جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ممکن است درمان اعتیاد به مواد روان‌گردان بسته به ساختار ژنتیکی فرد و مدت اعتیاد متقاوت باشد.

addiction

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشی که در آزمایشگاه ملی بروک‌هیون در آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که معتادانی که دارای ساختار ژنتیکی معینی‌اند، تراکم پایین تر ماده خاکستری مغز، و بنابراین سلول‌های عصبی کمتری در بخش‌هایی از مغز دارند که برای تصمیم‌گیری، تسلط بر خود، یادگیری و حافظه اهمیت دارد.

نلی آلیا- کلاین یکی از این پژوهشگران گفت: "این پژوهش نشان می‌دهد که ژن‌ها می‌توانند بر شدت اعتیاد اثر بگذارند. نتایج ما بیانگر آن است که افراد معتاد دارای ژنوتیپی که باعث فعالیت کمتر آنزیم مونوآمین اکسیداز آ (MAOA) می‌شود، ممکن است نیاز به نوع متفاوتی از درمان نسبت به معتادانی داشته باشند، که ژنوتیپ MAOA با فعالیت بالا را دارند."

به گفته او پیش از تغییردادن راهبردهای درمانی باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. او گفت: "با این حال متخصصان درمان اعتیاد و دیگر افرادی که با معتادان در ارتباط‌اند، مانند قضات و ماموران ناظر باید از این یافته‌ها و سایر یافته‌های جدید در زیست‌شناسی عصبی اعتیاد باخبر باشند."

این بررسی که بر روی 40 مرد معتاد به کوکائین و و 42 مرد غیر معتاد انجام شد، همچنین نشان داد که هر چه فرد مدت بیشتری به سوء‌مصرف کوکائین، الکل و دخانیات پرداخته باشد، میزان ماده خاکستری در بخش‌های جلویی مغزش ( که مسئول تصمیم‌گیری و تسلط بر خود است) و هیپوکامپ (که مسئول یادگیری و حافظه است) کمتر است.

یافته‌های این برسی بیانگر آن است که پایان دادن به مصرف مواد روان‌گردان غیرمجاز ممکن است به حفاظت افراد در مقابل این تغییرات مغزی کمک کند.

کد خبر 133006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز