همشهری آنلاین: اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد رییس‌جمهور ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره دکترا را در کشور از 5600 نفر به 10 هزار نفر افزایش دادند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد عصر سه‌شنبه در جلسه فوق‌العاده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه گزارشی درباره آزمون دوره دکترا - که امسال برای اولین بار به صورت نیمه متمرکز برگزار شده بود - و بحث و تبادل نظر درباره آن برای رفع اشکالات، خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکترا شد و اعضای شورا نیز این پیشنهاد را تصویب کردند.

بنابر این مصوبه که قرار است از امسال اجرا شود، 14 هزار 500 داوطلب دوره دکترا که پس از آزمون فراگیر برای مصاحبه به دانشگاه‌های کشور معرفی شده بودند به 20 هزار نفر افزایش یافته و ظرفیت نهایی پذیرش دانشگاه‌ها نیز برای امسال 10 هزار نفر تعیین شد و نیز مقرر شد پذیرفته شدگان آزمون عمومی که در حال حاضر به پنج دانشگاه مرتبط با انتخاب تحصیلی خود معرفی شده‌اند به تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها معرفی شوند تا امکان پذیرش برای هر داوطلب افزایش یابد.

همچنین در این جلسه مقرر شد که ظرفیت پذیرش دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه‌های کشور از بین استعدادهای درخشان جدای از افزایش سهمیه مصوب شده حفظ شود.

رییس‌جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه تراکم جمعیتی آزمون‌های تحصیلات دانشگاهی از دوره کارشناسی به دوره کارشناسی ارشد انتقال یافته و در حال انتقال به آزمون دوره دکترا نیز هست، گفت: باید از حالا به فکر چاره‌ای برای افزایش شتابان داوطلبان تحصیل در دوره دکترا بود و امکانات و بسترهای لازم برای شکوفایی استعداد جوانان کشور را در داخل فراهم کرد.

احمدی‌نژاد تعدادی از ایراداتی را که کارشناسان و برخی از روسا و اساتید دانشگاه‌ها به برگزاری آزمون نیمه متمرکز دوره دکترا وارد کردند، صحیح دانست و اظهار کرد: قطعا نمی‌توان روشی را اعمال کرد که هیچ اشکال و ضعفی نداشته باشد اما این طرح با هدف ارتقای کیفیت پذیرش دانشجو در دوره دکترا طراحی و اجرا شده و لازم است آقای دکتر دانشجو و همکارانشان در رفع ضعف‌ها و ایرادات احتمالی آن تلاش کنند و با پیشنهادی که تصویب شد برخی اشکالات را همین امسال رفع کرده و اشکالات باقیمانده را نیز برای سال تحصیلی آینده مرتفع کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: برای فراهم کردن امکانات مادی و هزینه‌های افزایش پذیرش دانشجو در دوره دکترا حتما مساله در جلسه هیات دولت مطرح شده و تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

 

کد خبر 140273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز