سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: نخستین نشست هفتگی شورای معاونان وزارت نفت در حضور سرپرست جدید این وزارتخانه در حالی برگزار شد که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از احتمال انتخاب افرادی از درون و بیرون وزارت نفت برای اداره امور زیر نظر رئیس جمهور حکایت دارد.

oil ministry

خبرگزاری فارس در یک گمانه‌زنی رسانه‌ای و در شرایطی که احمدی‌نژاد خودش را سرپرست وزارت نفت اعلام کرده است، گزارش داد درحالی از احمد قلعه‌بانی، سیف‌الله جشن‌ساز، جواد اوجی، پرویز فتاح و رستم قاسمی به‎عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی سرپرستی وزارت نفت نام برده می‌شود که در این بین شانس قلعه‎بانی به‎دلیل حمایت‎های ویژه از جانب دفتر رئیس‌جمهور بیشتر است. براساس این گزارش، از میان مدیران فعلی صنعت نفت چند نفر برای تصدی بیشتر مورد توجه انتخاب‌کنندگان وزرا قرار گرفته‌اند که شانس آنها برای نشستن بر کرسی وزارت با توجه به ارتباطشان با دفتر رئیس‌جمهور تعیین می‌شود.

تأکید بر شتاب برنامه‌ها

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور و سرپرست موقت وزارت نفت در نخستین جلسه کاری با شورای معاونان وزارت نفت بر شتاب گرفتن برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت تاکید کرد. براساس اعلام شانا ارگان رسمی وزارت نفت، رئیس‌جمهور در این جلسه برضرورت تقویت سرمایه‌گذاری و جذب منابع مالی داخلی و خارجی برای توسعه برنامه‌های زیربنایی صنعت نفت تاکید کرد. سرپرست وزارت نفت در این نشست که 2 روز پیش در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده با بررسی آخرین وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت توصیه‌های لازم را برای پیشبرد سریع‌تر آنها صادر کرد. به‌گزارش شانا، ابتدای این جلسه که معاونان ستادی و مدیران عامل 4 شرکت اصلی وزارت نفت در آن حضور داشتند، رئیس‌جمهور از خدمات سیدمسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت، تشکر و قدردانی و خاطرنشان کرد: به‌منظور تحقق اهداف صنعت نفت، باید تمام برنامه‌های توسعه‌ای با شدت و سرعت بیش‌ از گذشته پیگیری شود.

احمدی‌نژاد ضمن تاکید بر ضرورت ادغام وزارت نفت و وزارت نیرو با هدف کوچک‌سازی و چابک‌سازی 2 وزارتخانه، تصریح کرد: به این ترتیب این دو وزارتخانه به سمت ادغام پیش خواهند رفت. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به حجم عظیم فعالیت در صنعت نفت اظهار کرد: جایگاه و اهمیت صنعت نفت در اقتصاد ملی آنقدر مهم است که تصمیم گرفتم سرپرستی وزارت نفت را خود برعهده داشته باشم. براساس این گزارش قرار است از این پس جلسه شورای معاونان وزارت نفت که به‌صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود که با توجه به پذیرش مسئولیت سرپرستی وزارت نفت توسط احمدی‌نژاد، این جلسات در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شود.

سیاست‌های نفتی تغییر نمی‌کند

خبر دیگر اینکه سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته اظهار کرد: سیاست‌های نفتی ایران در سازمان اوپک تغییر نمی‌کند، رامین مهمان‌پرست سرپرستی وزارت نفت از سوی رئیس‌جمهور را کاملاً طبیعی خواند و تصریح کرد: به هیچ وجه به معنای تغییر سیاست‌های ما در زمینه‌های نفت و اوپک نیست، ما سیاست‌های اصولی، بلند‌مدت و رویکردی را داریم که حتماً به نفع ملت ما و کشورهای مختلف خواهد بود.

سکوت نفتی‌ها جایز نیست!

در روزهای اخیر همشهری تلاش کرد تا با هدف شفاف‌تر شدن آثار مثبت و منفی تصمیم دولت، نظر مسئولان فعلی و سابق وزارت نفت درخصوص پیامدهای احتمالی ادغام وزارت نفت و نیرو را جویا شود که قریب به‌اتفاق مسئولان یادشده از هرگونه اظهارنظر خودداری کردند. سکوت معنادار نفتی‌ها البته جایز نیست چرا که نظر صریح آنها می‌تواند بر تصمیم نهایی دولت و مجلس اثر بگذارد. افزون بر مسئولان و مدیران فعلی وزارت نفت که به‌دلیل دغدغه حفظ مسئولیت ترجیح می‌دهد از اظهارنظر کردن طفره بروند، بسیاری از مدیران و مسئولان سابق وزارت نفت که به هر حال نظر آنها برای کارشناسان و مردم از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، در پاسخ به پرسش همشهری با عذرخواهی اعلام کردند، حاضر نیستند درباره تصمیم دولت اظهارنظری داشته باشند!

کد خبر 135293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز