تبریز: پیش از این مشترکان خانگی و کارخانه‌ها بودند که با مشاهده قبوض برق، آب و گاز، برق از سرشان می‌پرید اما اکنون مساجد نیز از این معضل مستثنی نبوده و قبوض 3میلیونی روی دست هیأت امنا و مسئولان امر مانده است.

برق - چراغانی

به گزارش مهر، در این بین، برخی از مسئولان مساجد نیز دست روی دست نگذاشته و برای تأمین هزینه‌های مورد نظر، کاربری تجاری این مراکز دینی را بر کاربردهای فرهنگی - دینی و آموزشی آن ترجیح داده‌اند؛ به‌طوری که امروزه برخی از مساجد آذربایجان‌شرقی که همواره محلی برای فراگیری و اشاعه آموزه‌های دینی بوده و کلاس‌های قرآنی و مذهبی در آنها برگزار می‌شد، اینک برای رهایی از این قبض‌ها و فرار از خطر تعطیلی، رخت عزا به تن کرده و برگزاری مراسم ختم نسبت به برنامه‌های فرهنگی برای تأمین درآمد در اولویت قرار گرفته است.

تعرفه مصرفی گاز، مساجد را به تعطیلی کشانده

با اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش تعرفه‌های گاز و برق، مساجد آذربایجان‌شرقی به‌دلیل نداشتن منبع درآمد خاص در پرداخت هزینه قبوض دچار مشکل هستند. معاون اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در دیدار با مدیرعامل شرکت گاز استان در راستای رفع معضل پرداخت قبض‌های گاز با بیان اینکه 850مسجد در تبریز فعالیت فرهنگی انجام می‌دهند، گفت: پس از 32سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی وجود برخی مشکلات برای مساجد در‌ شأن جامعه اسلامی نیست. حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری با اشاره به سنگینی تعرفه‌های گاز برای مساجد استان اظهار داشت: تعرفه گاز مصرفی مساجد که بالاتر از مصارف خانگی است عملا این اماکن مقدس را به تعطیلی کشانده و همین امر توجه مسئولان امر را می‌طلبد.

همچنین دبیر ستادکل هماهنگی انجمن‌های اسلامی آذربایجان‌شرقی از خطر تعطیلی مساجد استان خبر داد و تأکید کرد: اکثر مساجد استان به‌دلیل عدم‌توانایی در پرداخت قبض‌های برق و گاز تعطیل شده‌اند. حجت‌الاسلام حمید حسن‌جهان با اشاره به قبض‌های 3میلیونی برق اظهار داشت: مساجد روستایی از این امر مستثنی بوده و شامل تخفیف ویژه شده‌اند و از پرداخت بهای قبوض معاف هستند و این مشکل تنها برای مساجد کوچک شهرستان‌های استان و تبریز وجود دارد. وی اعلام تعداد مساجد تعطیل شده را به مصلحت ندانست و تأکید کرد: مساجد کوچک اغلب در محلات تبریز بوده که اکثر آنها از زمان اجرایی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بهای قبوض، چراغشان رو به خاموشی رفته و تعطیل شده‌اند. وی یادآور شد: نصف مساجد تبریز در محلات بوده و به‌دلیل کمبود امکانات و درآمد تعطیل شده‌اند.

مساجد اجاره داده می‌شوند!

درحالی که مساجد کوچک تبریز و سایر شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی در خاموشی فرورفته‌اند، مساجد بزرگ تبریز نیز برای تأمین هزینه قبض‌های خود در تب و تاب برگزاری مجالس ختم و عزا هستند. دیگر مدت‌هاست که برگزاری کلاس‌های قرآن و تفسیر در مساجد شور و نشاط خود را از دست داده و متولیان، کلاس‌های درس قرآنی را لغو کرده و در پی اجاره دادن مساجد به عزاداران و برپایی مجالس ختم هستند. دبیر ستاد کل هماهنگی انجمن‌های اسلامی آذربایجان شرقی با ابراز تأسف اظهار داشت: کاربری مساجد دیگر تغییر یافته و استفاده تالاری از آنها می‌شود.

استفاده تالاری از مساجد باعث حرمت‌شکنی می‌شود

حسن‌جهان همچنین استفاده تالاری از مساجد را ناشایست دانست و اظهار داشت: استفاده تالاری از مساجد مشکلات زیادی به همراه داشته و علاوه بر رعایت‌نشدن مسائل شرعی در این قسم مراسم باعث حرمت شکنی نیز می‌شود. معاون اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی مشکلات مساجد را در‌ شأن یک جامعه اسلامی ندانست.

کلید رفع مشکلات مساجد در دست مجلس

در حالی که متولیان مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی از حرمت‌شکنی مساجد ابراز ناخرسندی کرده‌اند مسئولان استانی نیز سلب مسئولیت کرده و چاره حل مشکلات را در دست مجلس می‌دانند. مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی چندی پیش در نشست با معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان در پاسخ به نگرانی مسئولان این سازمان گفت: پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مساجد روستایی شامل تخفیف ویژه شده و از پرداخت قبوض گاز معاف بوده و تعرفه گاز روستاها رایگان محاسبه می‌شود.

ولی‌الله دینی، رفع این معضل را خارج از محدوده اختیارات این شرکت دانسته و تأکید کرد: مجلس باید راه حلی برای این مشکل بیابد و رفع این مشکل در محدوده اختیارات این شرکت نیست و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مساجد شهری از پرداخت گاز بها معاف نیستند.

همچنین معاون فروش مشترکین برق تبریز در گفت‌وگو با مهر، پیکان اتهام را به سمت متولیان مساجد چرخاند و اظهار داشت: بهای برق مساجد بستگی به مصرف آنها داشته و باید چگونگی مصرفشان بررسی شود. علی رمضانی افزایش تصاعدی بهای برق را وابسته به رفتار مصرفی متولیان مساجد دانست و نقش قانون هدفمندی یارانه‌ها را در این خصوص رد کرد. رمضانی تأکید کرد: متولیان مساجد به شرکت برق مراجعه کرده و با ارائه کارنامه مصرفی خود و بررسی تجهیزات، مشکل اصلی افزایش قبوض برق را پیگیری کنند. مساجد از دیر باز مکانی برای اشاعه آموزه‌های دینی بوده و پرواضح است وجود چنین مشکلاتی برای مساجد در ‌شأن جامعه اسلامی نبوده و بی‌شک هموار کردن مشکلات مساجد آذربایجان‌شرقی نیازمند توجه مسئولان است.

کد خبر 151707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز