سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دیروز با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به تشریح آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور و حساب ذخیره ارزی پرداختند.

اصغر گرانمایه‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: در گزارشی که از سوی مسئولان اقتصادی دولت از آخرین وضعیت حساب ذخیره ارزی ارائه گشت، اعلام شد که مجموع واریزی ارز حاصل از فروش نفت به حساب ذخیره از زمان تاسیس آن در سال 1379 تاکنون کمی بیش از 50 میلیارد دلار و استفاده از آن در قالب برداشت‌های دولت بر اساس تکالیف بودجه‌های سنواتی 3/39 میلیارد دلار و استفاده بخش خصوصی از آن 53/9 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: از ارقام فوق، مجموع برداشت‌های دولت و بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی تا پایان آذرماه امسال 56/12 میلیارد دلار بوده و هم‌اکنون موجودی این حساب حدود 9 میلیارد دلار است و البته حساب ذخیره ارزی دارای حدود 8 میلیارد دلار نیز تعهدات است و از سوی دیگر، با واریزی اقساط بازگشت وام و درآمدهای فروش نفت سه‌ماهه آخر سال نیز  رو به رو است.

گرانمایه‌پور افزود: بر اساس گزارش مسئولان اقتصادی دولت، حجم نقدینگی در پایان آذرماه به 114 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 36 درصد رشد یافته است.

وی میزان پرداخت‌ هزینه‌های جاری دولت در 9 ماهه نخست سال‌جاری را  33 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که 82 درصد رقم مصوب 40 هزار میلیارد تومانی کل سال را شامل می‌شود.

همچنین در بخش اعتبارات عمرانی نیز حدود 9700 میلیارد تومان از کل 5/17 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیصی، پرداخت شده است که بیانگر تخصیص حدود 55 درصدی آن است که رقم امیدوارکننده‌ای است.

کد خبر 13534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز