همشهری آنلاین: موسس سایت ویکی لیکس اعلام کرد: این وب سایت تصمیم دارد صدها سند محرمانه دیپلماتیک آمریکا درباره اسرائیل را منتشر کند.

آسانگ ویکی‌لیکس

به گزارش ایسنا، جولیان آسانگ، موسس سایت ویکی لیکس در گفت وگو با شبکه الجزیره گفت:‌ اسناد محرمانه و حساس جنگ 2006 اسرائیل علیه لبنان و ترور محمود المبحوح، از فرماندهان حماس در دبی منتشر خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، آسانگ خاطرنشان کرد که 3700 سند محرمانه آمریکا در مورد اسرائیل شامل 2700 سند مربوط به خود اسرائیل است.

 آسانگ همچنین این موضوع را رد کرد که با مقامات اسرائیلی برای عدم انتشار اسناد محرمانه مربوط به تل آویو توافق کرده است.

 آسانگ در این مصاحبه افزود:‌ هیچ توافق مخفیانه با اسرائیل در مورد عدم انتشار اسناد محرمانه مربوط به اسرائیل نداشته‌ایم. با اسرائیلی‌ها هیچ تماس مستقیم یا غیر مستقیمی نداشته‌ایم.

 پیش از این انتقادهایی از سایت ویکی لیکس مطرح شد که چرا این سایت اسناد محرمانه مربوط به اسرائیل را بسیار اندک منتشر کرده و حتی برخی رسانه‌ها از توافق پشت پرده جولیان آسانگ با مقام‌های اسرائیلی برای عدم انتشار اسنادی که به منافع ملی و امنیتی تل آویو ضربه می‌زند، پرده برداشتند.

 از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد: براساس یک سند محرمانه دیپلماتیک آمریکا که توسط ویکی لیکس فاش شد مشخص شده است که اسرائیل یک راکتور هسته‌ای سوریه را چند هفته پیش از آنکه در سال 2007 وارد چرخه عملیات شود، طی یک حمله هوایی منهدم کرد.

 کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا در یک سند محرمانه که در روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر شد،‌ آورده است:‌ در شش سپتامبر 2007 اسرائیل یک راکتور هسته‌ای سوریه را که احتمالا با کمک کره شمالی ساخته شده بود، منهدم کرد.

 رایس در این سند مدعی شده بود که این راکتور برای اهداف صلح آمیز ساخته نشده بود.

کد خبر 124014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز