گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: از هر 10 نفر معتاد، فقط یک نفر می‌تواند فرایند درمان و بهبود را کامل سپری کند و دیگر سراغی از موادمخدر نگیرد

سعید صفاتیان، مدیرکل درمان، بازپروری و حرفه‌آموزی ستاد مبارزه با موادمخدر در این‌باره گفت: مصرف روانگردان‌ها در تمام دنیا روند صعودی دارد. درحال حاضر در جهان تعداد افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند 15میلیون نفر است ولی معتادان به انواع روانگردان‌ها 40میلیون نفر را شامل می‌شوند، این‌درحالی است که از زمان اختراع روانگردان‌ها فقط 100سال می‌گذرد.

او با اشاره به اینکه گروه هدف روانگردان‌ها مردان  25 تا  40 ساله است، گفت: برای درمان اعتیاد به موادمخدر معمولی متادون تجویز می‌شود اما در هیچ جای دنیا برای موادمخدر صنعتی پروتکل‌درمانی مشخصی تعیین نشده است و به همین دلیل پزشکان علائم اعتیاد به روانگردان‌ها را درمان می‌کنند. به‌عبارت بهتر برای اضطراب یا افسردگی معتادان درمان‌هایی تجویز می‌شود نه برای وابستگی‌های آنها به موادمخدر.

وی در ادامه از امضای تفاهمنامه‌ای بین وزارت رفاه، تعاون، کار و بهزیستی و کمیته امداد برای اشتغال معتادان بهبودیافته خبر داد و گفت: این تفاهمنامه اخیراً تدوین شده است و در صورت تصویب مجلس به‌صورت پایلوت در تهران انجام خواهد شد. همچنین بودجه‌ای معادل دوبرابر بودجه درمانی کشور برای اجرایی‌شدن این طرح مورد نیاز است که در صورت موافقت مجلس، این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد.

سعید صفاتیان گفت: 75درصد از درمان معتادان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در این مراکز بین60 تا  100هزار تومان برای یک دوره درمان دریافت می‌شود. برای افراد کم و بی‌بضاعت تمهیداتی دیده شده است که بخشی از هزینه درمان و یا کل آن پرداخت شود.

البته سعید صفاتیان معتقد است که معتادی که روزی 7هزارتومان برای مواد پرداخت می‌کند بی‌تردید 50هزار تومان هزینه دوره درمان دارد. وی از فرصت 4ماهه به کمپ‌های غیرقانونی خبر داده و گفت: تاکنون 160کمپ از بهزیستی موافقتنامه اصولی دریافت کرده‌اند و پس از این فرصت، بقیه تعطیل خواهند شد.

تحویل3هزار معتاد به بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران گفت: 3هزار معتاد خیابانی تا پایان سال جاری از طریق شهرداری پایتخت و نیروی انتظامی به سازمان بهزیستی استان تهران، تحویل داده می‌شود.

به گفته ظاهر رستمی براساس امضای تفاهمنامه‌ای با شهرداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقرر شد تا «معتادان خیابانی» که توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند، برای گذراندن دوره‌های درمان و ترک‌اعتیاد به بهزیستی تحویل داده شده و از آنجا به کمپ‌های تحت‌نظارت این سازمان، ارجاع داده شوند.

به گفته وی، این طرح تا چند روز آینده آغاز و به این ترتیب معتادان خیابانی جمع‌آوری‌شده و پس از ارجاع به کمپ‌های درمان و ترک اعتیاد و گذراندن دوره‌های درمان، وارد مراحل حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال می‌شوند.

کد خبر 93394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز