مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

عباس ثابتی راد: برای نخستین بار در شهریورماه سال1385 در آستانه سال تحصیلی، شهرداری تهران طرحی را آغاز کرد که خیلی زود به‌دلیل اثربخشی‌اش به سایر شهرهای کشور نیز رسید.

ستاد مهر در سال 85 به‌دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان «ستاد مهر و رمضان» نام گرفت و فعالیت‌های این ستاد نخستین تجربه‌های مدیریت شهری برای ساماندهی افزایش 30 درصدی ترافیک سطح شهر تهران بود. براساس این طرح قرار شد تمامی نهادهای مرتبط با ترافیک همزمان با آغاز سال تحصیلی افزایش ترافیک تهران را ساماندهی کنند. اگرچه تهران سال‌های سال در انتظار تحقق مدیریت واحد شهری بوده که به موجب آن تمامی نهادهای مرتبط با فعالیت‌های شهرداری می‌بایست تحت این مجموعه قرار ‌گیرند اما عدم‌تحقق این قانون در برنامه سوم و چهارم توسعه، باعث شده اداره شهر مشکل‌تر شود. بنابراین در ستاد مهر و رمضان شهرداری به‌تنهایی به سراغ نهادهای مرتبط رفت و توانست با همکاری این نهادها نخستین تجربه مدیریت واحد شهری را متجلی کند. راهنمایی و رانندگی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و مراکز درمانی و برخی نهادهای دیگر در نخستین ستاد مهر و رمضان حضوری جدی داشتند.

قرار بود ستاد استقبال از مهر فعالیت‌های متعددی را برای ساماندهی ترافیک تهران انجام دهد. از اهداف این ستاد ، روان شدن شریان‌های اصلی و فرعی شهر، جلوگیری از انسدادهای ترافیکی، افزایش کارایی حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلایندگی‌های هوا، صوتی و تصویری، کاهش سفرهای آموزشی، افزایش ایمنی سفرها، بهسازی علائم و تجهیزات ایمنی و بازپیرایی و زیباسازی منظر شهری اعلام شد. ابتدای مهرماه سال 85 یکباره شهر چهره‌ای آماده به‌خود گرفت و همه نهادهای مسئول، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند. پلیس راهنمایی و رانندگی در حاشیه تمامی مدارس پایتخت مستقر شد. بسیاری از معابر بازسازی شد. در حاشیه مدارس و مراکز آموزشی علائم مختلفی نصب شد. شهر به حالت آماده باش درآمد. شاید برای همه عجیب بود، اما آن سال دیگر دیر رسیدن به مدرسه تنها به خاطره‌ای دور در سریال‌های تلویزیونی تبدیل شده بود. دیگر «باز هم مدرسه‌ام دیر شده» را می‌توانستی در پس ذهن کسانی بدانی که رؤیای کودکی‌شان را با خاطرات سریال‌های تلویزیونی عجین کرده بودند. مهر 85 تجربه‌ای موفق از تجلی مدیریت واحد شهری بود. هرچند این مدیریت شهری هم کم رمق محقق شد. سال بعد نیز شهرداری تهران همزمان با نیمه شهریور ستاد مهر و رمضان را که تبدیل به تجربه‌ای موفق شده بود دوباره تشکیل داد. دوباره فعالیت گسترده شروع شد. اما این‌بار برنامه‌ای تازه در این ستاد مطرح شد؛ ساماندهی سرویس مدارس. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با همکاری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، سرویس مدارس را در جای جای شهر ساماندهی کرد. دوباره تجربه موفق سال 85 تکرار شد. ترافیک سنگین مهرماه که تا سال‌ها پیش هر شهروند تهرانی را سخت می‌آزرد، چهره عوض کرد و تحمل‌پذیرتر شد.

از ابتدای سال 87 بود که به‌تدریج این تجربه موفق به سایر شهرهای کشور نیز رسید. در جای جای کشور و در شهرهای بزرگ به‌تدریج ستادهای مهر در نهاد شهرداری تشکیل می‌شد و ترافیک مهرماه را ساماندهی می‌کرد. ابتدا اصفهان، مشهد، تبریز و کرج این ستاد را تشکیل دادند و خیلی زود به دیگر شهرهای بزرگ نیز رسید. در سال 87 تجربه موفق شهرداری تهران در کشور مورد آزمایش قرار گرفت و موفقیت قابل توجهی یافت. در سال 88 شهرداری تهران تصمیم گرفت با فعال‌کردن بخش عمده‌ای از سامانه حمل‌ونقل عمومی، سرویس مدارس را به‌صورت تخصصی ساماندهی کند. سازمان تاکسیرانی مامور شد تا به تمامی مدارس کشور خدمات‌رسانی کند و هر مدرسه‌ای که از سرویسی غیراز این نهاد استفاده‌کرد را ملزم کند تا استانداردها رعایت شود. بنابراین تمامی سرویس‌های مدارس در تهران به شکل تاکسی یا در سطح استانداردهای روز درآمدند و تمامی رانندگان نیز تحت آموزش‌های مختلف به فعالیت پرداختند.در سال 89 نیز برای نخستین‌بار معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران یک لایحه ستاد دائمی مهر را به شورای شهر ارائه کرد.سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: لایحه‌ای تحت عنوان استقبال از مهر تنظیم شده است که امیدواریم پس از تصویب این لایحه در شورای اسلامی شهر تهران این روند، به روندی دائمی برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان هنگام بازگشایی مدارس تبدیل شود و انجام وظیفه هر یک از سازمان‌ها و نهادهای دخیل در امر ترافیک، معضلات را کاهش داده و شاهد تسهیل ترددها باشیم.شورای شهر نیز در سال گذشته با تصویب این لایحه مواجهه پایتخت با افزایش 30درصدی ترافیک در آغاز سال تحصیلی را ساماندهی و نظام‌مند کرد.

دوباره صدای زنگ مدرسه

از هر گوشه شهر نوایی بلند است. در غرب شهر قرار است میدان آزادی به گل‌های داوودی آراسته شود، در شرق تهران نیز گروه‌های مختلفی مشغول به کار شده‌اند تا نمایشگاه‌های متعددی از جمله اهدای شاخه گل به کلاس اولی‌ها و برپایی نمایشگاه سلامت برگزار کنند. از شمال شهر هم خبر می‌رسد که قرار است به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید اقدامات متعددی صورت گیرد؛ از مرمت آسفالت و پیاده‌روها گرفته تا ایمن‌سازی‌ حاشیه مدارس مناطق شمالی شهر. در جنوب شهر نیز علاوه بر فعالیت‌های ایمنی، انواع جشن‌های آغاز سال تحصیلی در دستور کار است. همه اینها به این دلیل است که قرار است امسال در تهران و شهرهای بزرگ و کوچک کشور و جای جای این مرز و بوم 14 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را آغاز کنند. همزمان دانشگاه‌های کشور نیز میزبان بیش از 3 میلیون و 800 هزار دانشجو خواهند بود.

6 میلیون سفر شهری

مهرماه هر سال بیش از 18میلیون دانش‌آموز و دانشجو در کنار بیش از 3میلیون معلم و اساتید دانشگاه به مسافران شهری شهرهای مختلف کشور افزوده می‌شوند. جالب است بدانیم که با آغاز مهر در شهری مثل تهران در حدود 6 میلیون سفر شهری به سفرهای تهران افزوده می‌شود. تهران در حالت عادی در حدود 15 میلیون سفر شهری دارد که با آغاز سال تحصیلی در حدود 30 درصد به تقاضای سفر در تهران افزوده می‌شود. در واقع با شروع مهرماه تهران میزبان 21 میلیون سفر شهری خواهد بود. قرار است که این افزایش تاثیر چندانی در امور شهر نداشته باشد. بنابراین اگر امسال ماموران راهنمایی و رانندگی را در نقاط مختلف
شهر تهران و دیگر شهرهای کشور دیدید، تعجب نکنید. مهرماه امسال نیز شهرداری با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش قرار است ترافیک خسته‌کننده اول مهرماه را کمتر کنند. پس شما هم به استقبال مهر ماه بروید.

مهر در راه است

نه صدای گام‌های لرزان دانش‌آموزان و نه صدای چکش‌های کوچک بر تکه آهن‌های آویخته بر دیوار مدرسه، هیچ‌چیز قرار نیست این مهرماه خاطره انگیز را از یادها ببرد. مهرماه برای همه ما خاطره‌انگیز است؛ به‌خصوص اگر در التهاب دیررسیدن شخصیت داستانی محسن( اکبر عبدی) در سریال «باز هم مدرسه‌ام دیر شد» به مدرسه شریک باشیم. مهرماه برای ما خاطره انگیز است. اگر شما دانش‌آموز دیروزی، اکنون دست فرزند خود را گرفته و به مدرسه می‌برید، اگر شما به دانشگاه می‌روید، حتی شمایی که نه قرار است کودکتان را به مدرسه بفرستید و نه به دانشگاه بروید و تنها یک ناظر هستید، روزهای آغازین مهر را هیچگاه از خاطر دور نخواهید کرد؛ چرا که ترس شیرین یافتن دوستان جدید را هیچگاه فراموش نمی‌کنید؛ دوستانی که هم‌اکنون نیز در گوشه‌ای از زندگی تان جای دارند. بنابراین شما نیز عضوی از ستاد همگانی مهر هستید، پس برای کاهش ترافیک مهرماه شما نیز همراه شوید.

کد خبر 145759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز