همشهری آنلاین: حزب سوسیالیست تاجیکستان واگذاری یکهزار و 100 کیلومتر مربع از خاک این کشور به قلمرو چین را برخلاف قانون اساسی تاجیکستان دانست.

نقشه تاجیکستان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اوستا'، جناح حزب سوسیالیست تاجیکستان به رهبری 'میرحسین نذریف' امروز چهارشنبه اعلام کرد: قانون اساسی، قلمرو تاجیکستان را تقسیم ناشدنی و جدایی ناپذیر می داند و هیج نهاد و مقامی از جمله رییس جمهوری، پارلمان و وزارت خارجه حق واگذاری بخشی از این خاک را به قلمرو کشور دیگری ندارد.

میرحسین نذریف در این باره گفت: این جناح از رییس جمهوری به عنوان کفیل قانون اساسی خواسته قبل از اجرای توافق نامه علامت گذاری مرز تاجیکستان و چین این اقدام را متوقف کند.

در این زمینه 'رحیم مسوف' دانشمند تاجیک در مصاحبه با خبرگزاری ' تاج نیوز' گفته است که زمینی که اکنون به جمهوری خلق چین واگذار شده هیچ گاه در تملک چینی ها نبوده و باید در این مساله مقامهای این کشور با کارشناسان رایزنی می کردند زیرا خاک یک کشور در مالکیت ملت ان کشور می باشد.

وی افزود: اکنون فرصت داریم تا این مساله را بررسی کرده و تصمیم درستی اتخاذ کنیم درغیر این صورت نسل های آینده ما را نخواهند بخشید.

'رحیم مسوف' رییس پژوهشگاه تاریخ، باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگستان علوم جمهوری تاجیکستان نامی آشنا برای اکثر مردم این کشور است.

وی تحقیقات و پژوهش های گسترده یی به خصوص درمساله تقسیمات ملی و جغرافیایی آسیای میانه در آغاز قرن بیستم و افشای بی عدالتی های تاریخ در حق مردم تاجیک انجام داده است.

پارلمان تاجیکستان در هفته گذشته قطعنامه علامت گذاری مرز تاجیکستان و چین را تصویب کرد.

جمهوری خلق چین ادعای مالکیت 28 هزار و 500 کیلومترمربع از قلمرو تاجیکستان را داشته است ولی در جریان مذاکرات در این خصوص ، به تملک یکهزار و 100 کیلومترمربع از قلمرو تاجیکستان اکتفا کرد.

کد خبر 126218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز