گروه اجتماعی: رئیس مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که پیش‌تر از اجباری شدن رشته «طناب زنی» در پایه دوم خبر داده بود، گفت:

ورزش مدارس

«ژیمناستیک» در پایه چهارم ابتدایی اجباری می‌شود.کیومرث هاشمی افزود: در این رشته ورزشی حرکات زمینی ژیمناستیک به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. البته اجرایی شدن این طرح در سال تحصیلی 91-90 منوط به تامین اعتبارات لازم جهت خریداری امکانات آن ازجمله تشک‌های ژیمناستیک برای مدارس ابتدایی است و چنان چه اعتبارات در اختیار مرکز تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش قرار بگیرد، اجرای این رشته نیز از سال تحصیلی آینده اجباری خواهد شد.

در حالی وی این امر را منوط به اختصاص اعتبارات کرده است که در خرداد ماه سال گذشته نیز گفته بود: پس از اجباری شدن شنا در مدارس ابتدایی اجباری شدن ژیمناستیک را در دستور کار داریم.

وعده‌ای که محقق نشد

البته ورزش مدارس همیشه با خلف وعده همراه بوده است. اوایل مهر 89 قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت‌بدنی از طنین‌انداز شدن صدای ضرب زورخانه در مدارس کشور، طی یکی دو ماه خبر داد. کیومرث هاشمی هدف از این کار را ایجاد سلامت و شادابی در دانش‌آموزان و توسعه ورزش اصیل و سنتی زورخانه در سطح جامعه بیان کرد.البته هاشمی توضیح داد که در طرح «ورزش صبحگاهی با زنگ زورخانه» همان حرکات ساده ورزشی به‌صورت هماهنگ با ریتم و ضرب مرشد و اشعار حماسی و مذهبی، انجام خواهد شد و از وسایل ورزش باستانی مانند تخته شنا، میل و سنگ در مدارس خبری نیست.
نخستین خلف وعده آموزش و پرورش با انجام نشدن آیین افتتاحیه اجرای ورزش باستانی در مدارس کلید‌خورد و هیچ کسی هم حاضر نشد در این باره توضیح بدهد.

آموزش و پرورش هرچند همان سال از آیین افتتاحیه ورزش باستانی با حضور وزیر آموزش و پرورش در برخی از مدارس تهران خبر داد اما این آیین همزمان بود با زمزمه‌های استیضاح حاجی‌بابایی در مجلس. این همزمانی موجب شد هیچ‌یک از مقامات آموزش و پرورش در این آیین شرکت نکنند و آیین ورزش باستانی نیز به نرمش دانش‌آموزان تبدیل شود و عملا به فراموشی سپرده شود.راه‌اندازی مدارس فوتبال، ورزش باستانی، آموزش طناب‌زنی، پینگ‌پنگ، ژیمناستیک و... نمونه‌هایی از وعده‌هایی است که برای احیای ورزش مدارس تاکنون اعلام شده و شاید فردا ورزش‌های دیگری نیز به این فهرست افزوده شود اما هنوز اجرایی نشده است.

مدارس تخصصی

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش اما با اشاره به آموزش شنا در سال تحصیلی گذشته که به‌صورت اجباری در پایه سوم ابتدایی اجرا شد، گفت: در این طرح 900هزار دانش‌آموز تحت آموزش شنا قرار گرفتند و گواهی آن‌را دریافت کردند. البته آن دسته از دانش‌آموزانی که دسترسی به استخر نداشتند، براساس برنامه در تابستان آموزش خواهند دید.به گفته هاشمی، براساس برنامه تعریف شده، شیوه‌نامه رشته طناب زنی در شهریور آماده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود. وی تصریح کرد: در ادامه روند سال گذشته برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز برنامه‌هایی تدوین شده که شناسایی استعدادهای ناب دانش‌آموزی و سوق دان آنها به سمت رشته‌های تخصصی از جمله این برنامه‌هاست.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت‌بدنی و سلامت ادامه داد: در راستای سنجش استعدادهای نوجوانان دانش‌آموز، راه‌اندازی 500 مدرسه تخصصی ورزش در دستور کار این مرکز قرار گرفته و سهمیه استان‌ها نیز مشخص شده است.به گفته وی، در مدارس تخصصی ورزش، رشته‌های پایه از جمله شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک سرمایه‌گذاری می‌شود. البته انتخاب رشته تخصصی براساس امکانات، شرایط فرهنگی و جغرافیایی و همچنین علاقه دانش‌آموزان به اختیار استان‌ها انجام می‌شود.

کد خبر 136840

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز