همشهری آنلاین: نماینده دایم ایران در شصت و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی نسبت به عدم پایبندی آمریکا و روسیه به تاریخ تعیین شده برای نابودی سلاح های شیمیایی هشدار داد.

OPCW logo

به گزارش ایرنا، 'کاظم غریب آبادی' امروز چهارشنبه در این نشست که از روز سه شنبه در لاهه هلند آغاز شد، افزود: در صورت پایبند نبودن واشنگتن و مسکو به ضرب الاجل تعیین شده برای نابودی سلاح های شیمیایی، این مساله در دستور کار این سازمان قرار می گیرد.

سفیر ایران در هلند با اشاره به اینکه آمریکا و روسیه به عنوان دارندگان بیشترین ذخایر سلاح های شیمیایی از مصوبه این سازمان برای نابودی آنها خودداری می کنند، گفت: دولت های عضو در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر این که اقدام اعضای سازمان در معرض قضاوت جامعه بین المللی قرار خواهد گرفت، افزود: نابودی همه ذخایر سلاح های شیمیایی هدف اولیه و اصلی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی است و کشورهای دارنده ذخایر این سلاحها متعهد به انهدام آنها تا حداکثر 15 سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون می باشند.

غریب آبادی گفت: پایبند نبودن به این تعهد که بصراحت در کنوانسیون قید شده است، صلح و امنیت جهانی را به مخاطره خواهد افکند.

نماینده دایم ایران با یادآوری درد و رنج جانبازان شیمیایی کشورمان، تاکید کرد: با ماندن حتی یک بمب شیمیایی، کابوس استفاده از این سلاح های مخرب و غیر انسانی همچنان ادامه خواهد یافت.

وی مصرانه از آمریکا و روسیه خواست تا به تعهدات خود تحت معاهده منع سلاح های شیمیایی و امحای تمامی سلاح های شیمیایی در ضرب الاجل مقرر در کنوانسیون، به خواست جامعه جهانی برای ایجاد جهانی عاری از سلاح های کشتار جمعی احترام بگذارند.

سفیر ایران در هلند همچنین اعلام کرد: در صورت پایبند نبودن دارندگان سلاح های شیمیایی بخصوص آمریکا و روسیه به تعهدات خود برای امحای این ذخایر، طبق مقررات معاهده، باید بر اساس مفاد کنوانسیون و با احراز و شناسایی این وضع به عنوان ناقض صریح تعهدات بین المللی اقدام شود.

وی گفت:کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تنها کنوانسیون خلع سلاح بین المللی است، اما تلاشهایی در جریان است تا ماموریت این سازمان و کنوانسیون خلع سلاح منحرف شده به سوی عدم اشاعه سوق یابد.

غریب آبادی در این مورد تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اقدامی در این راستا مخالف است و آن را در تعارض با هدف و روح کنوانسیون و خواست جامعه بین المللی برای خلع سلاح شیمیایی می داند.

سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی با انتقاد از تلاش ها برای انحراف سازمان از مقصد اصلی خود یعنی خلع سلاح، افزود: با استفاده از ادبیات عدم اشاعه در واقع وجود سلاح های شیمیایی را برای برخی می پذیریم. آیا واقعا برخی می خواهند این معاهد نیز مانند معاهدات دیگر، کشورهای عضو را به دارا و ندار تقسیم نماید؟.

وی تاکید کرد: از نظر کنوانسیون همه اعضا برابرند و در جمع ندارها قرار می گیرند. اینکه گفته شود ماموریت سازمان باید به عدم اشاعه تبدیل شود، یک اشتباه و یک انحراف بزرگ است. واژه عدم اشاعه واژه ای ساختگی است که اعتبار و حیثیت کنوانسیون را زیر سووال می برد.

وی در پایان، به اهمیت اقدام سازمان برای کمک به کشورهای عضو در شرایط استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های شیمیایی اشاره کرد و ضمن تاکید بر اهمیت توجه به رفع نیازهای قربانیان این گونه سلاحها، از اعضای سازمان خواست تا در مذاکرات مربوط به بررسی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی بصورت فعال مشارکت کنند و این پیشنهاد جنبه عملیاتی به خود گرفته به مرحله اجرا درآید.

کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از کشورهای دارنده این گونه سلاحها خواسته است تا تمامی سلاح های شیمیایی خود را تا 29 آوریل 2012 (10اردیبهشت 1391) منهدم کنند.

آمریکا از مدتها قبل رسما اعلام کرده است که ضرب الاجل تعیین شده در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را رعایت نمی کند و روسیه نیز چند روز پیش مانند آمریکا اعلام کرد حداقل به سه سال زمان بیشتر برای انهدام کامل سلاح های خود نیاز دارد.

طبق کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی چنانچه تا تاریخ تعیین شده دارندگان این گونه سلاحها ضرب الاجل انهدام را رعایت نکنند، ناقض تعهدات بین المللی شناخته می شوند و پایبند نبودن آنان احراز می شود و اقدامات مختلف از جمله معرفی به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ناقض تعهدات بین المللی به اجرا درمی آید.

 

کد خبر 134237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز