چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: بررسی قیمت خرده‌فروشی میوه و مرکبات در ایام نوروز و قیمت‌های کنونی بیانگر تأثیر اندک سیاست‌های تنظیم بازار این محصولات است.

میوه

 این نابسامانی قیمت در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این قاسم نوده‌ فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور، از تشدید طرح‌های نظارتی برخورد با متخلفین حتی در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر خبر داده و بر ثبات قیمت‌ها تأکید کرده بود. اما اکنون مردم به انتظار تأثیر عرضه میوه‌های نوبرانه بر کاهش قیمت میوه و مرکبات نشسته‌اند.

به‌رغم کاهش تقاضا برای میوه و مرکبات پس از پایان یافتن تعطیلات نوروزی، مروری بر قیمت خرده فروشی کنونی این محصولات در سطح شهر، در شرایطی که هنوز اجرای سیاست‌های تنظیم بازار میوه و مرکبات ادامه دارد، بیانگر عدم‌توفیق سیاست‌ نخ نمای خرید و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال و نرخ‌گذاری برخی دیگر از اقلام میوه و مرکبات مانند موز، کیوی و نارنگی در مهار قیمت‌های سطح شهر است، این در حالی است که عرضه سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده به‌دلیل کیفیت نامناسب و قیمت‌هایی که نسبت به نوروز سال 88 رشد چندین درصدی را تجربه کرده بود، قادر به تأمین رضایت مصرف‌کنندگان نبود، به‌نحوی که بسیاری از مردم نسبت به کیفیت پایین سیب عرضه شده در چارچوب سیاست‌های تنظیم بازار گلایه‌مند بوده و مسئولان مراکز عرضه مستقیم نیز در توجیه توزیع محصولات بی‌کیفیت و حتی فاسد، به قیمت‌های چندین برابری سیب و پرتقال در سطح شهر استناد می‌کردند. با این وجود پیش از این مسئولان وزارت بازرگانی و اتحادیه‌های صنفی بارها بر قیمت و کیفیت مناسب سیب و پرتقال عرضه شده در چارچوب سیاست‌های تنظیم بازار شب عید تأکید کرده بودند.

تداوم عرضه چندنرخی موز

موز از جمله محصولاتی است که در هفته‌های پایانی سال 89، با افزایش شدید قیمت مواجه شد. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که برخی دست‌اندرکاران واردات و تنظیم بازار میوه از نرخ‌گذاری و تشدید نظارت بر عرضه این محصول خبر داده و بازار با ثبات برای این محصول را وعده کردند؛ اما این وعده‌ها تا‌کنون محقق نشده و هنوز هم موز با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و خبری از برخورد با عرضه چندنرخی این محصول نیست، این در حالی است که چندی پیش رئیس سازمان بازرگانی استان تهران با تکرار وعده‌های قبلی اتحادیه‌های صنفی اعلام کرد که فروش موز با قیمت بالای هزار و 300 تومان گرانفروشی است.

این دیدگاه عباس قبادی درحالی مطرح شده که اکنون در سطح شهر تهران موز با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب و حدود هزارو 700تومان عرضه می‌شود اما این مقام مسئول از مردم خواسته است تا درصورت عرضه موز با قیمت بیش از هزار و 300تومان در سطح شهر تهران، این تخلف را به سامانه 124 گزارش دهند. از سوی دیگر در شرایطی که به گفته مسئولان میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران، نرخ مصوب این محصول در این مرکز هزار و 150 تومان بوده و میوه‌ فروشی‌های سطح شهر ملزم به عرضه موز با نرخ هزارو 300 تومان هستند، حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران از
فروش موز در میدان مرکزی با قیمت هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم و فاکتور کردن آن به نرخ هزارو 150 تومان خبر داده است.

نوبرانه‌های گران

این روزها عرضه میوه‌های نوبرانه به بازار شدت بیشتری به‌خود گرفته، به‌نحوی که برخی با اشاره به روند نزولی تقاضا برای میوه‌های زمستانی مانند سیب و پرتقال، کاهش قیمت این محصولات را به انتظار نشسته‌اند. با این وجود قیمت‌ برخی انواع میوه‌های نوبرانه مانند چغاله بادام و توت فرنگی بسیار گران بوده و حتی اقشار با درآمد متوسط جامعه نیز قادر به خرید چغاله بادام به نرخ هر کیلوگرم حدود 5 هزار تومان و توت فرنگی 5 هزارو 500تومان نیستند. با این وجود عرضه برخی دیگر از میوه‌های نوبرانه مانند هندوانه به نرخ 500 تا 700 تومان امکان جایگزینی آن با میوه‌های زمستانی را فراهم کرده است. در واقع اکنون با به بازار آمدن میوه‌های نوبرانه، بازار میوه‌های زمستانی از جمله کیوی، سیب و پرتقال رو به کسادی گذاشته و مردم اقبال بیشتری به میوه‌های نوبرانه از خود نشان می‌دهند. گرچه هنوز هم میوه‌هایی همچون سیب و پرتقال از سبد مصرفی روزانه مردم حذف نشده اما آنها اقبال کمتری به خرید این میوه‌ها نشان می‌دهند.

کد خبر 131571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز