دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲

وجود آدم‌فضایی و به طور کلی حیات در سیاره‏هایی غیر از کره زمین، موضوع داغی است که از زمانی که بشر توانسته به کمک علم، کاوش‏های فضایی بیشتری انجام دهد، هنوز سر به مهر باقی مانده، اما از جذابیت آن کم نشده است.

تلسکوپ‏های عظیم، ماهواره‏های قدرتمند و کاوشگرهای حساس و پیچیده به دانشمندان این امکان را می‎دهند که داده‏های خود را درباره کیهان افزایش دهند.

ماهواره معروف «کپلر» یکی از اینهاست. به تازگی کاوش‏های کپلر از وجود سیاره‌هایی خبر داده که شبیه زمین هستند و در مناطقی قرار گرفته‏اند که به نظر قابل سکونت می‏آیند. شاید بگویید که این خبر چندان هم مهم نیست و بارها دانشمندان به وجود چنین سیاره‌هایی پی برده‏اند؛ اما این بار دستاوردهای کپلر بیش از حد انتظار بوده است.

این تلسکوپ فضایی در مدت پنج‌ماه توانست 1250سیاره را شناسایی کند که 54تا از آنها در منطقه‌های قابل سکونت قرار دارند، یعنی امکان وجود حیات و آب به صورت مایع در آنها بسیار بالاست. این موضوع از آن‌جا اهمیت دارد که تابه‌حال تنها یک سیاره شبیه زمین کشف شده که امکان حیات در آن وجود دارد.

این واقعیت نشان می‏دهد که وقتی در منطقه کوچکی از راه شیری، احتمال وجود زندگی در تعداد زیادی سیاره‏ مطرح می‏شود، پس می‏توان نتیجه گرفت که در سرتاسر راه شیری، بی‏شمار منطقه برای زندگی وجود دارند که ما از آنها بی‏خبریم.

«ویلیام بروکی»، سرپرست گروه کاوشگر کپلر، درباره قدرت عجیب این ماهواره می‏گوید: «کپلر که ماه مارس 2009 (اواخر زمستان 1387) به فضا پرتاب شد، می‌تواند 156هزار ستاره را در قسمت کوچکی از آسمان - در صورت‌های فلکی شلیاق و دجاجه- که یک‌چهارصدم کل آسمان را تشکیل می‏دهد، رصد کند.»

در مشاهداتی که به تازگی از کپلر منتشر شده است، در فاصله زمانی 22 تا 27 اردیبهشت 88، کپلر توانسته 68 سیاره به اندازه زمین، 288 سیاره که بیش از دو برابر زمین وسعت دارند، 662 جسم فضایی شبیه نپتون، 165 سیاره به اندازه مشتری و 19 سیاره را که بزرگ‏تر از مشتری هستند کشف کند. جالب‏تر این‌که بین اینها پنج سیاره مداری نزدیک‏تر از عطارد به ستاره خود دارند (عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است) و جرمشان تقریباً 5/13 برابر جرم زمین است. پس بی‏دلیل نیست که مجموعه این کشفیات، آن هم در بازه زمانی کوتاهی، دانشمندان را شگفت‏زده کند.