همشهری آنلاین: برخی از پژوهشگران سرگرم بررسی احتمال انتقال کوه‌های عظیم یخی قطبی به مناطق خشک جهان جهت تامین آب این مناطق هستند.

کوه یخ

 به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه پنج تلویزیون فرانسه، ژرژ موژن، مهندس فرانسوی عقیده دارد هر سال یخ‌هایی که در قطب شمال تولید می‌شود، معادل نیازهای همه انسان‌ها در سراسر جهان آب در بر دارد.

 تا به امروز احتمال انتقال کوههای یخی به مناطق خشک ناممکن به نظر می‌رسید، اما امروزه به کمک ابزارهای پیشرفته چنین احتمالی بیش از پیش مطرح است.

 کارشناسان با استفاده از روبات‌ها قادر به اندازه گیری و ثبت بخش‌های نامشهود این کوههای یخی هستند. معمولا نه دهم از کوههای یخی در زیر آب از دید همگان پنهان می‌مانند. با الگو سازی رایانه این تصاویر می‌توان به ابعاد شگفت انگیز این کوه‌های یخی پی‌برد.

 با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای می‌توان میزان آب شدن آبهای این کوه‌های یخی را پیش‌بینی کرد و مطابق با آن توری بزرگ طراحی کرد که دور کوه قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان میزان مصرف سوخت برای کشتیهای یدک کشی که کوه یخی را جا به جا خواهند کرد، پیش‌بینی کرد.

 پیش‌بینی شده است اولین قطعه کوه یخی از کانادا تا جزایر قناری و سپس سواحل آفریقا منتقل شود. همچنین به همین روش می‌توان کوههای یخی را که برای سکوهای نفتی خطرساز می‌شوند، دور کرد.

 سدریک سیمار، مدیر طرح داسو سیستم، می‌گوید طبق شبیه‌سازی‌های این شرکت هیچ مشکل خاصی از لحاظ فنی و مکانیکی وجود ندارد. قدرت یدک کش‌ها برای چنین ماموریتی کافی است و اطلاعات ما در خصوص جریانهای آب و باد امکان اجرای آن را اسان‌تر می‌کند چرا که می‌توان کوه یخ را بر روی جریان مساعد قرار داد و جا به جایی را آسان‌تر کرد.

 همچنین می‌توان چترهای بزرگی به کوه یخ بست و از نیروی باد نیز برای کمک به جا به جایی استفاده کرد.

کد خبر 123263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز