علی سلاجقه تنها 400 روز پس از ریاست بر سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور به شکلی غیرمنتظره اما مرسوم در دولت دهم، عصر روز سه‌شنبه از سمت خود برکنار شد و به جای او به حکم وزیر جهاد کشاورزی، علیرضا اورنگی سرپرستی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور را در دست گرفت.

more  سابقه موضوع:  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برکنار شد

روز گذشته نیز مراسم معارفه سرپرست جدید این سازمان 106ساله بدون حضور وزیر جهاد کشاورزی، علی سلاجقه، کارکنان سازمان جنگل‌ها و خبرنگاران برگزار شد. اگرچه علی خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی به دلیل حضور در جلسه هیات دولت در این مراسم حضور نیافت اما علی سلاجقه در اعتراض به برکناری غیرمنتظره و یکباره خود به مراسم نرفت، تا این برنامه که طبق عرف باید مراسم تودیع رییس سابق و معارفه رییس جدید باشد تنها مراسم معارفه اورنگی باشد.

اورنگی پیش از این رییس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی بود. گفته می‌شود سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یا آن‌طور که شناخته‌شده‌تر است سازمان «منابع طبیعی» قرار است پس از 106 سال فعالیت منحل شود و برکناری غیرمنتظره، گام اول انحلال آن است. بر اساس شنیده‌ها قرار است امور حفاظت جنگل‌ها و مراتع به «سازمان حفاظت محیط‌زیست» سپرده شود و معاونت آبخیزداری نیز به سازمان امور اراضی وزارت کشاورزی منتقل شود.
جداسازی سازمان را نابود می‌کند

علی سلاجقه که تا دو روز پیش رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور بود، در واکنش به ماجرای برکناری خود و تغییر و تحولات پیش روی سازمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفت: «جداسازی بخش آبخیزداری از بخش جنگل‌ها و مراتع این سازمان که یکی از گزینه‌های در حال بررسی است منجر به نابودی منابع طبیعی کشور می‌شود. آبخیزداری، مدیریت جامع حوزه آبخیز است و با آبخیزداری، اکوسیستم مدیریت می‌شود در حالی‌که بخش آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی که بخش کوچکی است به هیچ عنوان فعالیت ترمیمی و همسو با آبخیز‌داری ندارد که با هم ادغام شوند. به اعتقاد من، جداسازی بخش‌های مختلف سازمان جنگل‌ها بدترین حالتی است که منجر به نابودی بیشتر منابع طبیعی می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه منابع طبیعی گفت: موضوعات مرتبط با منابع طبیعی مانند آتش‌سوزی و بحث یارانه‌ها به هیچ عنوان از مسایل اولویت‌دار این وزارتخانه نبود و به راهکارهای سازمان جنگل‌ها در این موارد رسیدگی نمی‌شد. سلاجقه با تاکید بر اینکه استعفا نداده و او را «برکنار کرده‌اند» علت برکناری خود را مقاومت در برابر «تکه‌تکه شدن منابع طبیعی» عنوان کرده است.
در همین حال محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفت‌وگویی با سبزپرس، دلیل برکناری رییس سازمان را مقاومت او در برابر سیاست‌های وزیر کشاورزی اعلام کرد. او در این‌باره می‌گوید: « سلاجقه در مورد قانون واگذاری اراضی و نیز بحث باغشهرها به شدت مقاومت کرده است و اساسا به استقلال منابع طبیعی از کشاورزی اعتقاد دارد؛ در حالی که برای وزیر کشاورزی اولویت نخست، کشاورزی است.»

کد خبر 142200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز