گروه شهری: مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست با بیان اینکه شهرداری تهران به همه وظایف خود در بحث کاهش آلودگی هوا عمل کرده است، گفت:

حمل ونقل تهران

 مردم به‌عنوان بهترین قاضی، قضاوت خواهند کرد که کدام ارگان به وظایف خود عمل کرده و کدام سازمان در عمل به تکالیفش کوتاهی داشته است و پیشنهاد می‌کنیم مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور نیز به‌عنوان دستگاه‌های نظارتی در این زمینه بررسی و اعلام نظر کنند.

محمد هادی حیدرزاده با بیان اینکه شهرداری تهران جزء ارگان‌هایی بوده است که به همه وظایف خود در 3حوزه تکلیف شده براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا عمل کرده است، گفت: معاینه فنی خودرو، مدیریت ترافیک و توسعه حمل‌ونقل عمومی از وظایف تکلیف شده برای مدیریت شهری بوده است و شهرداری به این تکالیف عمل کرده است.

وی افزود: براساس این تکالیف، قرار بوده که شهرداری 6 مرکز معاینه فنی خودرو ایجاد کند که این مراکز به 10مرکز افزایش یافته و همچنین معاینه‌فنی خودروهای سنگین و موتور‌سیکلت‌ها نیز انجام شده، ضمن آنکه اتوبوس‌های شرکت‌واحد نیز سالانه 4 بار معاینه ‌فنی می‌شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه مدیریت ترافیک اظهار کرد: این مسئولیت میان شهرداری و راهور مشترک است اما اصلاح هندسی معابر، هوشمندسازی چراغ‌های همه تقاطع‌ها، مکانیزه کردن طرح ترافیک و... از جمله اقدامات شهرداری بوده که حتی فراتر از مسئولیت خود به آنها پرداخته است.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های جدی شهرداری تهران بوده است، گفت: اعتقاد داریم که مدیریت تقاضای سفر نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد و از این‌رو شهرداری موضوع حمل‌ونقل عمومی را به‌طور جدی پیگیری می‌کند تا جایی که با وجود محدودیت منابع تزریقی، 60 درصد بودجه شهرداری به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش سامانه اتوبوس‌های تندرو، توسعه خطوط مترو، به روز رسانی اتوبوس‌ها و دریافت استاندارد یورو 2 برای آن از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.مشاور شهردار تهران افزود: سال گذشته 15 کیلومتر به خطوط مترو افزوده شد که قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و انجام این اقدامات با وجود محدودیت‌های جدی به‌دلیل آن بوده که جزو تکالیف شهرداری در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بوده است.

حیدرزاده در ادامه با اشاره به دودزا بودن برخی اتوبوس‌ها اظهار کرد: اینکه برخی اوقات شاهد هستیم اتوبوس‌های جدید دودزا هستند به‌دلیل گازوئیل با گوگرد mpp 005 است که توسط وزارت نفت در اختیار ما قرار می‌گیرد. شهرداری اتوبوس‌های روز اروپا را خریداری می‌کند و دودزا بودن آنها به‌دلیل کیفیت نامرغوب گازوئیل است و شهرداری حتی این آمادگی را دارد تا هزینه بیشتری پرداخت کند اما سوخت بهتری دریافت کند.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران در موضوع آموزش نیز اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که آموزش به مخاطبان خاص مانند روحانیون، پزشکان، اولیای مدارس و فرهنگ‌سازی در این زمینه مانند تشکیل ستاد همیاران محیط‌زیست، اقدامات فرهنگی در فرهنگسراها و... از جمله آن بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری از همه ظرفیت‌های خود در بحث اطلاع‌رسانی آلودگی‌هوا استفاده کرده است، افزود: ارسال پیام کوتاه به مخاطبان خطر پذیر در مورد وضعیت آلودگی هوا توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در کنار اطلاع رسانی از طریق روزنامه همشهری، سایت تهران سما و مجلات مربوط به شهرداری در این مدت به‌خوبی صورت گرفته است.

وی، با بیان اینکه آلودگی هوا بحرانی جدی است، قصور تعدادی از سازمان‌ها از تکلیف‌شان در برنامه جامع آلودگی هوا را علت اصلی این بحران دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنیم تا قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان متولی بحث قضا در کشور به این موضوع ورود پیدا کنند و دادگاه آلودگی هوا تشکیل و به‌صورت جدی با متخلفان حقیقی و حقوقی این موضوع برخورد شود.
حیدرزاده با تاکید بر لزوم همکاری بین بخشی و مشارکت سازمان‌های مربوطه در این زمینه اظهار کرد: باید با رعایت اخلاق در این موضوع فعالیت کنیم و همانطور که شهردار تهران تاکید داشته است فارغ از دغدغه‌های سیاسی و جناحی در این زمینه فعالیت کنیم.

اقدامات شهرداری تهران بر اساس تصمیمات کمیته اضطراری آلودگی هوا

مشاور محیط‌زیست شهردار تهران گفت: در بحث کمیته اضطراری آلودگی هوا که توسط استانداری تشکیل جلسه می‌دهد، شهرداری به همه وظایف خود عمل کرده است که شبانه‌روزی کردن مراکز معاینه‌فنی خودرو، تعطیلی ورزش صبحگاهی در پارک‌ها، استفاده از همه ظرفیت سازمان پایانه‌ها برای خروج شهروندان از تهران و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله این اقدامات بوده است.

مشاور شهردار تهران افزود: در روزهای تعطیل شده به‌دلیل آلودگی هوا، همه فعالیت‌های عمرانی شهرداری متوقف و فقط در برخی ساعات انجام شد، با وجود این، بسیاری از ارگان‌ها نمایشگاه‌ها و همایش‌های خود را برگزار ‌کردند و مسابقات لیگ برتر نیز برگزار ‌شد؛ این در حالی است که شهرداری در این روزها حتی مراکز گردشگری خود را نیز تعطیل کرد تا جذابیتی برای سفرهای درون شهری وجود نداشته باشد.

کد خبر 123434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز