دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری، رئیس دادگاه‌های انقلاب ارتش از کشف یک توطئه براندازی که توسط جمعی از ملی‌گرایان، سلطنت‌طلبان و قدرت‌پرستان حمایت می‌شد در 22فروردین سال 1361 میلادی خبر داد و افزود که دست‌اندرکاران این توطئه دستگیر شده‌اند.

hand

عناصر خود‌فروخته ضدانقلاب داخلی با هدایت و پشتیبانی دشمنان نظام اسلامی، درصدد توطئه برای سرنگونی این نظام مقدس برآمدند. در این میان نیروهای جان برکف جمهوری اسلامی جریان توطئه‏ای که قصد براندازی جمهوری اسلامی را داشت کشف کردند و با تهیه مدارک کافی از جمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه کودتا، در فرصت مناسب، اعضای اصلی و مؤثر این عملیات را دستگیر کردند.

فراخواندن سفرای اروپایی از تهران

یک روز پس از اعلام حکم یک دادگاه محلی آلمان علیه مقام‏های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، دولت‏های عضو اتحادیه اروپا سفیران خود را در 22فروردین 1376 از تهران فراخواندند. قاضی این دادگاه که در محافل خبری به دادگاه میکونوس معروف شد، شدیدا تحت ‌تأثیر صهیونیست‏ها بود و در یک محاکمه جنجالی و سیاسی، ایران را متهم به دخالت در قتل یک مخالف در آلمان کرد. در پاسخ به تصمیم اتحادیه اروپا، ایران نیز ضمن رد ادعاهای بی‏اساس دادگاه آلمانی، سفیران خود را از کشورهای عضو این اتحادیه فراخواند. دولت ایران، این دادگاه را مردود دانست و پیش‏بینی کرد که سفرای اتحادیه اروپا، منفعلانه به ایران بازخواهندگشت. در عمل نیز چنین شد و در حدود 10 ماه بعد از صدور حکم دادگاه میکونوس، سفرای اتحادیه اروپا، یکی پس از دیگری به تهران بازگشتند. رهبر معظم انقلاب در دهم اردیبهشت سال 76 فرمودند: «دستگاه دولتی ما در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهد که به ایران بیاید. بقیه هم که می‏خواهند به‌عنوان یک حرکت به‌اصطلاح آشتی‏جویانه برگردند، مانعی ندارد. خودشان رفته‏اند، خودشان هم برمی‏گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد.»

تصرف سیبری

ارتش روسیه در 11 آوریل 1633 میلادی به‌سرعت بر منطقه سیبری تسلط یافت و ظرف مدت 3دهه مرزهای کشور خود را قریب 5هزار کیلومتر پیش برد و تا کرانه‏های اقیانوس آرام رساند. روس‏ها ابتدا در آن منطقه به‌دنبال خَز بودند اما سایر منابع موجود، از قبیل نمک، الوار و انواع مواد معدنی آنها را در این سرزمین ماندگار کرد. سیبری منطقه‏ای بود که بومیان آن از لحاظ بهداشتی بدون مشکل زندگی می‏کردند اما ورود روس‏ها و به همراه آنها انواع بیماری‏ها، باعث شد تا جمعیت بومی این مناطق کاهش یابد و پس از ورود مهاجران روس از جمعیت بومی و اصیل آن منطقه کاسته شود. روس‏ها همچنین از راه داد‌و‌ستد و معامله با اهالی سیبری بر درآمد خود افزودند. امروزه منطقه سیبری یکی از عمده‏ترین نواحی توسعه صنعتی روسیه به شمار می‌رود و انتقال صنایع و اماکن تجاری به این منطقه بر رونق آن افزوده است. در طول دوران حکومت‏های روسیه، اردوگاه‏های کار اجباری و تبعیدگاه‏های مجرمان و محکومان، در سیبری قرار داشته است.

قرارداد صلح ریسویک

قرارداد صلح ریسویک در 11‌آوریل سال 1697 میلادی میان کشور سلطنتی فرانسه از یک طرف و ممالک آلمان و هلند و انگلیس، از طرف دیگر به امضا رسید. در این معاهده تاریخی، لویی چهاردهم که فاتح اصلی جنگ‌های معروف هلند بود از بسیاری متصرفات خود در اروپا چشم پوشید و سلطنت گیوم دورانژ را بر انگلستان به رسمیت شناخت. جیمز دوم پادشاه سالخورده انگلستان که نمی‌توانست هیچ‌یک از توانایی‌های پیشین نظامی خود را به نمایش بگذارد، با امضای عهدنامه ریسویک بین انگلستان و فرانسه، آخرین امیدها برای بازگشتش به قدرت را از دست داد.

کد خبر 131884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز