همشهری آنلاین: مراسم افتتاحیه سمینار سفرای ایران در منطقه خلیج فارس صبح امروز شنبه با حضور علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشور مان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه در این سمینار که در خصوص بررسی تحولات منطقه بود تصریح کرد: تجربیات روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه می تواند در مورد تعامل جمهوری اسلامی ایران با این تحولات موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با بیان اینکه گمانه های فراوانی در مورد تحولات شده است، تصریح کرد: اگر ما اولین صحنه جهانی چالش حق و باطل را در زمان بعثت حضرت رسول در نظر بگیریم ، در آن زمان دو امپراتوری روم و فارس فرو ریختند و این چالش بین عدالت گران و سلطه گران آن زمان بود و در عصرامروز نیز تاریخ خود را تکرار کرده است.

وی با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی در ایران اظهار داشت: بار دیگر می بینیم که حق در برابر باطل با قوت تمام ایستاده است و من اصرار دارم به عنوان احیاگر در عصر امام یاد کنم چرا که امام غبار و زنگار را از دین زدود و در عصر حاضر نیز یک امپراتوری یعنی شوروی فرو ریخت و ارکان امپراطوری دیگر نیز در حال تزلزل است و این یک واقعیت است.

صالحی با اشاره به دیدگاه های امام راحل (ره) در خصوص کشورهای منطقه که سالها قبل بیان شده است، گفت: امام در خصوص مصر صحبت هایی داشت که گویی همین امروز بوده است و امام با توجه به تجلی انقلاب پیش بینی می کرد زمینه و بستری در جهان اسلام و دنیا برای مقابله با سلطه گران فراهم خواهد شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه البته جهان استکبار نیز اقداماتی را برای مقابله با این روند در نظر داشته است گفت: بوش پدر نظم نوین جهانی و بوش پسر خاورمیانه جدید را مطرح کرد اما اینکه به ناگاه چنین حرکتی رخ دهد برای هیچ کس به این شکل و گستردگی و عمق قابل تصور نبود.

وی اظهار داشت: ایران بر اساس اصولی که در سیاست خارجی داشته تا امروز به اصل عدم دخالت در کشورهای دیگر پایبند بوده و خواهد بود.

صالحی اضافه کرد: موضع گیری های رسمی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات منطقه برای همه روشن بوده و به صورت منطقی، اصولی، منصفانه و در چارچوب اصول سیاست خارجی ایران بوده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما بر تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت کشورها و اینکه مطالبات مشروع و حداکثری مردم مورد توجه قرار بگیرد و اینکه خشونت به کار گرفته نشود تاکید داریم و این موضعی بوده که ما داشته ایم و هیچ گاه در تصور دخالت در امور دیگران نبوده، نیستیم و نخواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: البته شاهدیم برخی کشورهای منطقه همراه استکبار فرار به جلو و فرافکنی می کنند و ایران را مورد اتهام قرار می دهند و بدون هیچ دلیل و مستندی. این درحالیست که وزیر خارجه آمریکا می گوید هیچ سندی از دخالت ایران در کشورهای منطقه نداریم .

صالحی خطاب به روسای نمایندگی های ایران در کشورهای خارجی گفت: امیدواریم با رصد تحولات در کشورهای خود این تحلیل ها را به وزارت خارجه منعکس کنید تا با توجه به تحولات منطقه تصمیم گیری ها اتخاذ شود. البته ما انتظار بیشتری داریم مبنی بر اینکه همفکری و هم افزایی داشته باشیم تا اولا تحلیل درست وجود داشته باشد و در ثانی بر اساس آن پیش بینی های متقن صورت بگیرد و این نیاز به تجمیع افکار دارد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد: ما اعتقاد داریم استکبار در صدد حفظ استیلای خود بر مناطق مهم دنیا است و زمانی می تواند هیمنه خود را حفظ کند که از لوازم قدرت برخوردار باشد. یکی از این لوازم ثروت و است و استکبار به این نتیجه رسیده برای حفظ استیلای خود با توجه به تحولات مدنی باید شیوه استیلا را عوض کند چرا که حمایت آنها از دیکتاتورها در طول دهه ها، دنیای استکبار را از مردم دور کرده است و استکبار به این نتیجه رسیده که نمی تواند بیش از این تاثیر گذاری مردم را در نظر نگیرد.

وی خاطر نشان کرد: آنان سعی می کنند که دولت هایی بر سرکار بیایند که به شکل مدیریت شده تا حدودی پایگاه مردمی داشته باشند تا به این صورت استکبار خود را تا حدودی به مردم نزدیک کرده باشد.

صالحی با اشاره به سردرگمی جهان اسلام در خصوص تحولات منطقه گفت: استکبار فکر نمی کرد اتفاقات به این صورت رخ دهد اما بر خلاف تصور آنان ما معتقدیم مردم بسیار هوشیارتر از آن هستند که دنیای استکبار تصور می کند و مردم اجازه نمی دهند انقلابشان با اقدامات مردم فریب مصادره به مطلوب شود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزود: در مصر می بینیم مردم همچنان آگاهانه در مقابل حیله های دشمنان ایستاده اند و در تونس نیز به همین شکل است. مسئولیت ما در شرایط کنونی آگاهی بخشی است و باید افکار عمومی را آگاه کنیم و ما ضمن حفظ اصول سیاست خارجی نباید در این برهه از مسئولیت خود غافل باشیم.

کشورهای منطقه را از سیاست های شتاب زده بر حذر می دارم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سیاست برخی کشورهای منطقه شتابزده است گفت: شعارهای مردم در این کشورها عدالتخواهانه و استقلال طلبانه است و با این شعارها مردم نشان می دهند که ده ها سال کرامتشان لگدمال شده و امروز شعار ممتاز آنان بازیافت کرامت آنهاست.

وزیر خارجه با اشاره به وضعیت کشور بحرین با اشاره به اینکه وضعیت بحرین مشابه سایر کشورهایی است که در آنها خیزش صورت گرفت گفت: مردم بحرین دنبال مطالبات خود هستند اما ما می بینیم که برای انحراف افکار بحث شیعه و سنی را مطرح می کنند. این در حالیست که باید افکار عمومی دنیا باید به این مسئله آگاه شوند و گفته شود همین شیعه و سنی قرنها با یکدیگر زندگی کرده اند.

صالحی با اشاره به مسئولیت قبلی خود به عنوان معاون سازمان کنفرانس اسلامی گفت: 4 سال پیش زمانی که در جده بودم سرکنسول یکی از کشورهای بزرگ که نمی خواهم نامش را ببرم به من گفت غربی ها به دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمانان هستند تا القاعده را به جای غرب متوجه موضوع جدیدی بکنند تا توجه القاعده از غرب به چیز دیگری معطوف شود نظر شما چیست که من گفتم دنیای اسلام آگاه تر از آن است که این توطئه پا بگیرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با اشاره به مکاتبات و تماس های تلفنی اش با مقامات کشورهای منطقه، عنوان کرد: توصیه برادرانه می کنم که احساس من این است این کشورها دچار سیاست های شتاب زده شده اند. آنها را از این سیاست های شتاب زده بر حذر می دارم .

وی افزود: آنها سعی می کنند با یک سری تصمیمات به نتایج مورد نظر خود می رسند در حالیکه این سیاست، سیاست زودرس است مانند کاشت هندوانه. در حالیکه آنها باید به دنبال سیاست دوراندیشانه، حکیمانه، منصفانه و مبتنی بر عقلانیت و تجارب گذشته باشند مانند کاشت نهال گردو که سالها این درخت بار می دهد.

صالحی تاکید کرد: این کشورها یک بار در زمان صدام سیاست زودهنگام را آزمودند آیا وقت آن نیست که آن سیاست غیر حکیمانه را ارزیابی کنید و گرفتار غرور کاذب نباشید.

وی افزود: چند سال در تاریخ برخی ملت ها یک برگ بیشتر نیست در حالیکه برای ملت ایران که 3 هزار سال تاریخ مکتوب دارد 100 سال یک برگ تاریخ است .

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این کشورها در مسیر غلط قدم بر ندارند و گمان نکنند اگر لحظاتی مردم را سرکوب کنند به مقصود خود رسیده اند چرا که اگر ملت ها قیام کنند به راحتی از پای نخواهند نشست.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران تاکید کرد: درباره بحرین این را می گویم که ما به استقلال و حاکمیت ارضی بحرین اعتماد داریم و آن را به رسمیت می شناسیم و از طرفی معتقدیم که مردم بحرین حق داشتن حداقل حقوق شهروندی را دارند و دولت بحرین به مطالبات مشروع ملت خود پاسخ دهد تا این بحران تصنعی که خودشان ایجاد کرده اند خاتمه یابد.

صالحی افزود: دخالت نظامی در بحرین هیچ توجیهی ندارد و اگر مبنا سپر جزیره باشد نیز تنها در شرایطی که کشوری مورد تهاجم قرار گیرد مداخله می تواند صورت گیرد آیا مردم بحرین کشور اجنبی تلقی می شوند؟

وی با اشاره به مواضع کشورهای غربی در خصوص بحرین گفت: ما در حیرتیم که غرب چه راحت دچار تناقض گویی می شوند و به راحتی از مسائل عبور می کنند در جایی نیرو می فرستند که علی الظاهر از مردم در مقابل حاکم دیکتاتور حمایت کنند و در جایی دیگر نیرو می فرستند بر علیه مردم و به نفع حاکم. آیا تمام بحث ها می تواند حفظ خواسته ها مادی باشد؟ وقتی می بینند اماکن مذهبی، کودکان و زنان مورد بی حرمتی قرار می گیرند چگونه چشم ها را بسته اند؟ چطور در مورد کشوری کمیسیون حقوق بشر و شورای امنیت را بسیج می کنند؟ البته غربی ها استاد هستند که حرف حقی را می زنند و باطلی را برای آن پیدا می کنند.

وزیر امور خارجه گفت: کشورهای غربی با این نوع موضع گیری ها هوش مردم را به سخره گرفته اند و بدانند در مقابل محکمه وجدان مردم محاکمه و محکوم خواهند شد.

وزیر خارجه درخصوص مصر نیز گفت:امیدواریم مسئولان مصر با توجه به تبادلات شفاهی و نامه ای هر چه زودتر در جهت برقراری و ارتقاء روابط دو کشور قدمی شجاعانه بردارند.

وی افزود: ما این آمادگی را قبلا اعلام کرده بودیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: البته ما می دانیم که در این زمینه فشارهایی وجود دارد اما ملت مصر پاسخ این فشارها را داده اند.

صالحی در پایان افزود: ایران و مصر دو رکن عمده جهان اسلام و مکمل هم هستند و به نظر می رسد تعامل دو کشور به صلح و ثبات و امنیت منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

 

کد خبر 133126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز