گروه بورس: درحالی‌که قرار بود جشن راه‌اندازی بورس نفت به‌گفته مدیران بورس در 14فروردین برگزارشود، این مراسم با 3ماه تاخیر روز گذشته، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرپرست وزارت نفت و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

بورس

به گزارش همشهری، در این مراسم که به‌صورت ویدئوکنفرانس در تالار معاملات بورس کالا برگزار شد پس از سخنرانی مدیران، شرکت ملی نفت ایران در تالار بین‌المللی کیش، 600 هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران را با قیمت112.65 دلار عرضه کرد که برای آن 6تقاضا در تابلوی معاملات ثبت شد.رقابت خریداران ابتدا با قیمت 100دلار در هر تن آغاز شد که خریداران در ادامه رقابت خواستار تخفیف شدند و سرپرست وزارت نفت یک دلار قیمت آن را کاهش داد اما در نهایت عرضه‌کننده و خریداران برای مابه‌التفاوت 2دلاری به توافق نهایی نرسیدند.

دومین محموله 600هزار بشکه‌ای نفت سنگین ایران هفته آینده بار دیگر در تالار بین‌المللی کیش عرضه می‌شود. مقصد نخستین محموله نفت خام سنگین ایران مناطق شرق، مدیترانه، شمال غرب اروپا و تحویل آن در روزهای 20 تا 30 آگوست سال 2011 است.فاز نخست راه‌اندازی بورس نفت، اواخر بهمن ماه سال 1386 با مبادلات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران آغاز شد.در فاز دوم این طرح بزرگ، رینگ صادراتی فراورده‌های نفتی و پتروشیمی آبان ماه سال‌1388 در جزیره کیش راه‌اندازی شد که فاز سوم و نهایی آن با عرضه‌ بنزین، نفت کوره و نفت خام تکمیل شد.

رئیس سازمان بورس: عزم جدی دولت برای ورود کالاها به بورس

در این مراسم، رئیس سازمان بورس با بررسی آمار معاملات بورس نفت از سال86 تا‌کنون گفت: در سال 87 که نخستین سال راه‌اندازی فاز نخست بود 2هزار میلیارد تومان محصولات در این بورس معامله شد و در سال‌88 این رقم به 3650 میلیارد تومان رسید.علی صالح‌آبادی ادامه داد: در سال 89 ارزش معاملات به 4150 میلیارد تومان رسید و از ابتدای سال 90 تا‌کنون رقم معاملات به 2هزار میلیارد تومان رسیده است که این آمار نشان از عزم جدی دولت برای ورود کالاها به بورس دارد.

او افزود: امروز که فاز نهایی بورس نفت راه‌اندازی می‌شود همه مسائل زیرساختی از‌جمله مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن فراهم است.صالح‌آبادی تصریح کرد: این بورس بر مبنای مدل اصلاحی طراحی شده و به‌تدریج بورس نفت ایران به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری در منطقه تبدیل می‌شود همچنین آمادگی پذیرش نفت خام سایر کشورها را نیز در بورس نفت ایران داریم و دولت نیز مشارکت و همکاری لازم را برای ورود خریداران بین‌المللی دارد.

او با بیان اینکه عرضه نفت خام در بورس نفت تنها به شرکت ملی نفت ایران محدود نمی‌شود و سایر کشورها نیز می‌توانند وارد این بازار شوند، بیان کرد: روزانه حداقل 50هزار بشکه آمادگی عرضه نفت خام سنگین در بورس نفت وجود دارد و به‌تدریج با موفقیت‌هایی که ایجاد می‌شود این میزان ارتقا خواهد یافت.رئیس سازمان بورس تأکید کرد: سیاست اصلی دولت حمایت از بازار سرمایه شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا، فرابورس و و تضعیف بازار موازی این بازارها یعنی بازار مسکن است.

علی آبادی: نفت ملی شد

سرپرست وزارت نفت هم با بیان اینکه یکی دیگر از آرزوهای بزرگ دولت به تحقق پیوست گفت: با راه‌اندازی رسمی بورس نفت آرزوی دولت نهم و دهم به حقیقت پیوست و کار مردم به مردم واگذار شد.
محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت در مراسم راه‌اندازی بورس نفت ایران افزود:اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، واگذاری فعالیت‌ها به مردم در قالب سیاست‌های اصل 44 و دستیابی به انرژی اتمی از مهم‌ترین آرزوها در 30سال گذشته بود که به یک اراده قوی، قدرتمند و شجاع نیاز داشت که دولت این آرزوها را برآورده کرد.

سرپرست وزارت نفت با تاکید بر اینکه دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی یک دنیا کار کارشناسی و شجاعت به خرج داده‌است، تصریح کرد: با افتتاح بورس نفت و تحقق آرزویی دیگر، نفت واقعا ملی شد. این عضو کابینه دولت با بیان اینکه راه‌اندازی بورس نفت یک بازار جدید به‌منظور گردش منابع مالی در سطح کشور به‌وجود آورده است، تاکید کرد: با راه‌اندازی این بورس و انجام داد و ستدهای داخلی و خارجی امکان پایش و مانیتور لحظه به لحظه اطلاعات جهانی قیمت نفت خام برای کشور فراهم می‌شود. سرپرست وزارت نفت در ادامه گفت:یکی از دغدغه‌های تمامی مدیران وزارت نفت این است که چرا کشور امارات از میادین مشترک با ایران به‌طور متوسط روزانه 470 میلیون متر مکعب گاز و حدود 400 هزار بشکه نفت خام برداشت می‌کند اما سهم ایران از این حوزه مشترک تولید روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

رحیمی: فضای مساعد برای صنعت نفت

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم با بیان اینکه همه امکانات نفتی و زمینه‌های مناسب برای گسترش آن در کشور فراهم است، گفت: با افتتاح بورس نفت امکان برای سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند، فراهم خواهد شد.رحیمی ادامه داد: لایحه‌ای در بورس و شورای‌عالی بورس تصویب و در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت و پس از آن در دستور کار هیات وزیران قرار خواهد گرفت که براساس این لایحه، کالاهایی که در بورس کالا معامله می‌شوند تا میزان معینی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند بود.

او افزود: به‌دنبال فراهم‌کردن ظرفیت‌های جدید برای معاملات جدید در بورس پتروشیمی و نفت هستیم، بورس‌های منطقه‌ای مکمل یکدیگر هستند و بورس نفت ایران نیز تقویت‌کننده این بورس‌هاست.
وی تشکیل بورس نفت را باعث افزایش حجم معاملات اعلام کرد و افزود:‌ بانک‌ها نیز در این امر به بورس کمک خواهند کرد. در عین حال فضای عمومی کشور برای صنعتگران، پیمانکاران، مشاوران و تولید‌کنندگان صنعت نفت مساعد است.

او با اشاره به تلاش‌هایی که در دوره وزارت سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت در دولت نهم و دهم برای راه‌اندازی بورس نفت صورت گرفته است، گفت: در نهایت راه‌اندازی این بورس در زمان علی آبادی سرپرست فعلی وزارت نفت صورت گرفت درحالی‌که قرار بود جشن راه‌اندازی بورس نفت را در 14 فروردین ماه امسال برگزار کنیم ولی به‌دلیل تغییر و تحولات این کار به تاخیر افتاد.

وزیر اقتصاد: رقم کل واگذاری‌ها با حجم تجارت نفت در یکسال برابراست

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در مراسم افتتاح رسمی بورس نفت با بیان اینکه میزان واگذاری‌های انجام شده در طول این چند سال 80 هزار میلیارد تومان بوده، گفت: در سال‌جاری حجم تجارت ایران در زمینه نفت خام با اتفاق امروز پیش‌بینی می‌شود که به بیش از 80 هزار میلیارد تومان برسد و این یعنی ارزش و حجم معاملات نفت در طول یکسال معادل کل واگذاری‌هایی است که تاکنون انجام شده است. وزیر اقتصاد افزود: اتفاقی که امروز رخ داد حاصل تلاش‌های یک یا دو ماهه مسئولین نیست بلکه از ابتدای تشکیل دولت نهم یکی از مطالبات دولت راه‌اندازی بورس نفت بود که امروز این مسئله محقق شد. از ابتدای دولت نهم به‌عنوان رئیس شورای بورس در جریان جزئیات راه‌‌اندازی این بورس بوده و در حال حاضر نیز که رئیس شورای‌ بورس هستم از همه تلاش‌هایی که انجام شده مطلعم. او ادامه داد: اگرچه فرایند راه‌اندازی این بورس چند ساله بود ولی امروز عرضه فیزیکی نفت خام و پس از آن معاملات سلف، آتی و آپشن آن انجام خواهد شد. حسینی با تأکید بر اینکه دولت با انعطاف و بصیرت کامل از صنعت نفت و ظرفیت‌های آن پشتیبانی می‌کند، افزود: تجارت نفت بزرگ‌ترین بخش فعالیت اقتصادی هر کشوری است و با عرضه نفت خام در بورس، ما وارد این مرحله شدیم.

کد خبر 140332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز