رئیس‌شورای شهر تهران گفت: شهرداری‌های کشور و شورای کلانشهرها حدود 7 ماه در برابر افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌ها مقاومت کردند.

مهدی چمران

دیروز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همراه حمزه شکیب رئیس کمیسیون فنی وعمران شورای اسلامی شهر تهران با حضور درکارگاه مترو تجریش از نزدیک درجریان نحوه انجام کار در آخرین ایستگاه شمالی خط یک قرار گرفتند. چمران در حاشیه این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران دلایل افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه همگانی را تشریح کرد. به گفته رئیس شورای شهر تهران پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت سوخت و تاثیرآن روی نرخ بلیت اتوبوس محاسبه شد.

اما شهرداری‌های کشور و شورای کلانشهرها تصمیم گرفتند کرایه اتوبوس و مترو را هیچ اضافه نکنند این در حالی است که نرخ گازوئیل از 16 تومان به 150 تومان رسیده بود اما باز بلیت اتوبوس همان 25 تومان باقی ماند تا جایی که در شهر تهران مجبور شدیم برای جبران کسری بودجه شرکت واحد در اسفند ماه حدود 60 میلیارد تومان متمم بودجه به اتوبوسرانی اضافه کنیم. وی ادامه داد:‌ درهرحال براساس محاسبات مشترک میان شرکت واحد اتوبوسرانی و وزارت کشور قیمت یک سفر با اتوبوس به طول تقریبی 7 تا 10 کیلومتر 210 تومان می‌شود که این رقم نیز تنها کفاف مخارج جاری و نه خرید اتوبوس را می‌دهد.
وی گفت: هم‌اکنون به غیراز 700 دستگاه اتوبوس دوکابین موجود در تهران 800 دستگاه دیگر قرار است وارد شود که شهرداری تهران خودش بدون هیچ‌گونه کمکی از سوی دولت آنها را با هزینه هر دستگاه 285 میلیون تومان خریداری کرده است.

چمران ادامه داد: هزینه بلیت اتوبوس 210 تومان است که یک سوم از سوی مردم یک سوم شهرداری از بودجه خودش و یک سوم باید از سوی دولت به‌صورت یارانه تامین شود یعنی هر کدام باید 70 تومان بدهند.به گفته رئیس شورای شهر تهران نخستین اثر هدفمندی یارانه بر افزایش نرخ سوخت بود که به‌طور مستقیم روی افزایش کرایه اتوبوس و تاکسی تاثیر می‌گذاشت به همین دلیل سال گذشته 15 درصد به نرخ تاکسی اضافه شد که 100 درصد متعلق به بخش خصوصی بودند اما اتوبوس به‌دلیل نیمه‌خصوصی بودنش اضافه نشد. چمران اظهار داشت: در شورای شهر سال گذشته تصمیم گرفته شد که نرخ بلیت از 25 تومان به 42 تومان افزایش یابد و دلیل اینکه 42 تومان درنظر گرفتیم این بود که مردم را تشویق به خرید کارت کنیم و فرهنگ استفاده از کارت راترویج کنیم درحالی‌که اجازه داشتیم تا 50 تومان هم بالا ببریم.
در مورد تاکسی‌ها چمران گفت: تاکسی‌ها به‌طور متوسط 15 درصد اضافه شد. الان مشکل ما اتوبوس‌های گازسوز است که برایشان صرف نمی‌کند، بنابراین باید فکری برای آنها شود؛ به همین دلیل با وزارت کشور صحبت کردیم و قول گرفتیم به اتوبوس‌های گاز سوز یارانه تعلق گیرد ضمن اینکه شرکت واحد هم قرار شد کمک کند پارکینگ و کارواش مجانی در اختیارشان قرار دهد تعمیراتشان را هم شرکت واحد با تخفیف ارائه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: 3 ماه اول سال یارانه‌ای نگرفتیم درحالی‌که مصوبه مجلس است. امسال براساس قانون سهم متروی تهران 90 میلیارد تومان است حال اینکه کی و چقدر پرداخت شود معلوم نیست.در هر حال ما مصوبه‌ای داشتیم که چنانچه دولت از پرداخت یارانه امتناع کند تا پایان تابستان مجبور به افزایش مجدد قیمت بلیت مترو هستیم که امیدواریم کار به آنجا نرسد.

ساخت مترو در شرایط دشوار

حمزه شکیب در حاشیه بازدید از ایستگاه تجریش واقع در خط یک متروی تهران با بیان اینکه طول خط یک مترو40 کیلومتر است گفت: بخش شمالی این خط از قیطریه تا میدان قدس است که امروز مورد بازدید قرارگرفت. وی گفت: قسمت تونل این بخش به اتمام رسیده و بخش ایستگاه و تیکت هال و مسیرهای دسترسی باقی مانده، مسیرهای دسترسی از سطح زمین تا کف حدود 45 متر اختلاف سطح دارد که دسترسی به آن با یک مسیر امکان پذیر نیست باید یک شکستگی یا پاگرد وجود داشته باشد که در این باره طراحی خوبی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر لزوم بازنگری درنحوه کار تاکید کرد و ادامه داد: همچنین شورای شهر درنظر دارد تا زمان بهره‌برداری به‌صورت روزانه کار گزارش‌گیری از نحوه پیشرفت کار را به انجام برساند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ضمن اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی که امسال باید از سوی دولت به مترو پرداخت شود حدود 320 میلیارد تومان است و همین میزان نیز شهرداری باید پرداخت کند تاکید کرد: اعتبارات مورد اشاره برای ساخت مترو واقعا خیلی کم است بنابراین دولت باید بیشترکمک کند. سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز دیروز در حاشیه بازدید از ایستگاه متروی تجریش با بیان اینکه عملیات احداث قسمت شمالی خط یک تقریبا از داخل یک رودخانه عبور می‌کرد، افزود: بنابراین انجام عملیات عمرانی با وجود آب‌های سطحی فراوان و ‌سنگ‌های بزرگ واقعا دشوار و پیچیده بود.

کد خبر 139015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز