همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل در گزارش سالیانه خود درباره حقوق بشر در جهان، نقض حقوق بشر در کشورهای غربی به ویژه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد.

انتقاد شدید عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر توسط آمریکا و اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل واقع در لندن، در گزارش سالیانه خود گفت که آمریکا در طول سال گذشته حدود 46 نفر را به رغم تردیدهایی که درباره پرونده آنها از جمله در مورد جرم متهمان و آسیب‌های روانی و دادخواست حقوقی آنها وجود داشته، اعدام کرده است.

این گزارش گفت که در زندان گوانتانامو در کوبا نیز در پایان سال گذشته همچنان 174 نفر زندانی بودند که از میان آنها سه نفر از طریق کمیسیون نظامی محکوم شده‌اند. در حالی که این سیستم در دستیابی به استانداردهای بین‌المللی محاکمه عادلانه شکست خورده است.

سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش ضمن انتقاد از 157 کشور، خواستار توجهات بیشتر بین‌المللی به مساله‌ حقوق بشر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تعداد زیادی از زندانیان در گوانتانامو برای مدتی نامشخص در بازداشت هستند در حالی که مهلت یک ساله‌ای که به آمریکا برای بستن این بازداشتگاه داده شده بود، تمام شده است.

براساس این گزارش، در موارد متعدد اقامه دعوی برای زندانیان گوانتانامو از طریق کمیسیون‌های نظامی پیش رفته است و تنها زندانی گوانتانامو که برای اقامه دعوی از طریق دادگاه فدرال به آمریکا برده شد، محاکمه و محکوم شده بود.

علاوه بر آن، این گزارش خاطرنشان کرده است که صدها تن نیز در پایگاه‌ هوایی بگرام آمریکا در افغانستان بدون فرایند حقوقی صحیح، در بازداشت نگهداری می‌شوند و برخی از انها تحت بدرفتاری و شکنجه‌هایی مثل جلوگیری از خوابیدن، قرار گرفتن در معرض حرارت شدید و سلول‌های انفرادی بلند مدت قرار گرفته‌اند.

سازمان عفو بین الملل تصریح کرد که مقامات آمریکا از تلاش‌ها به منظور التزام آمریکا برای قبول مسئولیت درباره جرایمی که علیه بازداشت شدگان در برنامه بازداشت‌های مخفیانه انجام داده‌اند و نیز جبران آن‌ها، جلوگیری می‌کنند.

در این گزارش آمده که تحت قانون بین المللی، می‌توان سوال‌هایی را از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که برای عبور کردن از فرآیند صحیح حقوقی و قضایی، بازداشت شدگان را از ایالتی به ایالت دیگر منتقل کرده است، پرسید.

این گزارش اقرارهایی را که جورج دبلیو بوش در خاطراتش ذکر کرده، مورد استناد قرار داده است.

وی در خاطراتش گفته بود که شخصا اجازه داده است تا سازمان سیا از تکنیک‌های بازجویی جدیدی علیه بازداشت شدگان در بازداشتگاه‌های مخفیانه استفاده کند.

سازمان عفو بین الملل در ادامه انتقادهای خود از آمریکا نسبت به اعمال زور بیش از حد برای اجرای قانون در این کشور نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که در سال گذشته 45 نفر در آمریکا پس از آنکه مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند، کشته شدند که مجموع تعداد افرادی که از سال 2001 تاکنون بدین طریق جان باخته‌اند به 450 تن می‌رسد.

اغلب افراد کشته شده مسلح نبوده و زمانی که مورد حمله و ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند، رفتار تهدید آمیز جدی از خود بروز ندادند.

سازمان عفو بین الملل همچنین در گزارش خود انتقادهایی را علیه فرانسه مطرح کرد.

این سازمان از فرانسه درباره سیاست‌های این کشور نسبت به مهاجران تونسی، پناهندگان و درخواست کنندگان پناهندگی انتقاد کرد.

فرانسیس پرین، معاون رئیس سازمان عفو بین الملل در فرانسه، در کنفرانسی که به منظور قرائت گزارش سالیانه سازمان عفو بین الملل برگزار شد، بیان داشت: متاسفانه فرانسه در سال 2011 نیز مثل سال 2010 و سال‌های قبل از آن به جای حفظ حقوق پناهندگان، درخواست کنندگان پناهندگی و مهاجران، تمام تلاش خود را بر کنترل مهاجرت گذاشت.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد: در لیست جدید عفو بین الملل از چین، مصر، سوریه و آلمان نیز انتقاد شده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در گزارش خود از اتحادیه‌ اروپا درخواست کرد که مرزهای خود را به روی آوارگان شمال آفریقا بگشاید.

در گزارش این سازمان همچنین آمده است که در 98 کشور از 157 کشور که اسامی آن‌ها در لیست عفو بین الملل آمده است، شکنجه و دیگر اشکال برخورد نادرست با مجرمان به وقوع پیوسته است.

محدودیت‌ در آزادی بیان نیز در 89 کشور به ثبت رسیده است.

نقض حقوق بشر نیز از مسائل مورد انتقاد در آلمان بوده است .علاوه بر این تمهیدات بسیار کمی در مقابله با اقدامات خلاف حقوق بشر در این کشور صورت گرفته است.

در مارس سال 2007 یک عکاس خبری در جریان نشست جی‌ ـ هشت مورد حمله یک کارمند پلیس قرار گرفت.

در این گزارش همچنین آمده است که تحولات جهان عرب و دیگر مناطق جهان نشان داد که عملی کردن حقوق اساسی و خواست تحقق عدالت جهانی همچنان پیشاپیش خواسته‌های جهانی قرار دارد.

حاکمان از طریق تکنولوژی‌های جدید همچون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، با حقایقی تلخ مواجه و ناچار به توجه بیشتر به حقوق بشر شدند.

علاوه بر این، این تحولات زمینه ساز سرنگونی برخی رژیم‌های استبدادی شد. برای مثال در این زمینه می‌توان به تونس و مصر اشاره کرد. البته نقاط ضعف همچنان در این دو کشور وجود دارد.

در گزارش این سازمان از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در چین انتقاد شده است.

طبق این گزارش، اعمال فشار و سلب آزادی عقیده و اطلاعات طی ماه‌های گذشته به شدت در این کشور افزایش یافته است.

از پایان ماه فوریه تاکنون بیش از 100 فعال در چین دستگیر شده‌اند.

ولفگانگ گرنتس، نماینده‌ دبیرکل عفو بین‌الملل در آلمان به مناسبت گزارش سالیانه‌ی جدید این سازمان گفت: تشدید کنترل‌های مرزی، راه حل بحران کشورهای شمال آفریقا نیست.

گرنتس افزود که دولت آلمان نیز باید پذیرای این آوارگان باشد.

وی از رویکرد دوگانه‌ی برخی کشورها که از یک سو تضییع حقوق بشر در کشورهای آفریقایی را محکوم می‌کنند و از دیگر سو مرزهای خود را بر روی آوارگان این کشورها می‌بندند، انتقاد کرد.

این مقام مسئول همچنین از عملکرد نهاد نمایندگی حفاظت از مرزها انتقاد کرد.

وی گفت که ساختار مسئولیتی این نهاد کاملا نامشخص و نامعلوم است.

کد خبر 134794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز