همشهری آنلاین: یک گروه با نفوذ از پزشکان آمریکایی دوشنبه 27 ژوئن اعلام کردند آگهی‌های فست‌فودها در تلویزیون کودکان آمریکایی چاق‌تر می‌کند و باید از برنامه‌های کودکان حذف شود.

fast food

به گزارش رویترز دکتر ویکتور استراسبورگر که این بیانیه خط مشی جدید برای آکادمی متخصصان اطفال آمریکا (AAP)، گروهی شامل 65000 پزشک، نوشته است، می‌گوید: "کنگره و کمیسیون تجارت فدرال باید موضع سرسختانه‌ای را در برابر صنعت غذایی اتخاذ کنند."

استراسبورگر گفت: "زمان آن فرا رسیده است که صنعت غذایی خودش را اصلاح کند و هله‌هوله‌ها را برای کودکان کمسن تبلیغ نکند."

بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا بیش از یک ششم کودکان و نوجوانان آمریکایی چاق هستند- میزانی که سه برابر بیش از نسل قبل است.

با اینکه کارشناسان توافق دارند که دلایل متعددی برای این تحول وجود دارد، اما تمرکز آنها به طور فزاینده‌ای بر گذراندن زمان بیش از حد در پای صفحه تلویزیون و کامپیوتر (screen time) معطوف شده است- چه به خاطر اثرات جسمی بی‌حرکتی ناشی از آن بر کودکان و چه به خاطر آگهی های تلویزیونی و کامپیوتری که به کودکان داده می‌شود.

 چهار سازمان دولتی در امریکا در ماه آوریل گذشته مورد مجموعه‌ای از اصول داوطلبانه برای بازاریابی غذا برای کودکان را منتشر کردند، و کمیسیون تجارت فدرال چاقی کودکان را "جدی‌ترین بحران بهداشتی که کودکان امروز با آن روبه‌رو هستند"، خواند.

اما به گفته AAP این اصول راهنمای داوطلبانه کمکی به کاهش مصرف فست‌فودها نکرده است.

به گفته AAP حدود یک سوم کودکان و نوجوان آمریکایی هر روز فست‌فود می‌خورند، و مردم این کشور هر سال بیش از 110 میلیارد دلار را صرف خوردن غذاهایی مانند همبرگر و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده می‌کنند- میزانی که "بیش از پول صرف شده بوسیله مردم برای تحصیلات عالی، کامپیوتر و ماشین است."

صنعت غذای آمریکا در سال 2009 4.2 میلیارد دلار را صرف آگهی در رسانه‌های مختلف کرد. و پژوهش نشان می‌دهد که این آگهی‌ها موثر واقع می‌شوند. برای مثال یک بررسی نشان داد که کودکانی که کارتون می‌بینند، نسبت به سایر آگهی‌ها هنگامی در معرض آگهی‌های غذایی قرار می‌گیرند، 45 درصد بیشتر غذای حاضری می‌خورند.

کد خبر 138883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز