یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

ترس مقام‌های اروپا در هفته‌های گذشته از وقوع حملات تروریستی سرانجام به واقعیت تبدیل شد و 2 انفجار شنبه شب در مرکز شهر استکهلم، پایتخت این کشور باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 2 نفر دیگر شد.

انفجار

انفجار اول با منفجر شدن یک خودرو در نزدیکی مرکز خریدی پر رفت‌وآمد در خیابان دروتنینگاتن رخ داد و لحظاتی بعد در نزدیکی همین محل یک انفجار که گفته می‌شود انتحاری بوده است منطقه را لرزاند. خودروی قرار داده شده در خیابان دروتنینگاتن ابتدا آتش گرفت و پس از آن منفجر شد. به گفته پلیس این مسئله به خاطر انفجار کپسول کوچک گاز بوده که قسمتی از وسائل ساخت بمب محسوب می‌شود. حادثه دوم در 300 متری انفجار اول رخ داد که یک کشته و 2 زخمی برجای گذاشت.

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی سوئد هنوز جزئیات زیادی از این حملات اعلام نکرده‌اند اما گفته می‌شود یک کشته شده این حملات، عامل انتحاری انفجار دوم بوده است. کارل بیلدت، وزیر امور خارجه سوئد به‌دنبال این مسئله اعلام کرد که این انفجارها، حملات تروریستی ناموفقی بوده‌اند که می‌توانستند «فاجعه‌بار» شوند.

گفته می‌شود خبرگزاری رسمی سوئد لحظاتی پیش از این حملات یک نامه الکترونیکی دریافت کرده است که در آن تهدید شده است مردم سوئد پاسخگوی حضور نظامی این کشور در افغانستان خواهند بود. مقام‌های امنیتی سوئد هنوز ارتباط این نامه الکترونیکی و حملات شنبه شب را تایید نکرده‌اند.

خبرگزاری تی تی سوئد اعلام کرده است که در این نامه با اشاره به حضور سربازان سوئدی در افغانستان اعلام شده است: سوئدی‌ها خواهند مرد، همانگونه که خواهران و برادران ما می‌میرند. این در حالی است که گفته می‌شود نامه مشابهی هم به نیروهای امنیتی سوئدی ارسال شده است. یک روزنامه سوئدی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که عامل انتحاری این حمله تروریستی 6 بمب به همراه داشته که تنها یکی از آنها منفجر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، درحالی‌که مردم سوئد در حال خرید برای آغاز سال نوی میلادی هستند این حملات باعث ترس و نگرانی شهروندان این کشور شده است. بیش از 500 نظامی سوئدی در افغانستان به سر می‌برند و دولت سوئد در ماه اکتبر هشدار مقابله با حملات ترویستی را افزایش داد.

مقام‌های این کشور که تاکنون با حملات تروریستی مهمی روبه‌رو نبوده‌اند اعلام کردند که اطلاعاتی درباره احتمال طراحی حمله در این کشور وجود دارد. با وجود این نیروهای امنیتی سوئد اعلام کرده‌اند که احتمال حمله قریب‌الوقوع دیگری وجود ندارد و وضعیت هشدار در این کشور همچنان مانند دیگر کشورهای اروپایی باقی خواهد ماند.اوان کولمان‌، مشاور مبارزه با تروریسم آمریکا اعلام کرده است به گمان وی این انفجارها توسط یکی از گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در سوئد انجام شده است.

در هفته‌های اخیر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای مقابله با حملات تروریستی در آستانه سال نوی میلادی اتخاذ کرده‌اند. وزیر کشور فرانسه در ماه مهر اعلام کرد که پاریس هشداری را از عربستان سعودی درباره تهدید تروریستی قاره اروپا به‌ویژه فرانسه از سوی سازمان القاعده دریافت کرده است.

کد خبر 123049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز