گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران دیروز با تصویب یک فوریت طرح تهیه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صدا در تهران بر لزوم رفع این بحران طی حداکثر 10 سال آینده تاکید کردند.

به گفته خسرو دانشجو، تهران درمیان سایر شهرهای کشور از بیشترین میزان آلودگی صوتی در رنج است.وی اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی میزان آلودگی صدا در روز 55 و در شب باید 45 دسی‌بل باشد این درحالی است که میزان آلودگی صوتی تهران بیش از 75 دسی‌بل محاسبه شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه طی 10سال گذشته میزان آلودگی صوتی در تهران حدود 10دسی‌بل افزایش یافته است گفت: اکثر مراکز آموزشی و درمانی (1745 واحد) تهران در معرض آلودگی بیش از حد مجاز قرار دارند.
دانشجو در بخش دیگری از اظهاراتش در این‌باره گفت: اخیرا متأسفانه در جای‌جای شهرمان شاهد شکل‌گیری رفتارهای خشونت‌آمیز هستیم که یکی از عوامل آن همین آلودگی صوتی است که تاثیرات مخربی روی روح و روان افراد گذاشته است. از نظر دانشجو آلودگی هوا هم تاثیرات مخرب بر سلامت جامعه دارد بنابراین خودروسازان و وزارت صنایع و اداره استاندارد باید کنترل‌ها و تمهیدات لازم در این باره را اعمال کنند.

در این باره رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز گفت: سال گذشته با هدف تدوین برنامه مقابله با آلودگی صوتی جلسات متعددی در کارگروه کمیته محیط‌زیست شورای شهر تشکیل دادیم که مصوبه استاندارد‌سازی‌ تراز صوتی موتورسیکلت‌ها از ثمرات آن است اما متأسفانه هنوز از سوی دولت تلاشی در جهت عملیاتی شدن آن صورت نگرفته است.

تلاش شورای شهر برای رفع نگرانی ساکنین بزرگراه صدر

به گزارش همشهری، به‌دنبال اجرای طرح دوطبقه کردن بزرگراه صدر از سوی شورایاری‌های محلات آن منطقه، نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش آلودگی صوتی و اشراف خودروها بر منازل مسکونی حاشیه بزرگراه مطرح شد که در این‌باره حمزه‌شکیب، مهدی چمران و احمد مسجد جامعی توضیحاتی دادند.

چمران رئیس شورای شهر گفت: در بحث دو طبقه کردن بزرگراه صدر کارهای مطالعاتی به انجام رسیده که طی آن قرار است در کنار بزرگراه دیوار صوتی نصب شود تا هم شهروندان این محدوده با مشکلات آلودگی صوتی مواجه نشوند و هم با کشیده شدن این دیوار مشکل مشرف بودن خودروها به منازل مسکونی حاشیه بزرگراه برطرف شود.

رئیس شورای شهر افزود: برای این پروژه 12 طرح آورده شد که شهرداری دو طبقه کردن را از لحاظ اقتصادی و سرعت عمل مناسب‌تر می‌دانست. وی ادامه داد: یکی از امتیازات پروژه صدر نیایش حذف کابل‌های فشار قوی از این منطقه است و علاوه بر آن مطالعات فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی این پروژه به نحو مناسب صورت گرفته که برای قانع شدن شهروندان مطلوب است در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد. احمد مسجد جامعی هم خواستار آن شد تا با دعوت از شورایاری محله صدر ضمن احترام به افکار عمومی این مباحث به‌صورت شفاف و از جهات مختلف برای آنان شکافته شده اطمینان لازم به آنها داده شود.

در این باره اما حمزه‌شکیب اظهار کرد: برای حل مشکل بار ترافیکی که با احداث تونل نیایش به صدر اضافه می‌شد طرح تعریض بزرگراه صدر مطرح بود که به‌دلیل هزینه بالا از دستور خارج و طرح دو طبقه کردن این بزرگراه مطرح شد. وی افزود: مطلوب است جلسه‌ای با حضور معاونین معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران برگزار شود تا با بررسی موارد متعدد اطلاع رسانی مناسب برای افکار عمومی به انجام رسد.

تذکر شورای شهر به وزارت بهداشت

بنا براین گزارش دیروز حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به وزارت بهداشت تذکر داد.تذکر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به‌دلیل تعلل وزارت بهداشت در برابر قضیه مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در برابر زلزله بود. وی در این‌باره گفت: در سال 82 طرحی در شورای شهر به تصویب رسید که براساس آن باید تمام شریان‌های اصلی، المان‌های شهری و ساختمان‌های عمومی و مسکونی به‌ویژه بیمارستان‌ها براساس استانداردها مقاوم‌سازی‌ شود اما متأسفانه این موضوع با واکنشی از سوی وزارت بهداشت مواجه نشد.

وی از شورا خواست تا نامه‌ای مستقیما به شخص وزیر بهداشت نوشته شود تا بخواهند در زمینه مقاوم‌سازی‌ بیمارستان‌ها فعال شوند. در این باره خسرو دانشجو نیز با تایید سخنان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: وضعیت اینقدر خراب است و برخی بیمارستان‌ها اینقدر قدیمی و فرسوده هستند که اگر زلزله هم نیاید با خطر تخریب مواجهند و متأسفانه چاره‌اندیشی هم نمی‌شود.

دیروز همچنین یک فوریت لایحه پیشنهادی معرفی 3 نفر از کارکنان شهرداری تهران به‌عنوان قائم مقام ذی‌حساب در واحدهای تابعه شهرداری تهران به تصویب رسید. در این باره دانشجو گفت شنیده‌ها حاکی از آن است که با ذی‌حسابان به‌عنوان نماینده شورا در تطبیق دستورات با قوانین و مقررات آنقدر دستوری برخورد می‌شود که چاره‌ای جز رفتن ندارند به همین دلیل از ابتدای امسال تا‌کنون ناچار شدیم چند ذی‌حساب عوض کنیم.

در این باره حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: استقرار نظام ذی‌حساب کار خوبی بود که توسط شورای دوم و سوم پایه‌گذاری شد. وی افزود: ما قبول کردیم با یک شیب ملایم این فرهنگ ذی‌حسابی جابیفتد اما کاری نکنیم که یک روز احساس شود در حال حرکت معکوسیم.

کد خبر 141410
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز