یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوهفته پیش در سفر به آمریکا در برابر اعضای کنگره ایستاد و از نظریه ویژه خود در مورد صلح سخن گفت. اعضای کنگره به روش پدران خود در مجلس عوام انگلیس ده‌ها بار به پا ایستاده و برای او دست زدند.

این صحنه برای همه آشکار‌ساخت که اعضای کنگره نسبت به شخصیت، و رویکردها و افکار سیاسی و عقیدتی نتانیاهو واقعا ناآگاه هستند. او برای آنها که امنیت اسرائیل را امنیت خود می‌دانند و به‌طور جدی گروگان گروه فشار صهیونیست‌ها هستند سخن گفت زیرا می‌داند که هر کدام از اعضای کنگره که از اطاعت گروه فشار خارج شوند به پایان زندگی سیاسی خود خواهند رسید.با دقت در سخنان نتانیاهو، گمراه‌سازی‌، دروغ‌گویی و تزویر حقایق تاریخی روشن می‌شود. نتانیاهو از دمکراسی اسرائیل برای شهروندان عرب سخن گفت اما نگفت که دولتش قبول کردن کشور صهیونیست را شرط اولیه برای بهره‌مندی از این دمکراسی قرار داده است.

او نگفت که هر فلسطینی اگر در مورد شکست 1948 سخن بگوید از همه حقوق خود در این «کشور دمکراتیک» بی‌بهره خواهد شد.او به اعضای کنگره نگفت که در این «کشور دمکراتیک» میان فلسطینی‌ها و یهودیان تبعیضی کاملا آشکار وجود دارد. نتانیاهو فراموش کرد که بگوید ساکنان اصلی این سرزمین همان فلسطینی‌ها هستند و یهودیان صاحبان اصلی زمین را بیرون کرده‌اند. او هرگز آشکارا نگفت که چه بخواهد چه نخواهد فلسطین سرزمین پدری فلسطینی‌هاست. او در برابر کنگره گفت که محمود عباس، صلح واقعی نمی‌خواهد زیرا اگر خواستار صلح بود هرگز با حماس آشتی نمی‌کرد و معاهده صلح را، با اسرائیل می‌بست و به یهودیت این کشور اعتراف می‌کرد.

نکته مهم این است که در این سخن نتانیاهو نوعی ترس دیده می‌شود زیرا او می‌داند آشتی با حماس یعنی متحد شدن همه گروه‌های فلسطینی.از دیگر حرف‌های گمراه‌کننده او که اعضای کنگره را نیز به توهم واداشته صحبتش راجع به قدس است. او گفت اسرائیل آزادی عبادت و دسترسی به قدس را تضمین می‌کند اما نگفت که عرب‌ها و مسلمانان زیر 45سال حق ورود به مسجد‌الاقصی را ندارند خصوصا در روزهای جمعه و اعیاد بزرگ.

او به اعضای کنگره نگفت که ساکنان قدس غربی از همه امکانات بهره‌مند هستند ولی ساکنان قدس شرقی با سرکوب روزانه مواجه هستند. او نگفت که سیاست اصلیش اخراج فلسطینی‌ها و ویران ساختن خانه‌های آنان است. اما او و همه اعضای کنگره باید بدانند که قدس پایتخت ابدی اسرائیل نخواهد بود زیرا ملت فلسطین هرگز از قدس دست نخواهد کشید. نتانیاهو و اعضای کنگره باید بدانند که این سخنرانی دلیلی قاطع بربحران‌زدگی اوست و رویکرد‌هایش مردم اسرائیل و منطقه را به سوی نیستی سوق خواهد داد.سخنرانی گمراه‌کننده نتانیاهو باید رهبران سیاسی عرب چه رسمی و چه مردمی را بر آن دارد که راهبرد جدیدی برای مقابله با رویکردهای نتانیاهو وضع کنند.رهبران عرب پس از این سخنرانی هرگز نباید از خود نرمش نشان دهند و در برابر دیکته‌های آمریکا و اسرائیل سر فرود آورند.

آیا اسرائیل از درون در برابر اینگونه تفکر به پا خواهد خاست؟ پرسش بزرگ این است که آیا جناح راست افراطی اسرائیل در تأثیرگذاری بر روند رخدادها در اسرائیل و موازنه قوا در آن رژیم موفق خواهد شد؟!

سایت اینترنتی امین
ترجمه: سید محسن‌ساری

کد خبر 136829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز