گروه ادب و هنر- احمد افشار: مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال با شعار قرآن؛ کتاب بیداری، امشب در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

در نمایشگاه نوزدهم که از30 بخش تشکیل شده است، 550 نشست تخصصی در موضوعات مختلف برگزار می‌شود. تجمع بزرگ قرآنیان و تکریم و قدردانی از خادمان قرآنی از برنامه‌های مراسم افتتاحیه نمایشگاه نوزدهم است که امشب برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از جمعه، 7مــرداد ساعت14 برای دیدن نمایشگاه به مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) مراجعه کنند.

بخش دانشگاهی با72 غرفه و برگزاری86 نشست تخصصی یکی از بخش‌های این نمایشگاه است. جشنواره‌های فرهنگی هنری «امام رضا(ع)» و «مهدویت» از دیگر بخش این نمایشگاه محسوب می‌شوند. شبکه‌های برون مرزی سازمان صدا و سیما همچون العالم و الکوثر، اخبار و رویدادهای ‌نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در سطح جهانی پوشش می‌دهند، بخش عفاف و حجاب از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که این بخش با مشارکت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با این حوزه در طبقه زیرین شبستان مصلی دایر خواهد شد.

همچنین هنرهای مفهومی با در اختیار داشتن فضایی حدود 5 هزار متر مربع و پرداختن به موضوع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و تحول در علوم انسانی، با ارائه جدیدترین نوآوری‌های قرآنی، کودک و نوجوان و حوزوی، دیگر بخش نمایشگاه نوزدهم را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمدی رئیس نمایشگاه در تبیین ویژگی‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: گرایش هنری نمایشگاه به‌شدت ارتقا یافته است و نگاه ویژه‌ای به هنر دینی در نمایشگاه امسال داریم. این نمایشگاه محل عرضه فعالیت‌های مختلف قرآنی در طول سال است و اگر بخواهیم تحلیلی از دستاوردهای قرآنی کشور داشته باشیم، می‌توانیم به این نمایشگاه استناد کنیم. رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با برشمردن کارکردهای دیگر نمایشگاه قرآن گفت: معتقدیم بازدیدکنندگان نمایشگاه باید پس از حضور در نمایشگاه تا حدودی رفتار و کردارشان به سمت قرآن کریم متمایل شده باشد و تحول خارجی آنان مشهود باشد.

محمدی درباره شعار نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: در نمایشگاه امسال به مقوله بیداری اسلامی نگاه ویژه‌ای داریم، ضمن اینکه بیداری اسلامی اولیه در خود مخاطبان و با کمک قرآن در افراد شکل می‌گیرد. از این‌رو شعار نمایشگاه را «قرآن؛ کتاب بیداری» تعیین کردیم. وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین غرفه‌ای که بازدیدکنندگان از نمایشگاه وارد آن می‌شوند، غرفه «بیداری اسلامی» است و کنار آن نیز غرفه «دشمن‌شناسی» قرار گرفته است. این ‌غرفه‌ها بالای پله‌های ورودی شبستان قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به رونمایی از آثار قرآنی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: امسال در ۴ جمعه‌ای که نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود، ۴ مراسم رونمایی از آثار هنری، مکتوب و دیجیتال خواهیم داشت. گفتنی است ساعات برگزاری نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا یک بامداد دایر است و اجرای برنامه در هر دهه به‌عهده یکی از مناجات‌خوان‌های مشهور تهران است.

کد خبر 141518
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز