گروه اقتصادی: سقف خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری در قیاس با سال گذشته معادل 300 هزار تن کاهش یافته است.

این در حالیست که تحقق این موضوع و گرایش کشاورزان به فروش توافقی محصولات زراعی به جز منتفع شدن این قشر زمینه‌ساز افزایش عرضه محصولات با کیفیت نیز شده است.

با محمد علی شم‌آبادی، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت وگو کرده‌ایم.

***

  • عده‌ای بر این باورند که با اجرایی شدن طرح ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی به رویکرد خرید توافقی، برخی از کشاورزان که نمی‌توانند محصولات تولیدی خود را به این ترتیب واگذار کنند متضرر خواهند شد،‌آیا با این دیدگاه موافقید؟

با اجرایی شدن طرح ساماندهی خرید و فروش محصولات کشاورزی با رویکرد خرید توافقی نه تنها کشاورزان تولید کننده محصولات غیر استراتژیک می‌توانند به سود مورد نظر دست یابند ،‌بلکه سایر کشاورزان نیز که بر فرض دانه‌های روغنی و گندم تولید می‌کنند، نگرانی بابت فروش محصولاتشان با نرخ تضمینی ندارند چرا که محصولات این کشاورزان با نرخ تضمینی از آنان خریداری می‌شود و این طور نیست که عده‌ای از کشاورزان به حال خود رها شوند.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که قانون خرید تضمینی به عنوان قانون حمایتی از کشاورزان بسیار ضروری است ، هرچند که لازم است محصولات استراتژیکی مثل گندم نیز مشمول خرید توافقی شوند، ولی زمانی که خرید توافقی جوابگوی این محصولات نشد، خرید تضمینی برای جلوگیری از پایمال شدن حق کشاورزان اعمال می‌شود.

  • ظاهرا با کاهش حجم خریدهای تضمینی از زیان وارده به دولت کاسته می‌شود، چگونه این اتفاق می‌افتد؟

در سال‌هایی که حجم خریدهای تضمینی بیشتر بود از آنجایی که این خریدها باید در سردخانه و انبارها نگهداری می‌شدند،‌ لذا مبالغ قابل توجهی برای این امر از سوی دولت هزینه می‌شد.

از سوی دیگر در سال زراعی گذشته معادل 135 هزار تن سیب‌زمینی و پیاز با وجود خرید از کشاورزان از بین رفتند که انهدام آنها هم خود برای دولت هزینه در بردارد.

به دنبال محدود شدن مدت نگهداری محصولات به اعمال روش خریدهای توافقی سال قبل معادل 66 میلیارد تومان از زیان وارده به دولت کاسته شد که به نظر می‌رسد با کاهش مجدد میزان خریدهای تضمینی این میزان در سال جاری به بیش از 100 میلیارد تومان بالغ شود.

  • میزان خریدهای تضمینی نسبت به سال زراعی قبل چه میزان کاهش یافته است؟

سقف خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری در قیاس با سال گذشته معادل 300 هزار تن کاهش یافته است. این در حالیست که در سال گذشته 23 هزار و 812تن خرید تضمینی کشمش داشته‌ایم که امسال با 4 هزار تن خرید توافقی ،‌حجم خرید تضمینی به 3 هزار و 885 تن رسیده است.

در مورد ذرت نیز، طی سال  گذشته در این محدوده زمانی معادل 110 هزار تن ذرت خریداری شده بود که هم‌اکنون این رقم به 26 هزار تن رسیده است. در این میان هم میزان سود سازمان از محل خرید کشمش در سال گذشته 5/1 میلیارد تومان بوده است.

از محل خرید زعفران هم در سال قبل 2 میلیارد تومان سود کسب کرده‌ایم که البته امسال به علت قیمت بالا تمایلی به خرید توافقی زعفران نداشته‌ایم.

  • میزان خرید توافقی امسال چقدر بوده است وآیا احتمال افزایش آن برای سال آتی وجود دارد؟

میزان خریدهای توافقی در سال 85 ،حدود 70 تا 80 هزار تن بوده است که در آینده این میزان  با 10 برابر افزایش نسبت به امسال، به یک میلیون تن می‌رسد.

هم‌اکنون ظرفیت فضاهای انبار و ذخیره‌سازی سازمان معادل 2 میلیون و 200 هزار تن است که  طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود 50 درصد این ظرفیت در طول سال خالی است که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

در این خصوص با مسئولان سازمان مدیریت برای احیای این فضاها به جای ساخت انبارهای نو درخواست‌هایی صورت گرفته است.

  • آیا در خریدهای تضمینی پول کشاورزان به موقع پرداخت می‌شود؟

تمامی مطالبات کشاورزان به موقع و در نهایت  ظرف سه تا چهار روز پرداخت شده و می‌شود. در خریدهای تضمینی اگر کشاورزی مطالبات خود را بعد از این مدت دریافت نکرد، می‌تواند با شماره تلفن‌های 88901385 و 88906070 که مربوط به دفتر ریاست سازمان تعاون روستایی و روابط عمومی است تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کند.

کد خبر 12832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز