پس از آنکه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ کشور قیمت‌گذاری شد، محمد عباسی هم به‌عنوان دومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد تا روند واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی رو به جلو باشد.

فوتبال

این موضوع اما نگرانی‌هایی را برای مدیران استقلال و پرسپولیس به‌وجود آورده است. در واقع مطرح‌شدن واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، این دوباشگاه را در آستانه لیگ برتر یازدهم وارد چالش جدیدی کرده است. سرپرست موقت استقلال معتقد است که ورود هر فردی غیر از رئیس‌جمهور به این ماجرا این دوباشگاه را نابود خواهد کرد. علی فتح‌الله‌زاده در این رابطه به خبرگزاری فارس می‌گوید: «همه ناراحتی من از همین است که رئیس‌جمهور خودش فریاد می‌زند که پرسپولیس و استقلال سرمایه ملی هستند اما متأسفانه زیرمجموعه دولت هیچ توجهی به این حرف نمی‌کنند و کارشکنی می‌کنند. » او ادامه می‌دهد: «من هشدار می‌دهم اگر به غیر از شخص رئیس‌جمهور کسی وارد قضیه پرسپولیس و استقلال شود، این دو تیم توسط آقایان نابود می‌شود.

من بعضی از این دوستان را به خدا واگذار می‌کنم. به خاطر اینکه شرایط تیم را بهبود بخشم مریض شده‌ام و مطمئن باشید آن دنیا سر پل صراط یقه بعضی از این آقایان را می‌گیرم.» سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس نیز نگران واگذاری باشگاه پرسپولیس به بخش خصوصی است. حبیب کاشانی به خبرگزاری مهر ‌می‌گوید: «اگر اهلیت خریداران سهام این دو باشگاه مد نظر قرار نگیرد می‌تواند برای ما خطرساز شود.

15 روز پیش خدمت آقای رئیس‌جمهور رسیدیم و نگرانی‌های خود را به همراه آقای فتح‌الله‌زاده درخصوص واگذاری2 باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی مطرح کردیم.» کاشانی در ادامه تاکید می‌کند: «امر واگذاری سهام در شرایط فعلی عملیاتی نیست و باید مشکلات برطرف شود تا سهام باشگاه در فرابورس در اختیار مردم قرار گیرد.» اگر سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس وارد فرابورس شود و به فروش برسد، خریداران این دو باشگاه مشخص نیست که کاشانی و فتح‌الله‌زاده را در باشگاه خود نگه دارند. بنابراین، بیشترین ضربه در راه واگذاری این دوباشگاه به سرپرستان موقت استقلال و پرسپولیس وارد خواهد شد. سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده در یک ماه آینده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید خصوصی شوند. سرپرست موقت استقلال می‌گوید: «قبل از هر چیز باید دید این دو تیم در چه شرایطی هستند و در واقع واگذاری به بخش خصوصی شرایطی دارد.

این دوستانی که چنین بحثی را مطرح کردند، یا وضعیت دوباشگاه پرسپولیس و استقلال را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند در چه جایگاهی قرار دارند یا نسبت به مردم و هواداران بی‌اعتنا هستند. متأسفانه بدترین زمان را برای واگذاری درنظر گرفته‌اند.» مدیرعامل سابق باشگاه استقلال نیز معتقد است که برای خودکفایی این دوباشگاه زمان مناسبی درنظر گرفته نشده است. امیررضا واعظ آشتیانی عنوان می‌کند: «معتقدم اگر قرار است واقعا خصوصی‌سازی صورت گیرد باید ابتدا ساختار اقتصادی کشور برای این مهم تدوین شود و سپس با درنظر گرفتن تبعات مختلفی که این نوع واگذاری‌ها دارد، اقدام کنیم. اگر ما می‌خواهیم واقعا ورزش را اقتصادی و درآمدزا کنیم، اکنون هیچ زیرساختی برای این کار نمی‌بینیم. وقتی سهام 2باشگاه به شخص یا گروهی فروخته شد، قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ غیر از این است که ممکن است شخص یا گروهی به‌خاطر فرصت‌طلبی اقدام به خرید سهام کند؟ آیا تبعات پیرو چنین حرکت احتمالی محاسبه شده است؟ »

مدیرعامل سابق استقلال در ادامه پیشنهاد می‌کند که در مدت 5 سال باشگاه استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کنند. البته سرپرستان موقت این دو باشگاه نیز تقریبا چنین نظری دارند و اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در 5 سال آینده چه اتفاقی برای فراهم شدن زمینه خصوصی‌سازی‌ استقلال و پرسپولیس خواهد افتاد؟ 2باشگاهی که سالیان درازی است که می‌خواهند خودکفا شوند و هنوز چنین پروسه‌ای به واقعیت تبدیل نشده است.

 

کد خبر 141744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز