همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که کاترین اشتون خطاب به دکتر جلیلی نامه‌ای نوشته است، گفت: بعد از اعلام نظر رئیس جمهور شخص دکتر جلیلی درباره زمان ارسال پاسخ نامه تصمیم می‌گیرد.

 علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با نامه کاترین اشتون و بررسی آن از سوی رئیس جمهور کشورمان جهت پاسخگویی بیان کرد: متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها این خبر را مطابق با برداشت‌های خود منعکس کردند.

 وی گفت: اولا نامه‌ای که خانم اشتون، رئیس سیاست خارجه‌ اتحادیه اروپا فرستاده برای دکتر جلیلی است نه برای من و من نیز هیچگاه نگفته‌ام که این نامه برای ما فرستاده شده است. این نامه برای دکتر جلیلی فرستاده شده است و علت آن هم این است که دکتر جلیلی متولی برنامه هسته‌ای هستند در ثانی گفتم که پاسخ این نامه با کمک وزارت خارجه و همکاران ما در شورای عالی امنیت ملی تهیه و تنظیم شده است.

 وی ادامه داد: مساله سوم هم آن است که این نامه نزد دکتر محمود احمدی‌نژاد است تا نظرشان را بدهند و بعد از آن نیز قرار است که شخص دکتر جلیلی نامه را ارسال کند و نه وزارت خارجه.

 صالحی در ادامه به انتشار برخی اخبار مبنی بر دیدار با اشتون در بروکسل اشاره کرد و گفت: من هیچگاه به بروکسل نرفته‌ام. متاسفانه برخی رسانه‌ها اخبار اشتباهی را منتشر می‌کنند و بعد بر اساس آن خبر اشتباه تحلیل‌های عجیب و غریبی هم ارائه می‌دهند که این مساله خارج از عرف، اخلاق و رسالت خبرنگاری است. من تاکنون بروکسل را ندیده‌ام حال شاید در آینده توفیقاتی حاصل شود. البته ما با خانم اشتون در ژنو ملاقاتی داشتیم. ما برای حضور در جلسه کمیسیون شورای حقوق بشر در ژنو بودیم که با ایشان هم ملاقاتی داشتیم که در رابطه با مسائل مختلف با هم رایزنی‌هایی کردیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما منتظریم تا دکتر احمدی‌نژاد نظرشان را در خصوص نامه بدهند و قطعا بعد از آن دکتر جلیلی تصمیم خواهند گرفت که چه زمانی نامه را ارسال کنند و این مساله ربطی به وزارت امور خارجه ندارد ما می‌خواستیم که این مساله کاملا روشن و تصحیح شود تا دیگران سوء استفاده نکنند و بر اساس اخبار نادرست تحلیل‌های نادرست ندهند چرا که این مساله از نظر من خارج از عرف و اخلاق است.

 وی با بیان این‌که از محتوای نامه مطلعم، گفت: اجازه بدهید این مساله را شورای عالی امنیت ملی هرگونه که مصلحت بداند اعلام کند. من از مفاد نامه مطلعم اما اکنون مصلحت نمی‌دانم محتوا را بیان کنم.

 صالحی در رابطه با مساله بحرین و چگونگی تلاش برای حل آن تصریح کرد: شورای همکاری خلیج فارس شورای متشکل از تعدادی از کشورهای اطراف خلیج فارس است که دارای مشترکاتی با هم هستند و مساله بحرین را به صورت یک موضوع جمعی تلقی کرده‌اند اما به نظر ما مساله بحرین دچار سوء برداشت‌ها، سوء تعبیرها و مقداری سوء تقدیرها شده است که اگر این موارد نبود این مساله می‌توانست در همان زمان‌های اولیه حل و فصل شود اما متاسفانه این مساله به گونه‌ای پیش رفت و دچار سیاست شتابزده و سردرگمی شد و به اینجا رسید.

 وی افزود: تمام تلاش ما از این سفرها این است که به دوستانمان در حاشیه خلیج فارس این مطلب را برسانیم که بهتر است هر چه زودتر موضع بحرین حل و فصل شود و نگذاریم که این مساله بیش از این مزمن شود چرا که هر چه زمان بیشتری بگذرد پیچیدگی بیشتر شده و نارضایتی‌ها متراکم‌تر می‌شود و رسیدن به یک راه حل مرضی‌الطرفین هم مشکل‌تر خواهد شد.

 وزیر خارجه‌ کشورمان بیان کرد: رایزنی‌های ما بر این مبنا است که به صورت دسته جمعی تلاش کنیم که سوء تفاهم‌ها و توهمات سیاسی که برخی‌ها ایجاد کردند را رفع کنیم و مقداری روشنگری کنیم. معتقدم در بازدیدهایی که از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس داشتیم قدم‌های خوبی برداشته شده است و توفیقات خوبی به دست آمد و نسبت به آینده امیدوارم البته باید با سعه صدر و صبوری سعی کنیم مشکل بی‌اعتمادی ایجاد شده را حل کنیم. الحمدالله قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

کد خبر 134503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز