گروه اقتصادی: روایت دولتی‌ها به‌ویژه مسئولان وزارت بازرگانی از وضعیت بازار میوه و قیمت‌ها متفاوت از آن چیزی است که فعالان بازار عنوان می‌کنند چه‌اینکه دولتی‌ها از قیمت میوه‌های عرضه شده در ایام نوروز 90 راضی هستند با این تفاوت که گویا نتوانستند مانع از افزایش خودسرانه قیمت موز شوند و رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان از رفتار عمده‌فروشان میوه شدیدا گلایه دارد.

میوه

ماجرا چیست؟ رئیس سازمان بازرگانی استان تهران از کاهش قیمت پرتقال، موز و مرغ در میدان اصلی میوه و تره‌بار خبرداد و گفت: قیمت این اقلام در میادین میوه و تره بار هم کاهش خواهد یافت. به گزارش مهر، عباس قبادی افزود: قیمت موز، پرتقال و مرغ امروز در میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران روند کاهشی داشته است و این امر سبب می‌شود که کاهش قیمت به میادین میوه و تره‌بار نیز منتقل شود و قیمت این اقلام، روند کاهشی به‌خود گیرد.

وی تصریح کرد: قیمت سایر کالاها از جمله سیب‌زمینی و پیاز نیز روند کاهشی داشته است؛ البته در مورد میوه نیز روند کاهشی درخصوص قیمت موز و پرتقال را شاهد هستیم، این درحالی است که اگرچه میوه‌های فصل کم‌کم در حال ورود به بازار هستند اما به‌دلیل نوبرانه بودن، قیمت‌های کاذبی دارند که در هفته‌های آینده این روند فروکش خواهد کرد.

قبادی اضافه کرد: ممکن است مغازه‌ای در سطح شهر به‌دلیل سودجویی، میوه را با قیمت بالا عرضه کند، در چنین شرایطی مردم علاوه بر اینکه باید موارد تخلفات را گزارش دهند، باید از مراکز مطمئن و با قیمت مناسب از جمله میادین میوه و تره‌بار خرید کنند تا ضرری متوجه آنها نشود، البته بازرسان نیز با متخلفان برخورد خواهند کرد.

قبادی شرایط بازار در نوروز 90 را منطقی و مناسب عنوان کرد و گفت: شبکه‌های توزیع میوه به جز میادین میوه و تره بار نیز به‌زودی وارد بازار خواهند شد و با خرید مناسب، کالا را با قیمت مناسب نیز در اختیار مصرف‌کنندگان و مشتریان خود قرار می‌دهند.

موز را گران نخرید!

رئیس سازمان بازرگانی استان تهران همچنین اعلام کرد که فروش موز با قیمت بیش از هزار و 300 تومان گرانفروشی محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت این میوه در ایام نوروز به‌ویژه در برخی شهرها از 1500 تومان هم فراتر رفت. البته عباس قبادی قیمت هر کیلو موز در سطح شهر تهران را هزار و 300 تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: در میدان اصلی تره‌بار تهران نیز هر کیلو موز با قیمت هزار و 150 تومان عرضه می‌شود. او تاکید کرد: افرادی که موز را با قیمت بالاتر از هزار و 300 تومان در سطح شهر تهران مشاهده‌ کرده‌اند می‌توانند این تخلف را به سامانه 124 گزارش دهند.

گلایه‌های میوه فروشان

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین کرده بود که خرده‌فروشی‌ها موز را کیلویی 1150 تومان بخرند و 1300 تومان بفروشند اما در میدان موز را 1500 می‌فروشند و فاکتور 1150 تومان می‌دهند و این وضعیت ادامه دارد. حسین مهاجران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در میدان بازرسی می‌شود اما کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: باید صنف بارفروشان به دستورالعمل‌ها علاقه نشان دهند اما آنها علاقه‌ای نداشته و دائم دولت را مقصر می‌دانند و نحوه توزیع را نیز قبول ندارند چراکه سودشان در خطر است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان با تاکید بر اینکه وقتی وارد توزیع شدند، قیمت‌ها ثابت ماند، گفت: مردم هم میوه‌های دولتی را خریدند و میوه‌های گران همچنان در مغازه‌ها باقی ماند؛ این توزیع برای مردم سودآور است. مهاجران با بیان اینکه تا زمانی که صنف بارفروشان با علاقه در خدمت طرح تنظیم نباشد همین وضعیت پابرجاست، چرا که صنف بارفروشان عملا ذخیره‌سازی‌ و کاری که وزارت بازرگانی انجام می‌دهد را قبول ندارند،

کد خبر 131296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز