دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزارت جهاد کشاورزی اولویت اصلی فعالیت خود را افزایش بهره‌وری و کارایی قرار داده‌ که در این راستا بحث خودکفایی با افزایش عملکرد در واحد سطح، به جای توسعه سطح مد نظر قرار گرفته است.

با صادق خلیلیان، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت وگو کرده‌ایم.

***

  • چه تلاش‌هایی برای نیل به خودکفایی در تولید محصولات زراعی انجام گرفته است؟

در بخش کشاورزی حدود 409 محصول وجود دارد که در مورد برخی از آنها مانند گندم، برنج، شیر، جو، ذرت، چغندرقند، مرغ، گوشت، و روغن خوراکی بحث خودکفایی مطرح است.

هم‌اکنون ضریب خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی به 93 درصد رسیده است.

در مورد سایر محصولات ما به دنبال استفاده از پتانسیل‌های طبیعی و مزیت‌های اقتصادی برای توسعه صادرات هستیم به طوری که برای اولین‌بار حدود 500 میلیون دلار تراز تجاری بازرگانی خارجی بخش کشاورزی مثبت شده است که حاصل آن  صادرات 8/1 میلیارد دلاری در بخش محصولات کشاورزی در طول یک سال گذشته بوده است.

  • معمولا اعتبارات سرمایه‌گذاری مورد نیاز این بخش از چه محل‌هایی تامین می‌گردد؟

بخش مهمی از اعتبارات سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی از طریق افزایش اعتبارات عمرانی وزارت جهاد کشاورزی و برخی هم از محل افزایش تسهیلات بانکی ارزان قیمت تأمین می‌شود.

نرخ رشد سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته در بخش کشاورزی بین 4 تا 5 درصد بوده است، سال 84 این رقم به 7 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر نیز به 10 درصد رسیده است.

این در حالیست که  نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی ظرف سال آینده به بالای 13درصد می‌رسد.

در این راستا هم نرخ سود اعطای تسهیلات بانکی به طور متوسط به کمتر از 7 درصد خواهد رسید تا نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت واحدهای موجود کشاورزی و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش فراهم شود.

سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص‌ ملی براساس آخرین آمارها به 14 تا 15 درصد رسیده است.

  • طبق برنامه چهارم توسعه باید سالانه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی اختصاص یابد، آیا تاکنون این رقم تخصیص یافته است؟

سال گذشته تنها 800 میلیارد تومان اعتبار به این بخش داده شد و در سال 85 نیز این منابع به یک هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

البته باید اذعان کرد با اقداماتی که در جهت افزایش کارایی و عملکرد در واحد سطح انجام شده است، شاهد نرخ رشد 1/7 درصدی در بخش کشاورزی هستیم که از متوسط 5/6 درصدی برنامه فراتر است.

کد خبر 14009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز