مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جست‌و‌جوی نشانه‌های احتمالی حیات بر روی سیاره مریخ می‌تواند به شیوه‌ای ارزانتر انجام شود

سیاره مریخ

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناسا در حال همکاری با شرکت خصوصی «اسپیس ایکس» برای برنامه‌ریزی یک ماموریت بررسی نشانه‌های حیات در خاک مریخ است.

سخت‌افزار علمی ناسا قرار است بر روی کپسول «دراگون اسپیس‌ایکس» که از سوی این شرکت برای حمل محموله و فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال ساخت است به مریخ پرتاب شود.

به گفته محققان، ماموریت «دراگون (اژدها) قرمز» که تا سال 2018 برای پرتاب آماده خواهد شد، قرار است یک محموله 400 میلیون دلاری را به این سیاره منتقل کند.

البته این نام، رسمی نبوده و از سوی طراحان این کاوشگر بر روی آن نهاده شده است.

محققان در حال ساخت مفهوم دراگون قرمز برای ماموریت اکتشافی ناسا با هزینه‌ای ارزان هستند.

ناسا تاکنون سه کاندیدای اکتشافگر را بررسی کرده که یکی از آنها قرار است در سال 2016 پرتاب شود. هزینه این ماموریت بدون احتساب هزینه دستگاه پرتاب حدود 425 میلیون دلار خواهد بود.

البته دراگون قرمز در میان این سه کاندیدای اکتشافی نبوده و ناسا 18 ماه دیگر فراخوان دیگری برای طرح‌های اکتشافی انجام خواهد داد. در صورتی که این کپسول در آن فراخوان انتخاب شود در سال 2018 به سوی سیاره مریخ پرتاب خواهد شد.

البته دراگون قرمز، ماموریت بعدی مریخ نخواهد بود. ناسا در حال حاضر در تلاش برای ارسال مریخ‌نورد «کیوریاسیتی» به مریخ است که بخشی از ماموریت 205 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ به شمار می‌رود. زمان پرتاب این پروژه برای ماه نوامبر برنامه‌ریزی شده و در اگوست 2011 در مریخ فرود خواهد آمد.

با وجود سخت و خشک بودن سطح مریخ، ماموریت «اژدهای قرمز» قرار است خاک سیاره سرخ را تا یک متر حفر کرده و نمونه‌هایی از یخ آب احتمالی موجود در زیر سطح آن را جمع‌آوری کند.

کد خبر 141995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز