جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر اقتصاد و دارایی از بررسی شیوه سومی برای حل معضل بنزین (به جز «سهمیه‌بندی» و «دونرخی شدن») خبر داده است، در این حال یک خبرگزاری داخلی نوشت: سهمیه‌بندی بنزین منتفی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، داود دانش‌جعفری امروز در جمع خبرنگاران با برشمردن اشکالات طرح سهمیه‌بندی و طرح دونرخی کردن سوخت گفت: شیوه سومی نیز برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور وجود دارد که کارشناسان در حال بررسی آن هستند.

در این حال خبرگزاری فارس در خبری نوشت: بر اساس آخرین تصمیم گیری‌ها، دولت بنزین مورد نیاز در شش ماهه دوم سال را وارد و اعتبار آن را از محلی غیر از حساب ذخیره ارزی تأمین خواهد کرد و موضوع سهمیه‌بندی منتفی است.

به نظر می‌رسد خبر فارس به «راه سومی» اشاره دارد که وزیر اقتصاد وعده بررسی آن را توسط کارشناسان داده است.

مصرف سوخت در کشور به طور متوسط به حدود 70 میلیون لیتر در روز می‌رسد که تنها 40 میلیون لیتر آن را پالایشگاه‌های داخلی تأمین می‌کنند. دولت تاکنون کمبود بنزین را با پرداخت یارانه‌ای سنگین و از طریق واردات، تأمین می‌کرد. اما مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1385 اعتبار واردات بنزین را به شدت کاهش داد و دولت را مجاز کرد تولید داخلی این محصول را سهمیه‌بندی کند.

تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین تصمیم‌گیری در مورد آن را دشوار کرده است. شش عضو کابینه احمدی‌نژاد فردا سه‌شنبه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر خواهند شد تا برنامه مدیریت بنزین را نهایی کنند.

کد خبر 1245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز