دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

حامیان دولت: طیف حامیان دولت به نهمین دوره مجلس به‌عنوان مقدمه‌ای برای ریاست‌جمهوری سال 92 نگاه می‌کند.

طرح - سیاست

این طیف همچنین تلاش دارد تا کاری را که در 4دوره انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس هشتم موفق به انجام آن نشده به سرانجام رساند و هر طور شده ریاست مجلس را از دست علی لاریجانی یا هر اصولگرای منتقد دیگری خارج کند. بر این اساس بعید است این جریان که می‌داند برای ریاست‌جمهوری یازدهم رقبایی جدی در میان اصلاح‌طلبان نخواهد داشت، با رقبای بالقوه خود برای انتخابات مجلس نهم ائتلاف سخت و سفتی برقرار کند. هرچند بخشی از این دسته قائل به وحدت اصولگرایان با محوریت احمدی‌نژاد هستند و شاید از همین منظر بتوان تشکیل کمیته 3نفره از سوی احمدی‌نژاد را به پیش‌دستی این جریان برای محور قرار‌دادن وی تفسیر کرد؛ کمیته‌ای که در غیاب چهره‌های برجسته اصولگرا نظیر آیت‌الله مهدوی کنی، محسن رضایی، محمد باقر‌قالیباف، ‌حجت‌الاسلام ناطق‌نوری و احمد توکلی تشکیل شد تا گویای طرز تلقی دولت از وحدت میان اصولگرایان باشد.

اصولگرایان سنتی

طیف اصولگرایان سنتی با محوریت گروه‌های چهارده‌گانه، جبهه پیروان خط امام و رهبری تلاش زیادی مصروف وحدت میان اصولگرایان کرده است. حبیب‌الله عسگراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری، همان کسی است که پیشنهاد نشست با اصولگرایان برای دستیابی به وحدت را به احمدی‌نژاد داد و بعد‌ها به عضویت کمیته 3نفره نیز درآمد تا شاید بتواند وحدت میان اصولگرایان منتقد دولت و سنتی با اصولگرایان دولتی را رقم بزند. با این حال، برخی دیگر از طیف‌های اصولگرایان سنتی مانند جامعه اسلامی مهندسین هرچند همگی پایبند به وحدت میان اصولگرایان هستند اما معتقدند این وحدت باید از مسیر روحانیت و جامعتین صورت بگیرد. هرچند سخنان مصباحی‌مقدم در خصوص خروج احمدی‌نژاد از برنامه انتخاباتی اصولگرایان از اتفاقات جدیدی در این‌خصوص خبر می‌دهد.

اصولگرایان منتقد دولت

اصولگرایان منتقد دولت شامل چهره‌های سرشناس اصولگرایان که غالبا رقبای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم را تشکیل می‌دادند، اکنون اکثریت مجلس هشتم را در اختیار داشته و باید تلاش کنند تا این اکثریت و کرسی ریاست مجلس را حفظ کرده و از این طریق برخی اقدامات دولت را مهار کنند. با این حال این طیف از اصولگرایان قائل به وحدت حداکثری اصولگرایان بر مبنای روحانیت و خردگرایی هستند و بارها موافقت خود را با وحدت اصولگرایان با محوریت جامعتین اعلام کرده‌اند. آنگونه که از شواهد بر می‌آید با توجه به اصرار احمدی‌نژاد بر عدم وحدت با منتقدان خود و اعلام خروج احمدی‌نژاد از برنامه‌های انتخاباتی اصولگرایان، این گروه احتمالا در انتخابات مجلس نهم، در کنار اصولگرایان سنتی رودر روی جریان حامیان دولت صف‌آرایی خواهد کرد.

کد خبر 138127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز