شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: این بار نوبت وزارت بهداشت است تا توپ را به زمین وزارت رفاه بیندازد اما یک تفاوت ریز وجود دارد؛ وزارت رفاه ادغام شده پس توپ مستقیم می‌رود به زمین صندوق‌های بیمه‌ای که معلوم نیست با کدام شیوه قرار است مدیریت شوند ولی فعلا می‌شود توپ را به زمین‌شان انداخت.

هنوز یک هفته از انتشار خبر صدور دفترچه‌های بیمه مخصوص طرح پزشک خانواده نگذشته که وزارت بهداشت به کم کاری متهم می‌شود. دلیلی که برای کم‌کاری وزارت بهداشت اعلام شد مختصر و مفید حکایت از این داشت که با وجود آماده شدن دفترچه‌های مخصوص پزشک خانواده وزارت بهداشت فهرست افراد را آماده نکرده است؛ یعنی دفترچه‌ها آماده است اما صاحبان آنان نامشخص بوده‌اند. تا این‌جای کار به هر حال معلوم شده که بیمه‌‌ها در کار کوتاهی نکرده‌اند اما وزارت بهداشت در آماده‌کردن اسامی، کم‌کاری کرده است.

می‌شد پیش‌بینی کرد که جوابی از سوی وزیر بهداشت آماده و ارائه شود، ‌در راستای تحقق این پیش‌بینی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت گفت که وزارتخانه‌ متبوعش به تمامی وظایف عمل کرده و صندوق‌های بیمه‌ای برای بستن قرارداد اقدام نکرده‌اند به همین دلیل طرح در اجرا موفق نبوده است. این اظهار نظر نشانگر این بود که پاسکاری توپ طرح پزشک خانواده با جدیت ادامه دارد، حتی اگر یک سر ماجرا که وزارت رفاه باشد در یک وزارتخانه دیگری ادغام شود و وزیر رفاه دیگر در دفتر کارش حاضر نشود‌.

طرح پزشک خانواده با پشت سرگذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره قرار بود به شکل آزمایشی در 3 استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری از بهمن‌ماه پارسال اجرا شود. پیش از آن اعلام شده بود که برای اجرای این طرح مشکل تأمین اعتبار وجود ندارد و بودجه‌ این طرح با مشکل روبه‌رو نیست.

اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده در 3استان سبب می‌شد تا مشکلات مربوط به اجرای این طرح شناسایی شده و برطرف شود. به این ترتیب اجرای آن در نقاط دیگر کشور با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شد.هدف از تعریف و اجرای طرح پزشک خانواده دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و نیز اجرای عدالت درمانی در کشور بوده تا به این ترتیب دسترسی بیماران به خدمات مورد نیازشان بر اساس نظام ارجاع سلامت امکان‌پذیر شود.

از سوی دیگر مطرح‌کنندگان این طرح معتقدند که با اجرای آن از صرف هزینه‌های غیر ضروری در امر درمان کشور جلوگیری خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که به‌دلیل وجود روابط ناسالم در نظام سلامت و درمان کشور به‌کارگیری برخی روش‌های تشخیصی مانند‌ ام‌ آر‌ ای کاملا غیرضروری و با هدف ایجاد گردش مالی در نظام سلامت کشور انجام می‌شود.

کد خبر 134947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز