پکن: دولت چین با تصویب قانونی به‌دنبال بازگرداندن نسخه‌های تاریخی تاراج رفته‌اش است. مسئولان این کشور قصد دارند نسبت به بازپس‌گیری آثاری که در موزه‌های کشورهای غربی نگهداری می‌شوند یا مؤسسه‌های حراجی در این کشورها قصد حراج آنها را دارند، اقدام کند.

بین سال‌های ‌‌١٨٤٠‌تا ‌‌١٩٤٩‌میلادی که کشور چین در ناآرامی بود، بسیاری از معابد، قصرها و محوطه‌های تاریخی این کشور غارت شدند که حاصل آن، خارج شدن نزدیک به‌‌١٠میلیون اثر تاریخی از این کشور بود. اکنون حدود1.5 میلیون اثر تاریخی چین در موزه‌های ‌‌٤٧ کشور جهان نگهداری می‌شوند. از مدت‌ها پیش مقامات کشورهایی مانند یونان و ایتالیا نیز که در سال‌های گذشته، گنجینه‌های ارزشمند تاریخی فراوانی از آنها به سرقت رفته‌اند اقدامات مشابهی انجام داده‌اند.

کشف جنگنده آلمان

لندن: محققان انگلیسی در حال بررسی عکس‌های هوایی از دریا بودند که ناگهان با جسم غول‌پیکری در زیر آب برخورد کردند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که این جسم غول‌پیکر یک‌هواپیمای سقوط کرده از زمان جنگ‌جهانی دوم است. آنها بعد از مشاهده این جنگنده شگفت‌زده شدند زیرا نوعی جنگنده نادر و ویژه بود که آلمان‌ علیه انگلیس به‌کار می‌گرفت و تا به‌حال مشابهی نداشته است. خلبان این هواپیما پس از یک درگیری شدید بر فراز کانالی در نزدیکی‌های لندن ارتفاع خود را تا 15متری آب کاهش داده بود که ناگهان در آب سقوط می‌کند. گفته می‌شود این هواپیما ابتدا برای مسافربری در سال 1934‌میلادی ساخته و سپس به‌علت سرعت مناسب، بدنه محکم، امکان حمل بمب و قابلیت گرفتن سبقت و خارج شدن از تیررس سایر هواپیما‌ها، کاربرد نظامی پیدا کرده است.

اسکلت‌های 7‌هزار ساله

واشنگتن: کشف اسکلت‌های 7‌‌هزار ساله از مسیر فاضلاب، منجر به توقف و تعطیلی پروژه 38‌میلیون دلاری توسعه سیستم فاضلاب شهری در یکی از ایالت‌های آمریکا شد. این اکتشاف اگرچه از سوی باستان‌‌شناسان به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین رویدادهای حوزه باستان‌شناسی معرفی شد اما سازمان آب و فاضلاب ایالتی را مجبور به پرداخت هزینه‌ای یک‌و‌نیم میلیون دلاری، اضافه بر هزینه‌های کلی برای از سرگیری دوباره فعالیت‌های خود کرد.گفتنی است محل دقیق اکتشاف برای جلوگیری از سرقت آنها رسانه‌ای نشد و به آگاهی عموم نرسید. البته این یافته‌ها به عقیده بسیاری از باستان‌شناسان ارزش متوقف‌کردن پروژه‌‌ای 38‌میلیون دلاری را داشته است.

خوردن 44موجود دریایی در 10دقیقه

نیواورلئان: خانم سونیا توماس با خوردن 44موجود دریایی در عرض 10‌دقیقه رکورد متفاوتی از خود باقی گذاشت. این خانم که در مسابقه خوردن غذاهای دریایی شرکت کرده بود، توانست این رکورد را برجای گذارد. گفته می‌شود خانم توماس پیش از این توانسته بود 26صدف را در مدت زمان 6دقیقه بخورد. جالب اینجاست که این خانم 27ساله کمتر از 50کیلوگرم وزن دارد اما توانست حدود 2کیلو از این موجود دریایی را ظرف 10 دقیقه بخورد. با مشاهده این زن ریزنقش، برگزارکنندگان مسابقه به هیچ‌وجه تصور نمی‌کردند وی بتواند از پس خوردن این میزان موجود دریایی برآید. با این وجود، خانم توماس پس از موفق شدن در این مسابقه به خبرنگاران گفت که در این کار تازه اول راه است و باید بیشتر از اینها تمرین کند.

کد خبر 132094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز