جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

اعتراضات مردمی در کشورهای عربی ادامه دارد و مردم عربستان، بحرین و یمن در 2روز گذشته با برگزاری تظاهرات در این کشور‌ها ، خواستار تغییرات در ساختار سیاسی این کشورها شدند.

جهان عرب و تشنج

تظاهرات در شرق عربستان

مردم عربستان عصر روز پنجشنبه در تظاهراتی در 2 شهر قطیف و عوامیه در شرق این کشور علیه خاندان حاکم سعودی شرکت کرده و خواستار تغییرات سیاسی در کشورشان شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان همچنین خواستار آزادی فوری زندانیانی شدند که در زندان‌های سعودی گرفتار هستند. از سوی دیگر، ائتلاف جوانان آزاده عربستان خواستار برگزاری تظاهرات در این کشور در روز جمعه و اعلام این روز به‌عنوان جمعه انقلاب و تجمع علیه رژیم سعودی شد.

جمعه قرآن در بحرین

دیروز در بحرین جمعه قرآن نامگذاری شده‌بود. ائتلاف جوانان انقلابی بحرین با فراخوان برگزاری تظاهراتی در سراسر این کشور با نام جمعه قرآن از مردم بحرین خواسته است تا فریب جنگ روانی رژیم آل‌خلیفه را نخورند. ائتلاف جوانان انقلابی بحرین موسوم به «14فوریه» ضمن دعوت به برگزاری تظاهرات گسترده در سرتاسر این کشور، هشدار دادند که رژیم آل‌خلیفه با ایجاد جنگ روانی تلاش می‌کند تا مردم را بترساند و آنها را مجبور کند که به خانه‌هایشان بازگردند. این ائتلاف که برای ساماندهی مجدد صفوف مردم و تعیین اهداف متناسب با مرحله کنونی بحرین تلاش می‌کند، تاکید کرده که تحرکات همه مزدورانی که دستشان به خون مردم بحرین آغشته شده و کسانی که در سرکوب، تخریب مساجد و حسینیه‌ها و آتش‌زدن قرآن شرکت داشته‌اند، تحت نظارت دقیق قرار دارد و در زمان مناسب با آنها برخورد خواهد شد.دیروز یمن هم شاهد برگزاری تظاهرات مردمی در اعتراض به رژیم‌ حاکم بودند.

جمعه آخرین فرصت در یمن

معترضان در 2شهر صنعا و تعز، در جمعه موسوم به جمعه آخرین فرصت به خیابان‌ها ریخته و بر ضرورت کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت تاکید کردند. تظاهر‌ات‌کنندگان ضمن مخالفت با طرح شورای همکاری خلیج‌فارس برای کناره‌گیری صالح بدون محاکمه و پیگیری قانونی، خواستار سرنگونی رژیم و کناره‌گیری صالح از قدرت شدند.

بزرگ‌ترین تظاهرات عمان

از سوی دیگر، هزاران عمانی روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در بندر صلاله در جنوب عمان دست به تظاهرات زدند. 3هزار عمانی در بزرگ‌ترین تظاهرات در پادشاهی عمان از زمان آغاز اعتراضات در 2ماه پیش، خواستار انجام اصلاحات سیاسی در کشور شدند و تأکید کردند که تمامی مقام‌های دولت که از چندین سال گذشته دارایی‌های عمومی را به غارت برده اند، محاکمه شوند.

سرنوشت مبهم شاعره دستگیرشده بحرینی

درحالی‌که برخی سایت‌های خبری از کشته‌شدن آیات القرمزی شاعره جوان بحرینی که توسط نیروهای امنیتی این کشور ربوده شده، خبر می‌دهند، برخی دیگر خبرهایی از زنده بودن و مقاومت وی زیر شکنجه‌ها منتشر کرده‌اند. نبیل رجب یکی از فعالان حقوق بشر بحرین با اشاره به ربوده شدن این شاعره جوان 20 ساله بحرینی به دست نیروهای امنیتی بحرین، خبر کشته شدن وی را تکذیب کرد . وی در گفت‌وگو با خبرگزاری اهل‌بیت تاکید کرد: آیات القرمزی در هنگام تظاهرات‌های مردمی در میدان لؤلؤ در منامه پس از قرائت شعری در انتقاد از حکومت آل‌خلیفه به دست نیروهای امنیتی ربوده شد و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

 

آیات القرمزی شاعره جوان بحرینی

 

کد خبر 133058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز