گروه سیاسی: با وجود اینکه گفته شده بود طرح نظارت مجلس بر نمایندگان تا سالگرد تاسیس مجلس شورای اسلامی که نمایندگان خانه ملت با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد، آماده خواهد شد اما بررسی این طرح تا چند روز آینده یکساله می‌شود.

مجلس شورای اسلامی

تدوین و بررسی طرح نظارت مجلس بر نمایندگان یک روز پس از دیدار خردادماه سال گذشته نمایندگان مجلس با رهبرمعظم انقلاب کلید خورد. در آن دیدار رهبر معظم انقلاب با اشاره به شأن و اهمیت نظارتی مجلس، لزوم تدوین ساز‌وکار نظارتی برای مجلس و عملکرد نمایندگان را ضروری دانستند.

نظارت پخته‌تر

بلافاصله پس از این تاکید رهبر معظم انقلاب گروهی از نمایندگان از جمله احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طرحی را با 150 امضا به مجلس آوردند اما بنا به توصیه محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90، طرح مذکور به کمیسیون اصل 90 ارجاع شد تا با تلفیق این طرح با طرحی که پیش‌ترها در همین کمیسیون در حال بررسی بود، سازوکار نظارتی پخته تری به مجلس ارجاع شود. پس از تشکیل کمیته‌ای ویژه در کمیسیون مذکور، نهایتا طرح ۳۳ ماده‌ای نظارت مجلس بر امور نمایندگان با 3محور نظارت مجلس بر مجلس، نظارت مجلس بر نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی و نظارت مردم بر نمایندگان و مجلس تهیه و در مجمع اعضای ثابت و غیرثابت کمیسیون تصویب شد.

کش وقوس طرح نظارت

در کش وقوس بین نمایندگان مخالف وموافق بالاخره کمیسیون مشترکی مرکب از ۹نفر از اعضای کمیسیون اصل90، هفت نفر از اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و ۷ نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از دهم بهمن ماه سال گذشته مأمور بررسی طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان شدند تا اینکه خروجی جلسات این کمیسیون 20 اردیبهشت به صحن آمد. شاید به نوعی هدف اصلی در پس هدف دیگری گم شده بود که این طرح با جراحی عظیمی که روی آن صورت گرفته بود به صحن آمد.

هدف نمایندگانی مثل موسی قربانی که رئیس کمیسیون ویژه طرح نظارت مجلس بر نمایندگان است این بود که تا پیش از دیدار امسال نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، سازوکار نظارتی بر مجلس را به تصویب رسانده باشند؛ اما اگر تا پیش از این یک طیف از مخالفان در مواجهه با طرح نظارت مجلس قد علم کرده بودند، طرحی که 20 اردیبهشت به صحن آمد اگرچه 2 شوری تصویب شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد اما می‌توان گفت 2‌طیف دیگر از مخالفان هم ایجاد شدند؛ طیفی که معتقد بودند این طرح شرایط حذف رقیب و اعمال سلایق سیاسی را ممکن خواهد کرد و موجب تداخل کار قوا و سوءاستفاده مخالفان از نمایندگان خواهدشد و نماینده این طیف علی مطهری بود و گروه دیگری که معتقد بودند این طرح سازوکار محکم و متقنی برای نظارت بر نمایندگان به دست نمی‌دهد و نظرات رهبر معظم انقلاب را تامین نمی‌کند.

فرصت بررسی

نماینده این طیف هم مهدی کوچک‌زاده بود. علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس گفت که قرار است نمایندگان مجلس بعد از جلسه علنی روز یکشنبه 8 خرداد و طبق روال سال‌های قبل همزمان با سالروز تأسیس مجلس با مقام معظم رهبری دیدار کنند اما طرحی که از مجلس هفتم کلید خورده بود و بررسی‌اش با توصیه رهبر معظم انقلاب از سال گذشته قوت گرفته بود به دیدار امسال هم نرسید. مجلس یکسال در فضایی که کشور وارد فضای انتخاباتی می‌شود و نمایندگان خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می‌کنند فرصت بررسی این طرح را دارند باید دید آیا این طرح که مجلس هفتم را به‌خود دیده است مجلس نهم را هم می‌بیند یا در همین مجلس به تصویب می‌رسد.

کد خبر 136162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز