شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

محمد صادق الحسینی * در شرایطی که آمریکا همواره از موضوع حقوق بشر به‌عنوان ابزاری برای سرکوب ملت‌ها استفاده می‌کند،

guantanamo

مستندات بسیاری از موارد نقض حقوق بشر توسط این کشور وجود دارد که آمریکا را بزرگ‌ترین نماد در این زمینه مطرح می‌سازد و حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 نمونه بارزی از این دوگانگی در شعار و عمل آمریکایی‌هاست، به‌گونه‌ای که هنوز پس از گذشت 23سال حقوق ایران در این خصوص را به رسمیت نمی‌شمارند و اساساً انتظار برخورد مناسب از آمریکایی‌ها هیچگاه جامه عمل نخواهد پوشید؛ عرب‌ها ضرب المثل زیبایی دارند که می‌گوید: «فاقد الشیء لایعطی». آن کسی که فاقد عزت است نمی‌تواند عزت بدهد.

برخورد آمریکایی‌ها با سایر ملل ‌ از این حیث طبیعی است چرا که آنها در طول تاریخ حتی در حق مردم آمریکا نیز جفا کرده‌اند.قلدری صفتی، تجاوز گری و قربانی کردن دیگران، جزء اصلی‌ترین مؤلفه‌های بقای دولت ایالات متحده آمریکاست که بنای آن براساس نابودی دیگران به‌وجود آمده است؛ این را نه فقط ما می‌گوییم که تحقیقات و مطالعات کسانی که در حوزه تأسیس کشور‌ آمریکا در بیش از 360 سال پیش فعالیت داشتند، به شکل موثق و با دلیل و برهان و مراجعه به کتابخانه کنگره، چنین مسئله‌ای را نشان می‌دهد. یکی از اینها منیرالعکش، پروفسور و نویسنده عرب است که 34سال در واشنگتن زندگی کرده و در 3جلد کتاب خود به نام «تروریسم، آمریکا و نسل کشی» به جنایات آمریکا می‌پردازد.

«منیرالعکش» نویسنده عرب در کتاب خود می‌نویسد: «فلسفه سیاسی و فکری آمریکا مبتنی بر استعمار و سرقت زمین‌ها و بیرون راندن صاحبان اصلی آن است از همین رو تفکر استعمارگرانه آمریکا با تفکر صهیونیستی یهودی کاملا مطابقت دارد.»سفیدپوستان مهاجر آمریکایی خود را نژاد برتر دانسته و با اعتقاد به اینکه حق قربانی کردن دیگران را دارند در مستعمرات جدید به نسل کشی 18.5 میلیون سرخ پوست پرداختند.

آنان نژاد سفید را برترین نژاد و پروتستان را برترین مذاهب مسیحی و حتی برترین ادیان جهان دانستند.سیاستگذاری آمریکا در برخورد با مسائل مختلف منطقه ما در جهان اسلام و جهان عرب به‌خصوص مسئله فلسطین دلیل اضافه‌ای بر تناقضات بشردوستانه و سیاست مضحکه‌آمیز برخورد آمریکا با کشورهای منطقه است. آمریکایی‌ها نه تصور دیگر ملت‌ها را در مورد بشر دارند و نه به حقوق ملت‌ها مطابق آنچه دیگر ملت‌ها به آن معتقد هستند احترام می‌گذارند.اینگونه است که ادعای آمریکا در حمایت از حقوق بشر که همواره دستاویز دخالت‌های مختلف این کشور در سایر نقاط جهان بوده است، در رویارویی با مستندات عینی در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا کاملا رنگ می‌بازد.

* کارشناس مسائل خاورمیانه

کد خبر 139271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز