردولتی ندارد و هر وقت عدالت تبعیض‌بردار شد قانون غیرمساوی اجرا می‌شود. باید از یکجا شروع می‌کردیم، حالا از روزنامه ایران شروع کرده‌ایم که این هیمنه را بشکنیم.

 پشت در دادگاه نباید عنوان و سمت مطرح باشد

 دادستان تهران ادامه داد: معتقدیم اگر قوه قضاییه به طور یکسان عمل کند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی هم همین است اما از مطبوعات می‌خواهیم این مطالبه را از نظام داشته باشند و اگر چنین شود این به نفع نظام قضایی و سیاسی کشور است. به عنوان مثال با اینکه ما متهم به دفاع از مهدی هاشمی می‌شدیم، اتفاقا این کار را کردیم تا این را بشکنیم. مطبوعات و نظام ما هم باید به این سو حرکت کنند که در تخلف و جرم فرقی قائل نشوند، آدم‌ها مساوی باشند و پشت در دادگاه عنوان و سمت مطرح نباشد.

 با تخلفات برخورد می‌کنیم هرچند بعضی‌ها ناراحت شوند

 دادستان تهران تصریح کرد: بنابراین قبول دارم که برخی از حوزه‌های مطبوعاتی ما به خودشان اجازه این کارها را می‌دهند و برخی تحقیقات پرونده‌ها را منتشر می‌کنند و حتی روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم این کار را می‌کنند. بنابراین به همه مطبوعات توصیه می‌کنیم طبق قانون رفتار کنند و در تصمیمات اخیری که با رییس قوه قضاییه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با تخلفات برخورد کنیم هرچند ممکن است بعضی‌ها ناراحت شوند و اگرچه قبول داریم راه سخت و پرتلاطمی خواهد بود.

مصاحبه‌های مادر خسروی با جریانات مخالف حکومت

 وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده "نازنین خسروانی" و "تاجیک" گفت: من هفته گذشته با خانم خسروانی ملاقات کردم و به او گفتم فکر می‌کنید در مورد شما چه می‌گویند؟ شما اسیر دست یک مشت آدم‌های مخالف حکومت شده‌اید. وی جرم‌های امنیتی دارد برخی از آن‌ها را نیز قبول دارد و تحقیقات هم در حال انجام است. ولی متاسفانه مادرش مرتب مصاحبه می‌کند. به مادرش گفتم اگر می‌خواهی به دخترت کمک کنی بهتر است به ضد انقلاب و جریانات مخالف حکومت کمک نکنی و یقین بدانید تاکید کردیم به تحقیقات سرعت ببخشند تا زودتر تعیین تکلیف شوند. در مورد تاجیک هم کارهایشان تقریبا تمام شده است ولی در مورد اتهامش تا زمان دادگاه صحبت نمی‌کنیم.

 فساد چند نفر در یک دستگاه به معنای فساد مجموعه نیست

  دادستان تهران در رابطه با بحث مطرح شدن گرفتن رشوه برخی قضات از سوی آقای رهبر نماینده اصفهان، گفت: فساد چند نفر در یک دستگاه به معنای فساد مجموعه نیست. در همه حکومت‌ها فساد وجود دارد و مهم آن است که آن حکومت با فساد مبارزه کند من به آقای رهبر گفتم اینکه شما می‌آیید چند نفر را شاخص می‌کنید و دستگاه را می‌کوبید اشکال پیش می‌آید من از ایشان پرسیدم آیا این هشت هزار قاضی همه رشوه‌گیر هستند که ایشان گفتند نه و تصحیح کردند حالا اینکه شما می‌گویید نوار داریم بر همین مبنا بود و حتما خوشحال می‌شویم که ایشان مستنداتشان را برای ما ارسال کند و ما محکم‌تر از ایشان با این مساله برخورد می‌کنیم.

حادثه سعادت آباد متعلق به سال گذشته است

 جعفری دولت‌آبادی در خصوص حادثه معروف به سعادت‌آباد (2) که در کرج روی داده بود، با بیان اینکه این حادثه در دی ماه سال گذشته به وقوع پیوست، اظهار کرد: همسر این خانم ادعای ناصوابی از وی داشته که خانم زیر بار نرفته و دعوا از خانه شروع و به خیابان کشیده می‌شود. اینکه برخی سایت‌ها پس از یک سال این خبر را بر روی خروجی خود قرار می‌دهند قصد داشتند که فضا ایجاد کرده و پلیس را تخریب کنند، زیرا نیروهای پلیس پس از حادثه میدان کاج از لحاظ روحی آسیب دیدند.

 حسن نیتی در انتشار فیلم حادثه کرج در این زمان وجود ندارد

وی ادامه داد: از سوی دیگر نباید اجازه دهیم که مردم در خصوص یک جنایت بدون احساس تکلیف عمل کنند و باید توجه داشت که حسن نیتی در انتشار این فیلم در این زمان وجود ندارد و اگر کسی فیلم یا اطلاعاتی دارد باید اول از همه به پلیس اطلاع دهد. امیدواریم که این پرونده به زودی رسیدگی و به نتیجه برسد.

 خبرنگاری خواستار ارزیابی دادستان تهران درمورد اقدامات پلیس شد که وی پاسخ داد: پلیس حمایت و اختیارات بیشتری می‌خواهد. بارها گفته‌ایم که در مواردی نظیر سرقت‌، قتل و تعرض به ماموران مدافع پلیس هستیم. پلیس مانند قاضی است و باید از وی حمایت شود.

  آثار محاکمات باید در جامعه آشکار شود

 وی ادامه داد: پلیس نیز با دردسرهای زیادی روبروست و اخیرا حوادثی نظیر سعادت‌آباد و موارد دیگر روی داده است. یکی از حمایت‌هایی که می‌توان از پلیس کرد این است که با دستگاه قضایی هماهنگ‌تر باشد و اطلاع‌رسانی‌های خود را با دستگاه قضایی هماهنگ کنند. به همه قضات نیز تاکید کرده‌ام که پرونده‌هایی از این قبیل را با دقت و سرعت رسیدگی کنند. باید آثار محاکمات در جامعه آشکار شود. اگر بگوییم که پلیس کم‌کاری کرده، دور از انصاف است.

 سه فوتبالیست و یک بازیگر در پارتی دستگیر شدند

 جعفری دولت‌آبادی در ادامه به دستگیری چند فوتبالیست و بازیگر در پارتی اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته دو پارتی بزرگ در تهران کشف شد که یکی از آنها مربوط به یکی از اقلیت‌ها بود و در حقیقت بانی آن از اقلیت‌ها به شمار می‌رود. دیگری نیز در شمال تهران بود که حدود 40 نفر بودند و متاسفانه سه فوتبالیست و یک بازیگر دستگیر شدند، اکنون آنها با قرار مناسب آزاد شده‌اند.

 دادستان تهران خطاب به سازمان‌های ورزشی گفت که اجازه ندهند سیستم ورزشی کشور با نام این‌گونه افراد بدنام شوند و این امر موجب تاسف است. این پرونده اکنون در دستگاه قضایی مطرح است و محاکمه هم خواهند شد.

تبعه‌های آلمانی بالاخره جاسوسند یا نه؟ 

به گزارش ایسنا از دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره اظهار نظر اخیر یکی از مسوولان اجرایی مبنی بر این‌که دو تبعه آلمانی جاسوس نیستند و به زودی آزاد می‌شوند، سوال شد که وی با بیان این‌که «چون این اتفاق در حوزه قضایی تبریز روی داده اجازه دهید اظهارنظر نکنم» به این پاسخ اکتفا کرد که این موضوع را باید از دادستانی تبریز و سخنگوی دستگاه قضایی سوال کنید.

 مقامات اجرایی و تقنینی در فعالیت‌های قضایی دخالت نکنند

 خبرنگار دیگری درباره دخالت مقامات دولتی در پرونده‌های قضایی سوال کرد که جعفری دولت آبادی پاسخ داد: اظهارنظر با دخالت متفاوت است. دخالت اشکال دارد اما اگر اظهارنظر در چارچوب قانون باشد، مشکلی ندارد. ما نمی‌توانیم به اظهارنظرها ایراد بگیریم اما این‌که گفته شود متهمی تبرئه یا محکوم شود این اشکال دارد. از مقامات اجرایی و تقنینی درخواست می‌کنیم که در فعالیت‌های قوه قضائیه دخالت نکنند.

خبرنگاری با بیان این‌که اقدام دادستانی تهران در جلوگیری از انتشار لایحه دفاعیه مدیر مسوول روزنامه ایران با قانون مغایرت دارد، از دادستانی تهران خواستار توضیح شد که وی گفت: ما اقدام روزنامه ایران را جرم می‌دانیم و بر حسب وظیفه پیشگیری دادستان اقدام کرده‌ایم. باید توجه داشت که مدیر مسوول روزنامه ایران در این پرونده متهم بود. ما باید جلوی یکسری جرم‌های جدید را نیز بگیریم. دادستان مانع نیست، بلکه وظیفه دادستان برای پیشگیری از جرم همین است. تاکید می‌کنم اگر مطلبی متضمن جرم باشد دادستان می‌تواند اقدام کند.

 خبرنگار دیگری درباره رسیدگی غیابی به پرونده مالی مهدی هاشمی اشاره کرد و خواستار توضیح شد که دادستان تهران با بیان این‌که «منع قانونی وجود ندارد» گفت: فکر می‌کنم مردم و افکار عمومی انتظار دارند که خودش در دادگاه حضور یابد. وی مدعی است که در هر دادگاهی حضور یابد تبرئه می‌شود پس چرا به ایران نمی‌آید؟

اظهارات وکیل سه تبعه آمریکا

خبرنگاری با اشاره به اظهارات وکیل مدافع سه تبعه آمریکایی مبنی بر این‌که احضاریه‌ای برای جلسه دادگاه به دستش نرسیده است، گفت: دادگاه اقدام خواهد کرد و با توجه به این‌که جلسه رسیدگی 17 بهمن ماه برگزار می‌شود، هنوز وقت است و حتما اقدام خواهد شد.

 جعفری دولت‌آبادی درباره پرونده تعاونی مسکن کارکنان برق اظهار کرد: این پرونده دارای شاکیان زیادی است و اکنون در دادسرا در حال رسیدگی است. قاضی با همه سختی‌ها دارد به کارش ادامه می‌دهد.

 دادستان تهران درباره زمان اجرای حکم متهمان حادثه سعادت‌آباد اظهار کرد: بر اساس سوالی که شنبه گذشته از رئیس دادگاه کیفری استان تهران کردم هنوز اعتراض نکرده‌اند و باید به حکم اعتراض کنند. ظاهرا بنای آن‌ها این است که در آخرین روز فرصت 20 روزه این کار را انجام دهند.

عوامل فتنه 88 سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند

 دادستان تهران خطاب به مردم گفت: هوشیار باشید زیرا عوامل فتنه 88 سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند. 9 دی نزدیک است و ان‌شاءالله مردم جواب محکم دیگری به سران فتنه و عوامل‌شان خواهند داد. محکومانی که باید از رسوایی خود گریه کنند طلبکار نظام شده‌اند و نامه پراکنی می‌کنند. آن‌ها باید بدانند که مردم ما هیچ‌گاه اقدامات آن‌ها را فراموش نخواهند کرد.

 مرکز فارسی‌وان در تهران پلمپ شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران با اعلام پلمپ مرکز فارسی وان در تهران اظهار کرد: این اولین باری است که در کشور جایی وجود داشته که جریان آن به شبکه‌های ماهواره‌ای کمک می‌کردند که اکنون این مرکز پلمپ شده است، این محل در مرکز شهر بوده است.

 وی با اعلام این‌که «حدود چهار پنج نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند» گفت: تجهیزات بسیار زیادی در این محل وجود داشته است و ورود این افراد این تجهیزات قابل سوال است و ما در این زمینه از ماموران قدردانی می‌کنیم. به عنوان مثال در این محل سریالی 570 قسمتی در حال ترجمه برای پخش بوده است.

 دادسرای فرهنگ و رسانه یک ماه دیگر افتتاح می‌شود

 دادستان تهران همچنین با اعلام این‌که «ظرف یک ماه آینده دادسرای فرهنگ و رسانه افتتاح خواهد شد» گفت: هم‌اکنون در حال تکمیل تجهیزات این دادسرا هستیم و امیدواریم که به زودی افتتاح شود و در مراسم افتتاح آن از همه مدیران مسوول دعوت به عمل خواهد آمد.

ادعاهای گل‌پور در حال بررسی است

 خبرنگاری درباره ادعاهای مطرح شده در نامه گل‌پور سوال کرد که دادستان تهران پاسخ داد: ادعاهای گل‌پور در حال بررسی است و این نامه برای مراجع مختلف ارسال شده تا در این خصوص اظهارنظر کنند، پرونده‌ای نیز در این زمینه تشکیل شده است.

 عوامل اصلی ترورها شناسایی نشده‌اند

 جعفری دولت آبادی درباره ترورهای اخیر دانشمندان هسته‌ای کشور اظهار کرد: عوامل اصلی شناسایی نشده‌اند؛ اما تیمی شناسایی و دستگیر شده که در یکی از کشورهای همسایه آموزش می‌دیدند. تعداد این افراد دو نفر به بالاست و اعترافات خوبی نیز کرده‌اند.

 وی با بیان این‌که «هنوز عوامل اصلی دو حادثه اخیر دستگیر نشده‌اند» اظهار امیدواری کرد که با تلاش دستگاه امنیتی آن‌ها دستگیر شوند. این‌که این ترورها سازمان یافته شده، کاملا محسوس است. این تیم آماده ترورهای آتی بوده و منتظر فرمان بوده که این ترورها را انجام دهد.

دادستان تهران در پایان با بیان این‌که «اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی برخلاف سایر دستگاه‌ها با مشکلاتی روبروست» گفت: این مبحث وجود داشته که آیا اساسا تکلیفی داریم که همه اخبار دستگاه قضایی را منتشر کنیم. باید توجه داشت که بسیاری از اخبار دادستانی و دادگستری مربوط به اسرار مردم است. عده‌ای در قوه قضائیه معتقدند که نباید درباره احکام دادگاه‌ها اطلاع‌رسانی صورت گیرد و اگر از حضور خبرنگاران نیز در مراجع قضایی جلوگیری می‌شود به این علت است که بیم آن وجود دارد که مطالب ناگفته، منتشر شود.

کد خبر 122582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز