تابستان و روزهای گرم با سرعت نزدیک می‌شوند. در چنین شرایطی ذهن همه کسانی که در تابستان‌های گذشته نیز شاهد افزایش هزینه‌های برق مصرفی‌شان بوده‌اند، درگیر این سؤال ساده است که چگونه می‌توان هزینه برق مصرفی را کاهش داد؟

فروشگاه لوازم خانگی

در آستانه فصل تابستان که به روزهای اوج مصرف برق معروف است، راه‌های ساده‌ای هم وجود دارد که با رعایت آنها هم مشترکان پول برق کمتری بابت مصارف خانگی خود پرداخت می‌کنند و هم از این راه با کاهش پیک مصرف برق، شبکه برق کشور ساعات و روزهای آرام‌تری را سپری خواهد کرد. از آنجا که در سال‌های گذشته صرفه‌جویی در مصرف برق تبدیل به واژه‌ای کلیشه‌ای شده که بسیاری از مردم هنگام شنیدن آن با بی‌اعتنایی از کنارش عبور می‌کنند، باید راهکارهایی ساده‌ و کاربردی ارائه شود که توجه کردن به آنها، تأثیر مستقیمی در قبض‌های برق خانوارها خواهد داشت به‌طوری‌که به‌کار بردن این راهکارها، مصرف برق خانوار را بیش از 30‌درصد کاهش خواهد داد. از آنجا که اتلاف برق و افزایش هزینه‌های برق مصرفی به‌دلیل رعایت نکردن شیوه درست استفاده از وسایل برقی است مصرف‌کنندگان هنگام خرید لوازم خانگی جدید باید حتما به میزان مصرف برق هر وسیله برقی توجه داشته باشند.

کولر آبی

کولرهای آبی به‌دلیل قیمت ارزان، سادگی استفاده و مصرف برق کمتر از مزیت بالایی برخوردارند، به‌نحوی که اکنون نزدیک به 9 میلیون کولر در خانه‌های ایرانی وجود دارد و سالانه در حدود 500‌هزار دستگاه جدید نیز اضافه می‌شود. کولرهای آبی بسیار کمتر از کولرهای گازی برق مصرف می‌کنند (500‌وات در برابر 2000 وات). برای کاهش مصرف برق در این کولرها بهتر است کانال کشی کولرهای آبی از کوتاه‌ترین مسیر انجام شود، چون هر چه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی طولانی‌تر باشد، فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد. همچنین سعی کنید هر ساله نسبت به تعویض پوشال‌های کولر اقدام کنید. توجه به پیک مصرف در استفاده از وسایل برقی نیز نکته حائز اهمیتی است؛ بر این اساس باید سعی شود تا استفاده از این وسایل در ساعات پیک مصرف برق (از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا 5/2 ساعت بعد از آن) که مصرف انرژی در شبکه برق کشور به حداکثر می‌رسد، خودداری شود.

کولر گازی

در مورد کولرهای گازی نیز باید حتما به این نکته توجه داشت که ظرفیت کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود چرا که استفاده از کولرهای بزرگ‌تر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی‌مورد انرژی الکتریکی می‌شود. کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید که هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. باتوجه به اینکه کولرهای گازی معمولاًً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند، تنظیم دما روی دمای مناسب فصل گرما که بین 18‌تا 22 درجه سانتی‌گراد است باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کولر به‌طور خودکار از مصرف بیشتر برق برای خنک‌کردن خودداری کند. سعی کنید اتاق‌های نشیمن و خواب را کمتر از 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد سرد نکنید و یادتان باشد که هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

کاهش هزینه روشنایی

رعایت نکات به ظاهر کم‎اهمیتی که در زیر می‎آید نه فقط مصرف را کاهش می‎دهد، بلکه بر عمر لامپ‎های روشنایی در منازل نیز می‎افزاید. به‌طور مثال در ساختمان‎ از رنگ‎های روشن و نور طبیعی استفاده کنید تا نیاز به استفاده از روشنایی الکتریکی به حداقل برسد. به این مسئله توجه کنید که با پاک کردن گرد و غبار از روی لامپ‎ها و حباب‌ها بر نور آنها بیفزایید، چرا که یک لایه گرد و غبار می‌تواند 50 درصد کارایی لامپ را کاهش دهد. بهتر است در لوسترهای چند شاخه از لامپ‌های کم‌مصرف 10‌وات استفاده شود، یا درصورتی‌که تعداد لامپ‌های لوستر زیاد باشد برای هر شاخه کلیدهای جداگانه نصب شود. فراموش نکنید که هر چند سال یکبار سیم‎کشی منزل خود را توسط یک متخصص کنترل کنید، چون نقص سیم‎کشی الکتریکی می‎تواند سبب بالا رفتن مصرف و کم شدن عمر لامپ و سایر وسایل برقی شود. دانستن این نکته مهم است که لامپ‌های کم‌مصرف 80 درصد کمتر از لامپ‌های رشته‌ای مصرف برق داشته و 8 برابر آنها نیز عمر می‌کنند. همچنین نور یک لامپ کم مصرف 23 وات معادل نور یک لامپ رشته‌ای 100 وات است.

یخچال و فریزر

انتخاب یخچال فریزر با یک رتبه انرژی بهتر تأثیر قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی دارد و تقریباً یک رتبه بهبود مصرف انرژی، معادل 17درصد کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود که این بهبود، مصرف انرژی خانوار را حدود 7 درصد کاهش خواهد داد. مصرف‎کنندگان باید تا حدامکان در موقع خرید، یخچال و فریزری را انتخاب کنند که با توجه به برچسب انرژی، دارای بیشترین بازدهی و کارایی باشد. برفک‎های یخچال و فریزر را به‌طور منظم آب کنید، زیرا با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‎رود. برای این کار با انتخاب یخچال‎های مجهز به سیستم برفک آب‎کن اتوماتیک، مصرف انرژی بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش می‎یابد. توجه داشته باشید که قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه‎های گرمازا مثل اجاق گاز، آبگرمکن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید، مصرف انرژی آن‌را افزایش می‎دهد و درصورتی که امکان دیگری برای قرار دادن یخچال فریزر در آشپزخانه وجود نداشته باشد، با یک پوشش مناسب (عایق حرارتی) دستگاه را از حرارت و گرما حفظ کنید. فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا، اغلب باید حداقل به اندازه 20 سانتی‎متر با دیوار فاصله داشته باشد. برای کاهش مصرف برق، مواد غذایی را پیش از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار ندهید و از گذاشتن همزمان مقدار زیادی مواد غذایی در یخچال و به‌ویژه فریزر خودداری کنید، چرا که این کار سبب ایجاد فشار زیادی بر موتور یخچال و فریزر خواهد شد و مقدار زیادی انرژی برق هدر می‌رود. از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر نیز پرهیز کنید. حتما به این نکته توجه کنید که نوار لاستیکی درِ یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و کارایی خود را از دست می‎دهد؛ پس توصیه می‎شود که سالی یکبار سالم بودن نوارها کنترل شود.

ماشین لباسشویی

برای کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی نیز باید هنگام خرید به‌وجود علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت کنید. باید توجه داشت که ماشین لباسشویی چه امکاناتی برای شست‌وشو به شما می‎دهد. امکان شست‌وشو با آب سرد، امکان شست‌وشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه، از جمله امکانات مفیدی هستند که می‎تواند در کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی بسیار مؤثر باشد. بسیاری از ماشین‎های لباسشویی دارای یک برنامه شست‌وشوی اقتصادی هستند که لباس‎ها را با کمترین آب، پودر و حرارت ممکن می‎شوید و مصرف برق دستگاه را کاهش می‎دهد. تا حد امکان از این برنامه یا از برنامه شست‌وشو با آب سرد استفاده کنید. کم کردن درجه حرارت آب برای شست‌وشو، مثلاً از 90 درجه به 60 درجه نیز به میزان 10 تا 15درصد از مصرف برق می‎کاهد. درجه حرارت 90درجه را معمولاً فقط برای لباس‎ها و پارچه‎های سفید و بسیار کثیف به کار می‎برند. لکه‎گیری لباس‎ها، در اغلب موارد به شما این امکان را می‎دهد که از برنامه‎های با آب سرد یا آب 40 تا 60 درجه استفاده کنید. از طرف دیگر، لباس‎های خیلی کثیف و با رنگ‎های روشن را از لباس‌هایی که رنگ‎های تیره‎ای دارند و کمتر کثیف شده‎اند تفکیک کنید و آنها را به‌طور جداگانه شست‌وشو دهید. فیلتر و دهانه پودر را به‌طور منظم تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن ماشین لباسشویی به کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید آن کمک می‎کند.

کد خبر 135319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز