همشهری آنلاین: معاون ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از پرداخت دو پنجم بدهی هند به ایران خبر داد.

دو پنجم بدهی نفتی هند به ایران پرداخت شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، سید کمال سید علی در نشستی که در محل بانک مرکزی برگزار شد، افزود: وظیفه بانک مرکزی در مسائل ارزی تامین نیازهای واقعی کشور، کنترل تورم و همچنین حفظ یکسان سازی نرخ ارز و رشد بی رویه آن است.

وی با اشاره به موفق نبودن یکسان سازی نرخ ارز در سال های 72 و 73 گفت: این سیاست در سال 81 نیز اجرایی شده که تا هشت ماه پیش موفق بوده است.

به گفته سیدعلی ، تامین نیازهای ارزی و شرایط مربوط به تعمیر و توزیع ارز از دلایل موفقیت اجرای این سیاست بوده است.

وی اظهار داشت: سیاست یکسان سازی نرخ ارز تا 9 ماه پیش با موفقیت انجام شد اما وجود شرایطی نظیر تحریم و توزیع نامناسب ارز از شبکه های مختلف مشکلاتی را برای این سیاست ایجاد کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کشور توانایی برآورده کردن نیازهای واقعی مردم را دارد، افزود: میزان فروش ارز در سال 88 حدود 49 میلیارد دلار، در سال 89 برابر با 64 میلیارد دلار و در چهار ماهه نخست امسال نیز 24 میلیارد دلار بوده است.

سید علی اظهار داشت: در صورتی که این میزان فروش ارز ادامه یابد ، پیش بینی می شود تا پایان امسال 70میلیارد دلار ارز در کشور به فروش رسد.

وی در خصوص منابع ارزی کشور نیز گفت: 70 میلیارد دلار ناشی از فروش نفت ، 20میلیارد دلار از محل میعانات گازی و تا 30 میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی تامین می شود بر همین اساس امکان عرضه ارز بیش از میزان تقاضا وجود دارد و به همین دلیل نباید اختلافی بین نرخ ارز در بازار رسمی و غیر رسمی بوجود بیاید.

وی با طرح این سئوال که آیا نامناسب عمل کردن شبکه توزیع منجر به اختلاف نرخ ارز در این بازارها می شود، اظهار داشت: امکان توزیع مناسب ارز در کشور وجود دارد .

وی تقاضای واهی از دلایل بالا رفتن نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی دانست و افزود: تقاضای واقعی ارز در سال 88 برای بخش صادرات 21 میلیارد دلار ، برای سال 89 برابر 26 میلیارد دلار بدون میعانات گازی و چهار ماهه سال جاری نیز 10 میلیارد دلار بوده است.

وی تقاضای واقعی در بخش واردات در سال 88 را 55 میلیارد دلار ، در سال 89 حدود 64 میلیارد دلار و در چهار ماهه نخست سال جاری را 18میلیارد دلار ذکر کرد.

سید علی ادامه داد: البته فروش ارز از ابتدای سال 24میلیارد دلار بوده که این امر نشان دهنده تقاضای اضافی در بازار بوده است.

وی گفت: در راستای یکسان سازری نرخ ارز در سالهای گذشته بازار فرعی فراموش شد در حالی که باید نرخ بازار اصلی و فرعی از یکدیگر جدا نباشد تا یکسان سازی نرخ ارز بخوبی حرکت کند.

به گفته معاون ارزی بانک مرکزی، بازار فرعی نباید با بازار اصلی نرخ متفاوت داشته باشد.

وی گفت: برای رفع مشکلات ارز در کشور تمام تقاضای وارد کنندگان اعم از برات ،حواله و اعتبار اسنادی در سیستم بانکی داخلی کشور انجام می شود به نحوی که از هفته گذشته انجام حواله برای فروشندگان خارجی تا 500 هزار دلار با نرخ مرجع امکان پذیر می شود این بخشنامه هنوز در سیستم بانکی اجرایی نشده زیرا بخشنامه آن به کلیه شعب ابلاغ نشده است.

وی با بیان آنکه نیازهای واقعی کشور در بخش ارز را جوابگو هستیم ، اظهار داشت: در 36 سرفصل همانند سفر ، ارز پزشکی ، ثبت نام دانشجویان وغیره خدمات ارائه می شود.

به گفته وی، ارز مسافرتی علاوه بر گیت دوم فرودگاه در برخی از بانک ها ارائه می شود که البته این امر در راستای جلوگیری از سواستفاده از ارز مسافری است.

وی همچنین از تخصیص خطوط رفاینانس برای وارد کنندگان با همکاری بانک مرکزی خبرداد و گفت: خریدار با پیش پرداخت 10 یا 20درصد می تواند مابقی وصول را در یکسال به بعد به بانک پرداخت کند اما فروشندگان به صورت نقدی پول را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: اگر منابع بانک مرکزی جوابگوی ریفاینانس نباشد تقاضای تخصیص چهار تا 5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داریم تا تولید کنندگان بیشتر بتوانند از نرخ مرجع استفاده کنند. همچنین بانک مرکزی از منابع ارزی خود 2میلیارد دلار در نظر گرفته که 2 میلیارد دلار دیگر نیز اضافه بر آن در نظر می گیریم.

به گفته وی، یکسان سازی نرخ ارز ،آزاد سازی و خصوصی سازی بسته ای است که باید به صورت همزمان اجرایی شود و اتفاقاتی که در کشور افتاده نظیر نقدینگی و نرخ سود به دلیل وجود منابع بالا 25تا 30 میلیارد دلار یکسان سازی نرخ ارز انجام شده در حالی که بیش از 100 میلیارد دلار درآمد در کشور داشته ایم.

تمهیدات لازم برای تحریم بانک مرکزی اندیشیده شد

معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به تهدید بانک مرکزی در خصوص تحریم گفت: تحریم بانک مرکزی از لحاظ حقوقی و بین المللی و به دلیل مسئولیت امکان پذیر نیست اما تجربه نشان داده غربی ها از قواعد بین المللی پیروی نمی کنند.

نرخ ارز باید در یک راستا باشد

وی با بیان آنکه اگر ارزش دلار افزایش یابد باید نرخ یورو نیز رشد یابد ، اظهار داشت: درغیراین صورت سفته بازی در بازار انجام می شود ضمن آنکه در تعیین نرخ ارز باید به تورم داخلی و خارجی نیز توجه کرد.

سیدعلی تحریم ، هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت جهانی کالاها را از دلیل ایجاد انتظار تورمی در کشور دانست و افزود: افزایش بی رویه نرخ ارز آثار تورمی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، قیمت دلارهزار و 50 تومان در بودجه پیش بینی شده و بانک مرکزی نیز براساس فاکتورهای اقتصادی باید به این سمت حرکت کند ضمن آنکه باید در همین راستا به هدفمندی یارانه ها و تورم نیز توجه داشت .

سیدعلی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که بسته سیاستی و نظارتی سال جاری بانک مرکزی اختلالات بازار ارز را تشدید کرده باشد ، اما اختلالات از مهرماه سال گذشته آغاز شده بود.

قاچاق ارز

وی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص قاچاق ارز گفت: هیچ کدام از کارمندان بانک مرکزی در قاچاق ارز دخیل نبوده اند .

سیدعلی گفت: بانک مرکزی نرم افزار مناسبی را برای کنترل نحوه انجام لحظه ای مصارف ارز در اختیار ندارد زیرا یکسان سازی نرخ ارز در سال های گذشته بخوبی انجام شده و ضرورتی برای کنترل نبوده است.

فروش یک میلیارد و 700 میلیون دلار ارز مسافری

معاون ارزی بانک مرکزی از فروش 17میلیارد دلار ارز مسافری در یک سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در چهار ماهه نخست سال یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

وی در پایان عدم انتقال ارز به صورت عادی، افزایش هزینه های واردات به دلیل تحریم و برخی مسائل و انگیزه های اقتصادی را از دلایل اختلال ارزی در بازاراعلام کرد.

کد خبر 142979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز