همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی لندن، با ادامه حملات هوایی ناتو به لیبی تا زمان موافقت قذافی با قطعنامه سازمان ملل موافقت کردند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این کنفرانس که  9 فروردین با حضور سران بیش از 40 کشور و سازمان از جمله سازمان ملل و ناتو در لندن برگزار شد، همچنین گروه تماسی متشکل از 20 کشور و سازمان از جمله کشورهای عربی، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب تشکیل شد تا از روند انتقال لیبی به دموکراسی، در سطح بین‌المللی حمایت شود.

 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از اتمام مذاکرات لندن گفت: همه ما باید همچنان به افزایش فشار و منزوی کردن رژیم قذافی از طریق راه‌های مختلف ادامه دهیم و این شامل فشارهای دیپلماتیک و سیاسی می‌شود که قذافی را مجبور به کناره گیری خواهد کرد.

 بنا به پیشنهاد آمریکا، بحرین و قطر، قذافی و خانواده‌اش در صورت موافقت با پیشنهاد مطرح شده مبنی بر پایان دادن هر چه سریع‌تر به خونریزی‌های شش هفته‌ای، ممکن است تبعید شوند.

 واشنگتن و پاریس همچنین از احتمال مسلح کردن مخالفان قذافی خبر دادند. هر چند هر دو طرف تاکید کردند که هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

 با این وجود، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی گفت که موافقت کرده کمک‌هایی چون تجهیزات ارتباطی، کمک‌های دارویی و کمک‌های مربوط به ترابری را برای مخالفان لیبیایی فراهم کند، اما وی کمک‌های نظامی را رد کرد.

 پس از اتمام کنفرانس لندن، کلینتون گفت که یک قطعنامه سیاسی می‌تواند خروج قذافی از کشورش را نیز شامل شود و افزود که فرستاده ویژه سازمان ملل به زودی از طرابلس دیدن می‌کند تا به این مساله رسیدگی کرده و قذافی را مجبور به پذیرش یک آتش بس واقعی نماید.

 وی در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید مذاکرات بسیاری در جریان بوده و اقدامات بسیاری در خصوص برقراری ارتباط صورت گرفته است. او (قذافی) باید تصمیم خود را بگیرد و تا جایی که ما می‌دانیم وی هنوز این کار را نکرده است.

 اوباما نیز بار دیگر اعزام نیروهای زمینی به لیبی و یا (شرکت در) براندازی مستقیم و نظامی قذافی را دور از انتظار ندانست.

 این در حالی است که آمریکا و فرانسه اعلام کرده‌اند که مساله مسلح کردن نیروهای مخالف قذافی را بررسی می‌کنند.

 واشنگتن اعلام کرده این مساله در قطعنامه سازمان ملل گنجانده شده، اما شرکای آن با این مساله مخالفند.

 آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: آموزش و مسلح کردن مخالفان قذافی در قطعنامه‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل در خصوص لیبی صادر کرده بود، گنجانده نشده است. اما ما حاضریم در این خصوص با شرکایمان مذاکره کنیم.

 از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که سران کشورهای شرکت کننده در نشست لندن به در نظر گرفتن یک طرح تبعید برای قذافی نزدیک شدند، فرانسه اعلام کرد که آماده است در خصوص کمک نظامی به نیروهای مخالفت قذافی مذاکره نماید.

 سران این کشورها همچنین تصمیم گرفتند در اولین فرصت ممکن نشستی را در قطر درخصوص مساله لیبی برگزار کنند.

 ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه‌ انگلیس که ریاست این کنفرانس را برعهده داشت، خطاب به نمایندگان حاضر در نشست گفت: در این خصوص توافق نظر وجود دارد که قذافی و رژیم او کاملا مشروعیت خود را از دست داده‌اند.

 سران حاضر در کنفرانس موافقت کردند اقدام نظامی علیه قذافی همچنان ادامه یابد تا وی تمام شرایط قطعنامه سازمان ملل مبنی بر اعمال منطقه پرواز ممنوع و سایر اقدامات لازم برای حفظ جان غیر نظامیان را برآورده نماید.

 وی افزود: قطر نیز موافقت کرده مشکلات مربوط به فروش نفت لیبی را برطرف نماید.

 در بیانیه این کنفرانس هیچ اشاره‌ای به طرح تبعید قذافی صورت نگرفت، اما فرانکو فراتینی، وزیر امور خارجه‌ی ایتالیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که شرکت کنندگان در جلسه با شرط گمنام ماندن، موافقت خود را در خصوص خروج قذافی از کشور اعلام کردند.

 وی افزود: علاوه بر این، این مساله به کشور لیبی بستگی دارد که ممکن است از حضور قذافی استقبال نماید. حتی کشورهای افریقایی نیز که ممکن است آماده این طرح باشند هنوز هیچ پیشنهاد رسمی را مبنی بر خروج قذافی ارائه نکرده‌اند.

 این در حالی است که ویلیام هیگ اعلام کرد که انگلیس هنوز مایل است قذافی در دادگاه جرایم بین‌المللی حاضر شود، اما احتمال تبعید وی را نیز بعید ندانست.  نخست وزیر اسپانیا نیز پیشتر این احتمال را ممکن دانسته بود.

 هیگ گفت: ما در انگلیس به دنبال جایی برای تبعید قذافی نمی‌گردیم، اما این بدان معنی نیست که سایرین نیز همین کار را می‌کنند.

 دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در این کنفرانس خواستار تعیین یک چشم‌انداز سیاسی برای قذافی شدند.

 کلینتون و هیگ تصریح کردند که مساله مسلح نمودن نیروهای مخالف قذافی در نشست لندن مورد مذاکره قرار نگرفت.

 به نوشته روزنامه عربی الشرق الاوسط - چاپ لندن - کامرون و نخست و‌زیر قطر، پس از پایان مذاکرات گفتند که آنها معتقدند لیبی می‌تواند آینده‌ای توام با آزادی و بدور از خشونت، سرکوب‌گری و تهدید داشته باشد.

 گروه اصلی مخالفان در لیبی موسوم به "شورای ملی انتقالی" طی بیانیه‌ای که در خصوص مذاکرات لندن صادر کرد، وعده داد برای برگزاری انتخابات منصفانه و آزاد در یک کشور متحد، مدرن و آزاد تلاش خواهد کرد.

 محمود جبریل، نماینده ویژه این گروه نیز با وجودی که به کنفرانس دعوت نشده بود، در لندن حضور داشت و در خصوص مسائل جنبی با کلینتون، هیگ و وزرای خارجه فرانسه و آلمان دیدار کرد.

 نمایندگان عراق، اردن، امارات متحده عربی، لبنان، قطر، تونس و مراکش نیز در نشست لندن حضور داشتند.

 شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر قطر با رد وجود اختلاف میان اعراب گفت: تصیم برای برگزاری اولین نشست گروه تماس در قطر حاکی از نقش اساسی کشورهای عربی در پایان دادن به بحران کنونی است.

کد خبر 131080
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز