سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف انواع میوه در وعده سحر بهترین راهکار برای پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مجید غیور مبرهن با اشاره به طولانی بودن ساعات روزه‌داری در فصل تابستان و فاصله 15 تا 16 ساعتی میان سحر و افطار، اظهار داشت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف غذاهای مقوی و میوه در وعده سحر می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای اینکه در طول روز، بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود، در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب ضروری است زیرا تنها آب است که می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.

استادیار گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: سایر نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه و نوشابه نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی‌کند بلکه سبب دفع آن از بدن نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان افطار نیز با توجه به این‌که روزه‌داران ساعات طولانی گرسنه و تشنه‌اند، توصیه می‌شود با یک نوشیدنی ولرم همچون شیر و قندهای طبیعی از جمله عسل و خرما روزه خود را افطار کنند.

وی با اشاره به این‌که استفاده از غذاهای سبک از جمله نان و پنیر و سبزی و سوپ بهترین نوع تغذیه برای وعده افطار به شمار می‌رود، بیان کرد: روزه‌داران می‌توانند پس از یک تا دو ساعت از زمان افطار شام (شبیه وعده غذایی ناهار) میل کنند.

غیور مبرهن با بیان این‌که برخی روزه‌داران در زمان افطار از نوشیدنی‌های بسیار سرد همچون نوشابه برای رفع عطش استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این امر نه تنها موجب رفع عطش تشنگی نمی‌شود بلکه در بلندمدت مشکلات دستگاه گوارش را نیز به همراه دارد.

کد خبر 142008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز