گروه ادب و هنر: با پایان اکران «اخراجی‌ها 3» و «جدایی نادر از سیمین» و جایگزین شدن «جرم» و «پایان‌نامه» سینماها از امروز فصل تازه‌ای را آغاز می‌کنند.

جشنواره فجر

طبق مصوبه تازه شورای صنفی اکران، پس از این فیلم‌ها فقط می‌توانند تا سقف 10هفته اکران شوند و پس از طی این مدت حتی به صورت تک‌سئانس نیز به نمایش در نمی‌آیند. به این ترتیب دیشب «اخراجی‌ها 3» و «جدایی نادر از سیمین» به صورت کامل با اکران خداحافظی کردند.

اخراجی‌ها که فروشش در یکی دو هفته اخیر به‌شدت پایین آمده بود به واسطه همان گیشه بسیار پررونق نوروزی توانست در تهران به رقم 2 میلیارد و 283 میلیون تومان دست یابد و جدایی ... نیز که این روزها دوبرابر اخراجی‌ها می‌فروخت در نهایت به رقم 2‌میلیارد و 83 میلیون تومان رسید. به این ترتیب 2‌فیلم پرحاشیه اکران 90 از گیشه خداحافظی کردند و جای خود را به فیلم‌هایی دادند که شاید در این زمینه دست کمی از اخراجی‌ها و جدایی... نداشته باشند.

«جرم» آخرین ساخته مسعود کیمیایی که در گروه سینمایی آفریقا اکران شده در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد؛ فیلمی که مطابق معمول آثار کیمیایی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. برخی آن را بهترین فیلم کیمیایی در 20 سال اخیر خواندند و عده‌ای هم «جرم»‌را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره دانستند.

اکران فیلمی از کیمیایی در 4 دهه اخیر همواره اتفاق مهمی ارزیابی شده و این بار «جرم» روی پرده آمده که سیاه و سفید است، داستانش در دهه 50 می‌گذرد و نشانه‌های آشکاری از دوران «قیصر» و «گوزن‌ها» را به همراه دارد. پولاد کیمیایی، حامد بهداد، داریوش ارجمند، نیکی کریمی، شبنم درویش، مسعود رایگان، جمشید مشایخی و جلال پیشوائیان از جمله بازیگران «جرم» هستند.

فیلم برگزیده جشنواره فجر که جز جایزه بهترین فیلم، سیمرغ‌های بهترین موسیقی متن، طراحی صحنه و لباس، بازیگر نقش دوم مرد و صدابرداری را نیز گرفت به‌عنوان ستایش شده‌ترین اثر کیمیایی در بعد از انقلاب روی پرده سینما‌ها آمده است. اما دیگر فیلم تازه اکران شده «پایان‌نامه» ساخته حامد کلاهداری است که نمایشش در جشنواره فجر جنجال‌های زیادی را به همراه داشت؛ جنجال‌هایی که البته بیشتر هنگام نمایش فیلم در سالن مطبوعات نمود داشت.

مضمون سیاسی دومین ساخته حامد کلاهداری و پرداختن به حوادث پس از انتخابات در دل فیلم اکشن، از جمله ویژگی‌های قابل ذکر «پایان‌نامه» به شمار می‌آیند.بهاره افشاری، حامد کمیلی، کامران تفتی و محمدرضا شریفی‌نیا از جمله بازیگران «پایان‌نامه» هستند. این فیلم به جای «جدایی نادر از سیمین» در گروه سینمایی استقلال به اکران در آمده‌است.

پخش‌کننده «پایان‌نامه» پیش از این از اهدای سکه و اتومبیل به تماشاگران فیلم کلاهداری خبر داده بود. جنجال‌ها و حاشیه‌های «پایان‌نامه» از زمان آغاز فیلمبرداری شروع شد؛ وقتی امیر آقایی در همان روز اول کار از بازی در پایان‌نامه انصراف داد و بعد، هم جریمه شد و هم یکسال ممنوع‌الکار، حاشیه‌های فیلم پررنگ شد و زمان جشنواره خیلی‌ها کنجکاو دیدن پایان‌نامه بودند.

فیلمی که روح‌الله شمقدری برادر معاون امور سینمایی تهیه‌کننده‌اش است و جالب اینکه «شکلات داغ» فیلم قبلی کلاهداری را علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی تهیه کرده بود.با وجود حاشیه‌های تند و تیزی که پیرامون پایان‌نامه به‌راه افتاده، کلاهداری جناحی بودن فیلمش را قبول ندارد. کارگردان فیلم «پایان نامه» گفت: پایان‌نامه با احترام به هر دو جناح ساخته شده است و هیچ وقت به کسی توهین نکرده‌ایم.

حامد کلاهداری در جلسه نمایش و نقد فیلم پایان‌نامه که با حضور این کارگردان و روح‌الله شمقدری ـ تهیه‌کننده فیلم ـ در دانشگاه اصفهان برگزار شد، بیان داشت: پایان‌نامه برای این ساخته نشد که تعریف گروه‌های چپ یا راست را بکند. وی افزود: این فیلم نشان‌دهنده چهره آدم‌هایی است که نه به جناح چپ توجه دارند و نه به راست.هدف آنها اصل نظام و براندازی ایران است و از این اختلاف و تفرقه‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند.

کلاهداری با اشاره به اینکه پایان‌نامه فیلم دومش پس از «شکلات داغ» است، ادامه داد: پایان نامه از لحظه شروع پیش تولید فشارهای زیادی را تحمل کرد و مخالفان آن می‌خواستند فیلم به نتیجه نرسد. وی در ادامه تاکید کرد: با دلیل و مدرک می‌گویم که «پایان‌نامه» یکی از تکنیکی‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران است. این فیلم یک اکشن سیاسی است که سینمای ما بضاعت ساخت صحنه‌های آن را نداشته است.

به گزارش ایسنا، کلاهداری با بیان اینکه این فیلم برگرفته از خط فکری خودش بوده و به سفارش کسی ساخته نشده است، خاطرنشان کرد: با تهمت و دروغ ما را به جریان خاصی متصل می‌کنند اما پایان‌نامه مظلوم واقع شد و تعداد نمایش این فیلم یک‌سوم فیلم آقای حاتمی‌کیا بود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد سؤال می‌کردند شخصیت‌های حاضر در ویلا چه کسانی بودند؟ آنها یک گروهک بودند و منظور این نبود که تمام اتفاقاتی که در خیابان‌های تهران افتاد، مربوط به این جریانات بوده باشد. رو‌ح‌الله شمقدری تهیه‌کننده پایان‌نامه نیز گفت: در ایران فیلمی که کاملا با بودجه خصوصی ساخته شود وجود ندارد. وی اضافه کرد: در این فیلم هیچ جناح و شخصیتی را متهم نکرده‌ایم و ریشه فتنه را به خارج از کشور نسبت داده‌ایم. نمی‌توان بخشی از فیلم را شنید و بخشی را نادیده گرفت و نتیجه‌گیری کرد.

کد خبر 135930

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز