جمعه ۱۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نماز جمعه تابستان تهران به امامت حجت‌الاسلام صدیقی صدیقی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، در سخنان خود به ششم تیر سالروز سوء قصد به مقام معظم رهبری همچنین سالروز هفتم تیرماه اشاره و اظهار کرد: هفت تیر امسال مصادف با شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و شهادت 72 تن از خدمتگزاران مومن و مخلص و کارآمد کشور بود که در یک حادثه مصیبت‌بار به خاک و خون کشیده شدند و در راسشان شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، سیدالشهداء زمان حضور داشت.

 وی با یادآوری این سخن از امام (ره) که بکشید ملت ما را تا ملت ما بیدارتر شود، تصریح کرد: شهادت شهید مظلوم بهشتی، تولد مجدد شخصیت ایشان بود و خون شهید بهشتی، شخصیت ایشان و جامعه را زنده کرد و بصیرت امروز مردم ما در فتنه انتخابات 88 که جزو خطرناک‌ترین فتنه‌ها بود با این بصیرت مثال‌زدنی پشت سر گذاشته شد.

 صدیقی هم‌چنین با اشاره به هفته قوه قضاییه افزود: در این مملکت از روزی که انقلاب شد قوه‌ قضاییه در خاموش کردن آتش نفاق و جریانات وابسته به اجانب، شمشیر تیز نظام بوده و قوه مقتدری بود که حکم دستگیری بنی‌صدر را صادر کرد. پس ملت ایران این خدمات قوه‌ قضاییه در بحران‌های بسیار خطرناک را فراموش نخواهند کرد.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که معمار قوه‌ قضاییه، متفکر بزرگ انقلاب ما شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بود، افزود: شخصیتی مثل شهید قدوسی نیز خونش را در این قوه نثار کرد و این قوه دیر یا زود مسیر خودش را به تکامل خواهد برد.

 وی با اشاره به دیدار اخیر رئیس قوه قضاییه و مسئولان این قوه با مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از عملکرد این قوه، گفت: حمایت مقام معظم رهبری، مسوولیت قضات ما را سنگین‌تر می‌کند؛ چراکه مقام معظم رهبری از پایه‌های اصلی و لازم قوه قضاییه را، اقتدار آن و هم‌چنین جلب اعتماد مردم نام بردند.

 خطیب جمعه تهران ادامه داد: قوه قضاییه باید در درون خود اقتدار لازم را داشته باشد و در سنگر اقتدار، استقرار پیدا کند. هم‌چنین در جهت جلب اعتماد حرکت کند و در خروجی قوه‌ قضاییه اصل بی‌طرف بودن و اخلاق رعایت شود و در مسیر قانون و عدالت حرکت شود.

 صدیقی با بیان این‌که از همکاران قضایی توقع داریم فرشته‌های عدالت باشند، تصریح کرد: از مسئولان و همکاران قضایی خواستاریم که احترام به مردم را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند تا آن‌چه که مقام معظم رهبری به عنوان پایه‌ دستگاه قضایی یعنی جلب اعتماد مردم و عدالت قرار دادند اجرا شود و نایب امام زمان، امام زمان و مردم راضی شوند.

 وی هم‌چنین در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت: بعثت پیامبر خیزشی بود علیه طغیان‌ها، استبداد، جهالت، ظلم و فساد و پیامبر در سایه اخلاق، مساله‌ اتحاد و وحدت مقابل ظالمان را مطرح کرد و حکومت عدلی به‌پا کرد که الگویی برای ایران شد و نظام اسلامی زیر این پرچم با طاغوت‌های زمان مبارزه کرد و شاخ آمریکا را در منطقه شکست و نظامی اسلامی و نبوی به‌پا کرد و تا امروز این نظام به منطقه صادر شده و البته اروپا و آمریکا را نیز متاثر کرده است.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: از سیره‌های شیرین شجره انقلاب، احیای قرآن کریم است.

 صدیقی هم‌چنین به بزرگداشت یادواره شهدای روحانی تهران اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس و نهضت‌های اسلامی بیشتر از 5 هزار شهید روحانی در کنار دیگر شهدا خونشان به زمین ریخته شد که جزو مجتهدان بزرگ و علمای ما به حساب می‌آمدند و در میان آن‌ها بیش از 600 شهید از روحانیون تهران بودند.

صدیقی همچنین در خطبه اول نماز جمعه تهران در رابطه با اسرار نماز، به نظرات مرحوم حکیم ملامهدی نراقی و فیض کاشانی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد از ظاهر نماز به حقیقت نماز راه یابیم هفت امر را باید مورد توجه قرار دهیم که اولین قدم تفهم است.

 وی با بیان این‌که ورود در نماز، شرکت در کلاس معرفت و حضور در وادی عشق است، تصریح کرد:‌ مرحله‌ اول تفهم، توجه به معنای الفاظ است اما این معنای ذهنی و مفاهیم غالبی، راز نماز نیست؛ چراکه نماز، مشحون از جواهرات و گوهرهای گران‌قدر است؛ چون در نماز سوره‌هایی از قرآن قرائت می‌شود و نماز کلام خداوند است. پس اگر انسان سنخیتی با ملک قدوس و سلام مومن مهیمن نداشته باشد متوجه گفتار او نمی‌شود. همان‌طور که در هر رشته‌ تخصصی زبان خاصی لازم است.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به ایام بعثت پیامبر اکرم (ص) افزود: پیامبر اکرم دینی را آورد که جلوه‌ کامل پروردگار عالم است و حکومتی شکل داد که مظهر ملک بود و حاکمی شد که در دوران حکومتش مورچه‌ای را آزار نداد.

 صدیقی با بیان این‌که وجود و زندگی پیامبر (ص) پناه و امان بود و هر مضطربی در کنار او احساس آرامش می‌کرد، خاطرنشان کرد: هر زمان که قرآن بر پیامبر نازل می‌شد، علی (ع) نیز در کنار ایشان به عنوان شاهد حضور داشتند. پس علی (ع) و قرآن هیچ‌گاه با یکدیگر فاصله نداشتند.

 وی با اشاره به این‌که در تمام مشکلات، پیامبر ملکی است که ملک بودنش به این خاطر است که به ضعفا پناه دهد، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی از نعمت‌های بی‌سابقه است و خدا در این راستا امام (ره) را برانگیخت که حکومتی با تقوا برای ایجاد امنیت و محل امن دل‌ها و جلب اعتماد مردم ایجاد کند و این‌ها امور جدیدی است که دنیا به آن نرسیده، به همین دلیل مردم شریف ما با خون خود نظام مقدس اسلامی را همیشه مورد حمایت قرار داده و خواهند داد.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر این‌که صرف خواندن نماز و معنای ظاهری آیات آن راضی‌کننده نخواهد بود، گفت: صدیق کسی است که هیچ نمودی بدون بود ندارد و هیچ ادعای بدون حقیقت ندارد؛ چون بود ما فقر و وابستگی است و اگر در عمل همواره خود را وابسته به خدا بدانیم و ادعا نکنیم صادق هستیم؛ چون انسان بی‌صداقت تناسبی با خدا ندارد، لذا به تفسیر نمازش نخواهد رسید.

کد خبر 139130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز