مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

آزاده خطیبی: فلسفه زایمان از طریق هیپنوتیزم از بین بردن ترس در هنگام زایمان است.

نوزاد

به گزارش سی‌ان‌ان پزشکان معتقدند آموزش به زنان باردار جهت آرام نگه داشتن بدن و ذهن‌شان می‌تواند آنها را در موقعیت خودهیپنوتیزمی قرار دهد و این حالت از درد و ناراحتی بیمار کم می‌کند. راه‌های دیگری مانند یوگا نیز تا به حال به‌منظور کاهش درد زایمان به کار گرفته شده است. آمار دقیق زنانی که از طریق هیپنوتیزم وضع حمل کرده‌اند هنوز مشخص نیست، اما مؤسسه هیپنوتیزم آمریکا اعلام کرده 1400 پزشک در سراسر ایالات متحده وجود دارند که به زنان باردار آموزش زایمان از طریق هیپنوتیزم را می‌دهند. مزیت زایمان همراه با هیپنوتیزم در این است که نه تنها زایمان به‌صورت طبیعی انجام می‌شود بلکه میزان استرس و نگرانی مادر بسیار کمتر خواهد بود. البته به‌طور قطع این نوع زایمان بدون درد نخواهد بود.

مری مونگان، هیپنوتراپیستی که مؤسسه‌ای در ارتباط با زایمان همراه با هیپنوتیزم بنیان کرده، می‌گوید: فرق این نوع زایمان با سایر انواع آن در این است که ما به زنان به‌طور دقیق می‌گوییم که هنگام زایمان چه اتفاقی در بدنشان می‌افتد. ماه آگوست(مردادماه) در آمریکا معمولا شلوغ‌ترین ماه از لحاظ میزان وضع حمل است. تنها تعداد اندکی از بیمارستان‌های این کشور این نوع زایمان را آموزش می‌دهند. مونگان می‌گوید: هر روز پزشکان بیشتری تمایل دارند دوره‌های آموزشی پیرامون این نوع زایمان را بگذرانند. برعکس هیپنوتیزم‌های معمولی دیگر، در این نوع هیپنوتیزم برای خواباندن مادر در طول زایمان از نوسان دادن یک ساعت جیبی در جلوی صورت بیمار استفاده نمی‌شود. زائو در طول زایمان بیدار است اما آموزش دیده تا طوری آرام بماند که گویی در حالت خواب است. در بعضی موارد از موسیقی یا ضرباهنگ‌ها و کلمات خاصی استفاده می‌شود که محیط آرامی را در ذهن بیمار به‌وجود آورده یا لحظه در آغوش کشیدن نوزاد را برای مادر تداعی می‌کند.

جویس پاپلار که آموزش‌دهنده تکنیک‌های قبل و بعد از زایمان است می‌گوید: این روش در واقع نوعی خودهیپنوتیزمی است؛ زائو در یک حالت آرامش و سستی عمیق قرار دارد. هر زن بارداری تصور خاص خود را دارد؛ بعضی از آنها مکانی را در ذهن خود خیال‌پردازی می‌کنند و بعضی دیگر مکان‌های دوردست مانند ساحل دریا را تصور می‌کنند. آنها به‌گونه‌ای ساحل را تصور می‌کنند که گویی واقعا در آنجا قرار دارند و بوی نمک موجود در هوا را استشمام کرده، صدای مرغان دریایی را می‌شنوند و کاملا در حالت خلسه قرار دارند.

به زنان باردار همچنین روش‌های نفس کشیدن هم آموزش داده می‌شود. پاپلار می‌افزاید: بدن به‌طور دقیق می‌داند چگونه بچه را به دنیا بیاورد، همان‌گونه که 9ماه آن را درون خود می‌پروراند. ما به مادران یاد می‌دهیم که به بدن و قدرت رحم خود کاملا اطمینان کنند، چون رحم خودبه‌خود می‌داند چگونه کارش را انجام دهد.

آموزش دهندگان زایمان همراه با هیپنوتیزم به زنان باردار یاد می‌دهند چگونه خود را از درد ناشی از استرس و نگرانی پیرامون زایمان، خلاص کنند. پاپلار می‌گوید: ما مادر را از هرگونه ترس، خاطره، تجربه و تصور غلطی که ممکن است در ذهنش پیرامون زایمان داشته باشد دور می‌کنیم.

دکتر کرگ پالمر، متخصص بیهوشی از دانشگاه آریزونا می‌گوید: هرنوع ایجاد آمادگی برای زایمان در زنان باردار مفید و سودمند خواهد بود. هرچقدر زائو آمادگی بیشتری داشته باشد نتیجه کار نیز بهتر خواهد شد. به‌عنوان یک متخصص بیهوشی هر نوع روشی که موجب آرامش بدن و ذهن بیمار می‌شود را به زنان باردار توصیه می‌کنم. یک زن که در زایمان سومش از روش هیپنوتیزم استفاده کرده، می‌گوید: اگر نترسید بهتر می‌توانید روی بدن خود تمرکز کنید و در نتیجه درد کمتری تجربه می‌کنید. زنانی که هیپنوتیزم را امتحان کرده‌اند داشتن درد را تأیید می‌کنند اما همگی می‌گویند که درد آن قابل تحمل است. ملانی جانسون، زن باردار دیگری که از همین طریق زایمان کرده می‌گوید: زمانی که دچار انقباض می‌شدم، موسیقی مورد علاقه‌ام را گوش می‌دادم و روی روش تنفسم تمرکز می‌کردم. من تمام مراحل زایمان را پیش خود تجسم کردم تا آمادگی بیشتری کسب کنم. درد داشتم اما برایم قابل‌تحمل بود. وی سرانجام پس از گذشت 14ساعت تحمل درد در منزل و 8ساعت در بیمارستان توانست به راحتی فرزند خود را به دنیا بیاورد. او در پایان می‌افزاید: آرامشی که از طریق هیپنوتیزم به دست آوردم توانست درد را برایم قابل تحمل کند.

کد خبر 144463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز