سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

ادغام وزارت رفاه در وزارت کار یکی از کم سروصداترین ادغام‌هایی بود که اخیرا در دولت کلید خورد و مخالفان کمتری هم داشت.

refah ministry

این امر شاید به این علت است که سنخیت این 2وزارتخانه با هم بسیار بیشتر از دو ادغام دیگر است. همچنین بحث هدفمندی یارانه‌ها که بخش بزرگی از آن در وزارت رفاه دنبال می‌شد به این بخش منتقل شده و هدایت منابع از طریق وزارت کار صورت خواهد گرفت. با ولی‌الله صالحی، عضو شورای‌عالی کار در این باره گفت‌وگو کردیم.

  • واکنش جامعه کارگری نسبت به ادغام وزارت رفاه در کار چیست؟

با توجه به پیوند و نزدیکی میان مسئولیت و کارکرد وزارت رفاه و کار، این ادغام به سود کارگران است و جامعه کارگری از این ادغام استقبال می‌کند.

  • این ادغام چه تأثیراتی می‌تواند بر وضعیت کارگران کشور داشته باشد؟

برای پاسخ به این مسئله باید ابتدا زمینه فعالیت وزارت رفاه شناخته شده و سپس تأثیرات انتقال این فعالیت‌ها به وزارت کار مورد ارزیابی قرار گیرد. حجم وسیعی از کارهای مرتبط با وزارت کار در این مجموعه در سازمان تأمین اجتماعی خلاصه می‌شود و بقیه صندوق‌ها مانند صندوق بهزیستی، بازنشستگی کشوری و صندوق عشایری بحث‌های خاص خودشان را دارند، اما آنچه مشخص است اینکه بیش از 50 درصد فعالیت‌های وزارت کار در سازمان تأمین اجتماعی خلاصه می‌شود.

  • آیا به‌نظر شما فعالیت سازمان تامین اجتماعی منحرف شده است؟

به‌طور کلی مأموریت‌های این سازمان در 2بخش خلاصه می‌شود: خدمات بیمه‌ای و خدمات درمانی. اما یکسری فعالیت دیگر هم چند سالی است که به این وظایف اضافه شده و لطمه زیادی هم به این سازمان زده است. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی که با عنوان شستا شناخته می‌شود تا حدودی این سازمان را از اهداف اصلی آن یعنی حمایت از ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به کارگران دور کرده است.

  • به‌نظر شما با ادغام وزارت کار و رفاه، دسترسی آسان‌تر به کدامیک از این خدمات منافع بیشتری برای کارگران خواهد داشت؟

این ادغام البته به شرط اینکه درست مدیریت شود می‌تواند بسیاری از موازی کاری‌ها در بخش خدمات بیمه‌ای را از بین ببرد؛ چرا که مباحثی مانند روابط کار، بازرسی کار، ایمنی و نوسازی کار در این بخش خلاصه می‌شود که تا‌کنون در وزارت رفاه مدیریت می‌شد، اما یکپارچه‌شدن مدیریت بر این موارد، تصمیم‌گیری در این خصوص را راحت‌تر و بسیاری از موانع پیش روی کارگران را از بین می‌برد. به‌عنوان یک مثال ساده تا پیش از این اگر کارگری تصمیم به پیگیری مسائل مربوط به بیمه بیکاری خود داشت باید یک پروسه طولانی را در وزارت کار دنبال می‌کرد و بعد از آن تازه یک مسیر طولانی را در وزارت رفاه نیز پیش روی خود داشت اما هم‌اکنون این دو کار در یک جا و تحت لوای یک مدیریت انجام می‌شود. کارهایی از این دست در وزارت کار و رفاه بسیار است.

  • فکر می‌کنید انتقال بخش درمانی فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی به وزارت کار چه اثراتی به‌دنبال دارد؟

این بخش از فعالیت‌های سازمان به خاطر اینکه یک کار تخصصی است سال‌ها زیرنظر وزارت بهداشت و درمان بود و احتمالا تغییری در مسائل مربوط به آن ایجاد نشود، اما اگر وزارتخانه جدید از ظرفیت بالقوه این بخش نیز استفاده کند، ضمن کاهش هزینه‌ها می‌تواند منافع قابل توجهی را متوجه کارگران کند.

کد خبر 135291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز