ماجرا در 7 دی‌ماه 86 در کمتر از 48 ساعت رخ داد. تمامی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو از شرقی‌ترین بخش تهران واقع در سرخه‌حصار تا غربی‌ترین نقطه شهر در میدان آزادی در کمتر از 48 ساعت نصب شد.

شهرتهران - بی آر تی

مروری بر آمارها نشان از عملیاتی عظیم دارد. البته نه قرار بود برجی ساخته شود و نه تونلی افتتاح بلکه تنها قرار بود بیش از 25 ایستگاه که طول تقریبی هر کدام بیش از 50متر بود در فاصله‌ای به طول 18کیلومتر و در نقاط تعیین شده نصب شود.
بیش از 150 دستگاه خودرو سنگین و 200 دستگاه خودروی سبک برای حمل‌ونقل این ایستگاه‌ها به خدمت گرفته شدند و بالاخره 25 ایستگاه در طول مسیر میدان آزادی تا چهارراه تهرانپارس نصب شد. بیش از 400 نیروی انسانی به‌صورت شبانه‌روزی برای نصب آنها کار کردند. این تلاش باعث ظهور نخستین خط اتوبوس‌های تندرو(BRT) شد. ماجرایی که در آن روزها باعث تلاش‌های بسیاری شد تا نتایج این کار را تاریک‌ نشان دهد و بی‌نتیجه. اما اتوبوس‌های تندرو خیلی زود در شهر به‌عنوان وسیله‌ای مطمئن شناخته شد و مورد توجه شهروندان قرار گرفت. حال که تهران در زمره 5شهر برتر حمل‌ونقل پایدار معرفی شده است، نگاهی به این موفقیت تهران داریم از دریچه نگاه نمایندگان مردم؛ کسانی که با جدیت اتفاقات این عرصه را رصد کرده‌اند و حال دیدگاهشان را می‌توان در این زمینه مورد تدقیق قرار داد.

معصومه آباد
فرصتی مغتنم

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد حضور شهر تهران در میان 5 شهر دنیا گفت: انتخاب شهر تهران در میان 5شهر برتر دنیا فرصت مغتنمی نه فقط برای شهرداری تهران بلکه برای کل کشور است. معصومه آباد با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در سال‌های اخیر برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران انجام شده اظهار کرد: نگاه کلان ما به کشور است تا بتواند در عرصه بین‌المللی حضور موفق مدیریت شهری خود را نشان دهد و این انتخاب، افتخار بزرگی برای مردم نیز خواهد بود.وی با اشاره به توسعه خوب سیستم حمل‌ونقل عمومی در تهران به‌ویژه در سال‌های اخیر، بیان کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران در کنار توسعه فزاینده جمعیت تهران و گسترش حاشیه‌نشینی بوده است و به همین دلیل هرقدر که این سامانه توسعه یابد، همچنان به توسعه آن نیازمند خواهیم بود.آباد با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل افزایش جمعیت تهران، شاید برای شهروندان بسیار محسوس نباشد خاطرنشان ساخت: ما مسئولان شهری که با عدد و رقم سرو کار داریم می‌دانیم توسعه سیستم هوشمند، توسعه بزرگراه‌ها و شاهراه‌ها و توسعه و پیشرفت سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی از سیستم سنتی به پیشرفته رخ داده و در حال انجام است.عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بر مقایسه وضعیت گذشته سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران با امروز تأکید کرد و ادامه داد: تمامی شهرداران و مدیران شهری در گذشته تلاش خود را برای توسعه این سیستم داشته‌اند اما پیشرفت حمل‌ونقل عمومی تهران در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است.

پیمان سنندجی
افزایش خطوط بی‌آر تی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تأکید بر اینکه خطوط اتوبوس‌های تندرو نقش مهمی را در جابه‌جایی شهروندان در سطح شهر ایفا می‌کند، گفت: هم‌اکنون حدود 100 کیلومتر خط BRT در تهران وجود دارد که طول این شبکه به حدود 170 کیلومتر افزایش خواهد یافت. مهندس پیمان سنندجی در گفت‌وگو با تهران سما در مورد انتخاب تهران از سوی سازمان ملل به‌عنوان یکی از 5شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری طی سال‌های اخیر بوده، به‌گونه‌ای که توسعه سریع مترو، احداث و توسعه خطوط BRT و ارتقای خدمات رسانی در شبکه اتوبوسرانی طی چند سال اخیر به خوبی برای شهروندان ملموس بوده است.وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر 5 خط اتوبوس‌های تندرو در تهران احداث شده که این خطوط با استقبال بسیار خوب شهروندان مواجه شده‌اند، به‌گونه‌ای که اکنون روزانه یک‌میلیون و 800 هزار مسافر با اتوبوس‌های BRT در شهر تردد می‌کنند.مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تصریح کرد: احداث 2 خط جدید اتوبوس‌های تندرو در دستور کار قراردارد و امیدواریم در مجموع بتوانیم تعداد خطوط شبکه BRT را در تهران به 10خط برسانیم تا شهروندان از هر نقطه شهر به این شبکه منسجم دسترسی داشته باشند.سنندجی با اشاره به استقبال شهروندان از اتوبوس‌های BRT گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی سامانه اتوبوس‌های تندرو این است که اتوبوس‌ها برای تردد مسیر ویژه دارند و در ترافیک نمی‌مانند که این امر سبب حرکت سریع اتوبوس‌ها، کاهش زمان سفر و مشخص بودن سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها می‌شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا
افتخاری برای نظام

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار گرفتن تهران در جمع 5 شهر برتر حوزه حمل‌ونقل عمومی دنیا را افتخاری برای نظام و کشورمان دانست و گفت: قرار گرفتن تهران در جمع 5 شهر برتر دنیا یک افتخار است و درصورت انتخاب به‌عنوان برترین شهر موفق در حوزه حمل‌ونقل عمومی یک قدم پیشرفت داشته‌ایم. عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: کلانشهر تهران در حوزه‌های مختلفی عناوین و افتخارات ملی به دست آورده که این اتفاقات جنبه ملی و سیاسی زیادی دارد. اکنون نیز انتخاب تهران به‌عنوان یکی از 5 شهر برتر حوزه حمل‌ونقل عمومی اتفاقی بی‌نظیر است.وی با اشاره به مشکلات موجود در حمل‌ونقل تهران خاطرنشان کرد: کسب این عنوان در شرایطی است که مدیریت شهری تهران با حجم انبوهی از خودروها و کمبود معابر مواجه است. از سویی مشکلات اعتباری زیادی در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد که شهروندان تهرانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

محمدرضا حسین‌نژاد
به امید رفع کاستی‌ها

عضو کمیسیون عمران مجلس با ابراز رضایت از حضور تهران در میان 5 شهر برتر حوزه حمل‌ونقل دنیا خاطرنشان کرد: مدیریت کلانشهری مثل تهران با جمعیت بیش از 12میلیون نفر در همه موارد نمونه است و امیدواریم در این گزینش نیز عنوان برترین به پایتخت ایران داده شود. محمدرضا حسین‌نژاد ضمن بیان این مطلب گفت: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به لحاظ بالابردن هزینه‌های شهرنشینی مردم در روستاهای اطراف شهر زندگی می‌کنند. زیرا قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند.این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: جمعیت شهر بین‌المللی ژنو 400هزار نفر است و اغلب مردم در اطراف شهر زندگی می‌کنند. وی با تقدیر از عملکرد مدیریت شهری تهران اذعان داشت: موضوع کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو مورد توجه همه است و امیدواریم کم و کاستی‌های کنونی در بودجه سال آینده جبران شود.

علیرضا دبیر
یک رویداد تاریخی

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان انتخاب تهران از سوی سازمان ملل متحد و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی گفت: بدون شک توسعه سریع مترو و خطوط BRTدر این انتخاب نقش بسیار مهمی داشته است.
علیرضا دبیر درباره جایگاه و نقش UNDP در این حوزه داشته است با بیان این مطلب افزود: رقابت تهران با 4 شهر دنیا برای دریافت جایزه جهانی حمل‌ونقل پایدار 2011 اتفاق بزرگی است و نشان از رشد فزاینده و پیشرفت چشمگیر پایتخت ایران اسلامی دارد.وی افزود: مرجع انتخاب برترین شهر در حوزه حمل‌ونقل پایدار یعنی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین مراکز علمی و تخصصی در حوزه مدیریت شهری جهان است و تمامی مراکز مدیریت شهری جهان به‌عنوان یک نهاد مرجع با این انجمن در ارتباط هستند.دبیر خاطرنشان کرد: اهتمام شورا و شهرداری تهران در دوره اخیر برای تکمیل و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران ستودنی است و با توجه به آغاز طرح هدفمندسازی یارانه‌ها این نگاه باید در تمامی بخش‌ها تسری یافته و همه دستگاه‌ها برای رشد فزاینده تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی تلاش کنند.

احد خیری
الگویی برای شهرهای کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرار گرفتن تهران در جمع 5شهر برتر دنیا در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی پایدار، اراده مدیریت شهری را برای توسعه هر چه بیشتر این بخش، قابل ستایش دانست و گفت: تهران نیاز دارد تا در عرصه‌های متعدد مورد حمایت قرار گیرد و بخش حمل‌ونقل عمومی یکی از همین عرصه‌هاست و شهرداری با برنامه‌های خود، این اشتیاق را در نهادهای دیگر ایجاد می‌کند که از آن حمایت کنند.

احد خیری گفت: مدیریت شهر تهران با انجام اقدامات مؤثر نشان داده است که اراده زیادی برای حل مشکلات دارد و در بخش حمل‌ونقل عمومی این تلاش بسیار ارزنده و در خور توجه بوده است.وی افزود: همه شهرهای ما امروز نیازمند حمایت هر چه بیشتر در عرصه‌های حمل‌ونقلی هستند و این موضوع در شهری مثل تهران که از مشکلاتی همچون آلودگی هوا و ترافیک و... رنج می‌برد، حایز اهمیت بیشتری است.

وی همچنین بر ضرورت اعمال حمایت‌های هر چه بیشتر از مدیریت شهری و برنامه‌های توسعه‌ای آن تأکید کرد و گفت: هر یک از شهرهای ما به نسبت خود دارای مشکلاتی هستند و امیدواریم با تحقق موضوع منابع پایدار مالی برای نهاد مدیریت شهری و به کار‌گیری راه‌های مبتکرانه توسط آنها، راه برای حل این مسائل هموارتر شود، چنان که شهرداری تهران با همین روش‌های ابتکاری توانسته است، روند توسعه شهر را شتاب بیشتری ببخشد. وی توسعه مترو و اتوبوس‌های تندرو را یک اتفاق مهم و ضرورتی برای تهران دانست و با ابراز امیدواری برای الگو گرفتن همه شهرها از شهرداری تهران، نمایندگان مجلس را حامی همیشگی اقدامات ارزنده و مهم شهری دانست که مدیریت شهری در موارد و مراحل متعدد نسبت به انجام آن اقدام کرده و می‌کند.این نماینده مجلس درخصوص عدم‌پرداخت اعتبارات مربوط به توسعه مترو گفت: مجلس اعتباراتی که احساس می‌کرد برای توسعه مترو نیاز است تصویب کرد اما دولت مدعی است که اعتبارات زیادی به مترو داده و این مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند.

کد خبر 126898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز