یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

علی شاکری: مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب‌ آسیا درحالی امروز با انجام بازی‌های یکی از گروه‌های دوگانه در شهر دمشق سوریه با حضور ذوب‌آهن، یکی از دو نماینده ایران آغاز می‌شود که در چارچوب همین بازی‌ها مهرام- قهرمان چندین‌ساله ایران و دو ساله قاره- نیز قرار است هفته آینده عازم امان، پایتخت اردن شود.

ورزش - بسکتبال

برخلاف سال‌های گذشته این بار «وابا» فدراسیون بسکتبال غرب ‌آسیا به جای بازی‌های متمرکز در یک کشور تصمیم به تغییر شیوه در برگزاری این بازی‌ها به‌ صورت لیگ گرفته است که به اعتقاد کارشناسان این اقدام گام بلندی در راه پیشرفت بسکتبال این منطقه خواهد بود.

تنها مرحله اول و مقدماتی این بازی‌ها با حضور10تیم به‌صورت متمرکز در شهرهای دمشق و امان انجام خواهد شد و در مراحل بعد 8 تیم برگزیده در دیدار‌های رفت و برگشت حذفی در بازی‌های 2 از 3 تکلیف 4 سهمیه این منطقه را برای راهیابی به مرحله نهایی مسابقات باشگاه‌های آسیا مشخص می‌سازند. مهرام سابقه 3بار قهرمانی در این رقابت‌ها را دارد و این درحالی است که ذوب‌آهن موفقیت آنچنانی در این بازی‌ها (با وجود قدمت بیشتر نسبت به مهرام در بسکتبال) نداشته و سال گذشته هم در تهران سوم شد.

نمایندگان ایران در این دوره در حالی به مصاف حریفان آشنای سوری، لبنانی و اردنی خود می‌روند که حریفان آنان به‌دلیل زودترآغازشدن لیگ‌های باشگاهی‌شان بیشتر در کوران مسابقه قرار داشته و از نظر جذب بازیکنان خارجی نیز قوی‌تر از گذشته عمل کرده‌اند. با این اوصاف همه امیدهای مهرام و ذوب‌آهن به بازی‌های پلی‌آف (حذفی) و بعد از بازی‌های متمرکز است که آنها در اوج بازی‌های داخلی از شرایط آرمانی‌تری برای شکست‌دادن حریفان برخوردارند. فرزاد کوهیان و مهران شاهین طبع (سرمربیان ذوب‌آهن و مهرام) قبل از حضور در دمشق و امان در گفت‌وگو با همشهری از دشواری‌های صعود گفتند و اینکه تغییر شیوه بازی‌های باشگاهی در غرب آسیا می‌تواند نقطه آغاز تحولی بزرگ برای تیم‌های باشگاهی این منطقه باشد.

شاید از یکی از لیگ‌ها کنار بکشیم

  • آقای کوهیان ذوب‌آهن تا چه اندازه آماده حضور در بازی‌های غرب آسیاست؟

ما فرصت چندانی برای آماده‌سازی‌ مطلوب تیم به منظور حضور در این رویداد- به‌دلایل مختلف- نداشتیم. ملی‌پوشان ما تازه به ترکیب تیم اضافه شده‌اند و ما از فروردین‌ماه تا 10 آذرماه آنها را در اختیار نداشتیم و20 روز هم زمان خوبی برای هماهنگی با سیستم جدید تیم نبود. از سوی دیگر بازیکن دوم خارجی ما ریکاردو پاور به‌دلیل عدم صدور ویزا به ایران نیامده و ما از این بابت هم در مقایسه با تیم‌های دیگر با مشکل بیشتری روبه‌رو هستیم.

  • چرا از همان خارجی‌های سال پیش (گارنت و برایان رایت) در این فصل استفاده نکردید؟

دو تای پارسالی یکی پست2 بازی می‌کرد و دیگری پست4، ما در این فصل نیاز به بازیکن پست 3 و 5 داشتیم وگرنه از عملکرد گارنت و رایت هم راضی بودیم.

  • حامد آفاق تا چه اندازه در ترکیب ذوب‌آهن جا افتاده است؟

حامد هم در حال تلاش است تا به هماهنگی با سایر بازیکنان برسد ولی او هم مثل دیگر ملی‌پوشان ما با مشکل کمبود وقت مواجه بوده است.

  • با این مشکلات آیا نمی‌توانستید از تیم‌های دیگر کمک بگیرید؟

با توجه به شروع لیگ برتر این درخواست معقولی نبود چرا که آنها نیز به بازیکنان شاخص خود نیاز دارند.

  • با این اوصاف فکر می‌کنید چه نتایجی در دمشق در انتظار ذوب‌آهن خواهد بود و کدام تیم‌ها حریفان اصلی شما محسوب می‌شوند؟

با اطلاعاتی که از حریفان دارم آنان در مقایسه با سال گذشته تغییرات بسیاری داشته‌اند و بازیکنان خارجی سرشناسی را توانسته‌اند جذب کنند. الریاضی لبنان و الجلای سوریه جدی‌ترین حریفان ذوب‌آهن در دور مقدماتی هستند ولی ما همه امیدمان به بازی‌های مرحله بعد خواهد بود که بتوانیم با هماهنگ‌شدن و رسیدن بازیکن خارجی دوم، شایسته نام بسکتبال ایران نتیجه بگیریم.

  • با توجه به بازی‌های رفت و برگشت آیا اصفهان مشکلی در راه میزبانی از حریفان نخواهد داشت؟

تنها مشکل ما در میزبانی این بازی‌ها نداشتن تابلوی اسکوربورد است که امیدوارم تا آن موقع این مشکل هم برطرف شود.

  • با فشردگی مسابقات داخلی و درپیش‌بودن بازی‌های حذفی در غرب آسیا چگونه کنار خواهید آمد؟

این نکته مهمی است که می‌تواند باعث دردسر برای ما شود. با توجه به فشار لیگ داخلی و این بازی‌ها هیچ بعید نیست که با جمع‌بندی، از یکی از دو لیگ کنار بکشیم.

  • نظر شما در مورد تغییر شیوه بازی‌های باشگاه‌های غرب‌آسیا چیست؟

حرکت اخیر فدراسیون بسکتبال غرب آسیا را در انجام بازی‌های رفت و برگشت در مراحل پایانی جام باید به ‌فال نیک گرفت چرا که می‌تواند منجر به تحول در بسکتبال منطقه شود. با این شیوه شانس در صعود تیم‌ها کمرنگ می‌شود و با ورود اسپانسرها، بسکتبال باشگاهی جان بیشتری می‌گیرد.

شاهین‌طبع: نگران روی‌نیمکت‌نشستن خودم نیستم

  • مهرام با چه شرایطی در مسابقات غرب آسیا شرکت می‌کند؟

دلمان می‌خواست که حداقل با تعداد بازی‌های بیشتری در لیگ برتر و بازی‌های تدارکاتی به این بازی‌ها می‌رفتیم اما مجبوریم در این مرحله با این شرایط دشوار به نوعی کنار آییم. با توجه به داشتن بازیکنان مصدوم و کمبود بازی، هنوز به هماهنگی لازم نرسیده‌ایم.

  • مخالفتی که با تغییر شیوه برگزاری مسابقات نداری؟

اتفاقا قبلا یک بار همراه با صباباتری این شیوه را تجربه کرده‌ام که با مشکلات پیش‌آمده در بازی برگشت با ساجس لبنان در تهران قهرمانی مسلم ما را به حریف بخشیدند. البته یک مقدار این تغییر شیوه دیر اعلام شد ولی در مجموع معتقدم می‌تواند به رشد بسکتبال منجر شود.

  • آیا فشردگی و تلاقی این بازی‌ها با لیگ برتر ایران، مشکلی برای تیم شما ایجاد نمی‌کند؟

باید با این شرایط کنار آمد و عادت کرد. این فشردگی رشد و جهش بازیکنان را به همراه خواهد داشت و من این فشردگی را برای رشد و پیشرفت بسکتبال لازم می‌دانم.

  • شما در لیگ برتر به‌دلیل محرومیت، قادر به نشستن روی نیمکت مهرام نیستید و گفته می‌شود این محرومیت در غرب‌ آسیا هم پابرجاست؛ با این مشکل چگونه کنار خواهید آمد؟

این موضوع را نمی‌دانستم ولی با بودن محمد کسایی‌پور چندان نگران نشستن روی نیمکت نیستم. او مربی قابلی است و توانایی‌‌اش نیز از من کمتر نیست.

  • فصل پیش جکسون ورومن و ودز به‌عنوان دو بازیکن خارجی مهرام نقشی انکارناپذیر به همراه آفاق و نیکخواه‌ بهرامی در قهرمانی دوگانه این تیم در ایران و آسیا داشتند؛ در غیاب آنها فکر می‌کنید مهرام موفق به تکرار قهرمانی‌های خود بشود؟

جکسون با پیشنهاد بهتری به چین رفت و ودز هم با چنین شرایطی راهی لبنان شد. شیخ سمپ بازیکن سنگالی (جانشین ودز) بازیکن خوبی است و فعلا گارنت بازیکن فصل پیش ذوب‌آهن را تا رسیدن صمد نیکخواه بهرامی جذب کرده‌ایم و با رسیدن دیگر بازیکن خارجی فکر می‌کنم که مشکلات کنونی ما کمتر خواهد شد.

کد خبر 124670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز